ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف ملی سوريه در کنفرانس ژنو ۲ شرکت می‌کند

پس از دو روز مذاکره در استانبول، سرانجام ائتلاف ملی سوريه تصميم نهايی خود را گرفت و اعلام کرد که در کنفرانس "ژنو ۲" شرکت خواهد کرد.

در حالی که چهار روز بيشتر به کنفرانس صلح سوريه موسوم به "ژنو ۲" باقی نمانده است، مخالفان حکومت بشار اسد در ائتلاف ملی سوريه اعلام کردند که در اين کنفرانس شرکت می‌کنند.

ائتلاف ملی سوريه

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از پايان يافتن نشست دو روزه ائتلاف ملی سوريه در استانبول، شامگاه امروز شنبه، ۲۸ دی‌ماه (۱۸ ژانويه) اين ائتلاف اعلام کرد که در کنفرانس "ژنو ۲" شرکت می‌کند.

در رأی‌گيری نشست ائتلاف ملی سوريه ۵۸ نماينده به شرکت در کنفرانس رأی مثبت و ۱۴ نماينده رأی منفی دادند. دو نماينده رأی ممتنع دادند و رأی يک نماينده نيز معتبر نبود.

اگر اپوزيسيون سوريه در کنفرانس "ژنو ۲" شرکت نمی‌کرد برگزاری اين کنفرانس زير سئوال می‌رفت.

احمد جربا، رهبر ائتلاف ملی سوريه گفت: "ما نبايد در چنين کنفرانس مهمی غايب باشيم. ما در آن‌جا از منافع مردم سوريه دفاع خواهيم کرد."

حکومت سوريه پيش از اين شرکت خود در اين کنفرانس را اعلام کرده بود.

اين دو روز مذاکرات اپوزیسیون در تبعید بازتاب تفاوت‌های جدی در مسائل سیاسی و استراتژیک ميان نمايندگان ائتلاف بود و طرفداران شرکت در مذاکرات سوئیس با مخالفت‌های جدی‌ای روبه‌رو بودند.

کنفرانس “ژنو ۲” قرار است دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) برگزار شود و هدف از آن یافتن راه حلی سیاسی برای  پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است که از مارس ۲۰۱۱ تاکنون ۱۳۰ هزار نفر در آن کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

تا امروز ائتلاف ملی سوريه نگران آن بود که کنفرانس "ژنو ۲" به انتقال قدرت در سوريه منجر نشود اما سرانجام تصميم گرفت هيئتی را برای مذاکره به اين کنفرانس اعزام کند.

در ماه نوامبر گذشته ائتلاف ملی سوریه شرایط دشواری را برای شرکت خود در کنفرانس “ژنو ۲” اعلام کرد.

این ائتلاف بر “انتقال کامل قدرت سیاسی” در سوریه تأکید داشت و می‌گفت بشار اسد و “همه کسانی که دستشان به خون آلوده است” در این انتقال هیچ نقشی نباید داشته باشند.

ائتلاف ملی سوریه در همین حال خواهان آتش‌بس در حین برگزاری مذاکرات و ارسال کمک‌های بشردوستانه برای نجات زخمی‌شدگان بود.

کشورهای غربی و عربی پشتیبان آن‌ها در روزهای اخیر فشارهای خود را برای متقاعد کردن اين ائتلاف به‌منظور شرکت آن‌ها در کنفرانس "ژنو ۲" افزایش دادند.

با اعلام حضور اپوزيسيون در کنفرانس "ژنو ۲" تنها مورد باقی مانده شرکت ايران در اين کنفرانس است.

در کنار روسيه، حکومت بشار اسد نيز از حضور ايران در اين کنفرانس پشتيبانی می‌کند اما واشنگتن می‌خواهد که ايران تنها به‌عنوان ناظر شرکت کند.

ايران اين پيشنهاد را امروز رد کرد. محمدجواد ظريف گفت ايران تنها با دعوتنامه رسمی و بدون پيش‌شرط در اين کنفرانس شرکت خواهد کرد.

ظريف گفت: "موضع ما روشن است و من آن را با دبيرکل سازمان ملل نيز در ميان گذاشته‌ام."

در کنفرانس "ژنو ۲" افزون بر نمايندگان حکومت اسد و مخالفان آن، نمايندگان چندين کشور منطقه نيز شرکت خواهند داشت.

اين کنفرانس از ماه‌ها پيش به پيشنهاد روسيه و آمريکا برنامه‌ريزی شد و مدت‌ها زمان برگزاری آن مورد بحث بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.