ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصميم‌گيری مخالفان اسد برای شرکت در کنفرانس "ژنو ۲"

در حالی که چند روز بيشتر به کنفرانس "ژنو ۲" باقی نمانده، اپوزيسيون سوريه در حال تصميم‌گيری دشوار برای شرکت در آن است و حکومت سوريه نيز طرح‌های جديدی پيشنهاد کرده است.

مخالفان حکومت بشار اسد امروز جمعه ۲۷ دی‌ماه (۱۷ ژانويه) در استانبول گرد آمدند تا درباره شرکت در کنفرانس "ژنو ۲" تصميم‌گيری کنند. در سوی ديگر، حکومت سوريه اعلام کرد حاضر به توقف عمليات نظامی و مبادله اسيران و زندانيان است.

نشست ائتلاف ملی سوريه

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پنج روز مانده به برگزاری کنفرانس صلح سوريه، موسوم به "ژنو ۲"، نمايندگان ائتلاف ملی سوريه (CNS)، متشکل از نيروهای مخالف حکومت بشار اسد، از ظهر امروز در هتلی در اطراف استانبول، گفت‌وگوهای خود را به‌منظور تصميم‌گيری نهايی درباره شرکت در اين کنفرانس پشت درهای بسته آغاز کردند.

مذاکرات ائتلاف ملی سوريه ۱۰ روز پيش هم برگزار شد اما به‌دليل اختلاف‌های موجود تصميم‌گيری نهايی درباره شرکت در کنفرانس "ژنو ۲" به امروز موکول شد.

منظر عقبيق، مشاور احمد جربا، رهبر ائتلاف ملی سوريه، گفت: "گرفتن تصميم درباره شرکت يا عدم شرکت در اين کنفرانس آسان نيست."

وی افزود: "حق و عدالت، خوبی و بدی در پرونده سوريه کاملا مشخص است و به همين دليل مصالحه دردناک است."

در ماه نوامبر گذشته ائتلاف ملی سوريه شرايط دشواری را برای شرکت خود در کنفرانس "ژنو ۲" اعلام کرد.

اين ائتلاف بر "انتقال کامل قدرت سياسی" در سوريه تأکيد داشت و می‌گفت بشار اسد و "همه کسانی که دستشان به خون آلوده است" در اين انتقال هيچ نقشی نبايد داشته باشند.

ائتلاف ملی سوريه در همين حال خواهان آتش‌بس در حين برگزاری مذاکرات و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای نجات زخمی‌شدگان بود.

اين خواسته‌ها از همان ابتدا توسط دمشق رد شد و حکومت سوريه بارها اعلام کرد که به ژنو نخواهد رفت تا "قدرت را به هر کسی بسپارد و يا با هر کسی به معامله بپردازد" و اين بشار اسد است که بايد انتقال قدرت را هدايت کند.

حکومت سوريه تحت تأثير روسيه، هم‌پيمان وفادار خود، امروز اعلام کرد که سلسله تدابير "انسان‌دوستانه‌"ای را برای پاسخ به مخالفان اتخاذ خواهد کرد.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، امروز در جريان ديدار با وليد معلم، همتای سوری خود در مسکو به ارسال "محموله‌های انسان‌دوستانه" به مناطق مختلف سوريه به‌ويژه به اطراف حلب در شمال اين کشور و دمشق اشاره کرد.

معلم در ديدار با لاوروف گفت حکومت سوريه حاضر به توقف عمليات نظامی و مبادله اسيران و زندانيان است

وليد معلم نيز به‌نوبه خود گفت: "من به آقای لاوروف گفتم که ما حاضريم اسيران و زندانيان را در دو جبهه مبادله کنيم."

سوريه بدون ذکر نام "آتش‌بس" از طرحی برای "توقف تمامی فعاليت‌های نظامی" در منطقه حلب نيز خبر داد.

با آگاهی از بی‌ميلی فزاينده ائتلاف مخالفان برای شرکت در کنفرانس "ژنو ۲"، کشورهای غربی و عربی پشتيبان آن‌ها در روزهای اخير فشارهای خود را برای متقاعد کردن آن‌ها در اين‌باره افزايش دادند.

شامگاه روز گذشته جان کری، وزير امور خارجه آمريکا بار ديگر از اپوزيسيون سوريه خواست تا در کنفرانس "ژنو ۲" شرکت کند و اطمينان داد که درباره آينده سياسی بشار اسد توافقی صورت نخواهد گرفت.

کری کنفرانس "ژنو ۲" را آغاز روند انتقالی برای تشکیل دولت یا شورای انتقالی دانست و گفت مرحله انتقال قدرت در سوریه باید مورد توافق دولت و اپوزیسیون قرار گيرد.

وی جنگ سوريه را زمينه مناسبی برای رشد تندروها خواند و شرکت در کنفرانس را تنها راه پایان به جنگ‌های داخلی در سوریه و مقابله با رشد افراطی‌گری دانست.

روز يکشنبه گذشته، احمد جربا، رهبر ائتلاف ملی سوريه، آشکارا از "نگرانی، شک و ترديد" خود در مورد کنفرانس "ژنو ۲" سخن گفت.

به‌نوشته رسانه‌های بريتانيا، در پشت صحنه، ايالات متحده و بريتانيا با اپوزيسيون سوريه صريح‌تر سخن گفته‌اند و اعلام کرده‌اند که در صورت عدم شرکت در کنفرانس کمک‌های خود را قطع خواهند کرد.

کنفرانس "ژنو ۲" قرار است دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانويه) برگزار شود و هدف از آن يافتن راه حلی سياسی برای  پايان دادن به جنگ داخلی در سوريه است که از مارس ۲۰۱۱ تاکنون ۱۳۰ هزار نفر در آن کشته و ميليون‌ها نفر آواره شده‌اند.

امروز، آنتونیو گوترز، کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل از طرف‌های درگيری خواست تا هر چه سريع‌تر با اين راه حل موافقت کنند. وی گفت: "پايان دادن به خونريزی کاملا ضروری است."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.