ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان اعتصاب چهار زندانی اهل سنت در زندان قزلحصار

چهار زندانی اهل سنت در زندان قزلحصار پس از گذشت دوماه و نیم به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

چهار زندانی اهل سنت در زندان قزلحصار پس از گذشت دوماه و نیم به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

به گزارش رادیو زمانه، این زندانیان پس از قول مساعد علی حسینی، رئیس زندان قزلحصار مبنی بر انتقال آن‌ها به زندان رجایی‌شهر اعتصاب غذای خود را شکستند.

کمال حسینی روزنامه‌نگار و همکار آژانس خبری موکریان با تائید این خبر به زمانه گفت: «همچنین احتمال بررسی مجدد پرونده ایشان نیز در شکستن اعتصاب غذای ایشان نقش داشته است.»

چهار زندانی اهل سنت به نام‌های کمال ملایی، حامد احمدی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی از روز ۱۳ آذرماه دست به اعتصاب غذا زده بودند.

علت اعتصاب این چهار زندانی در اعتراض به انتقال آنان از زندان رجایی‌شهر به زندان قزلحصار، حکم اعدام و شرایط زندان اعلام شده است.

 این زندانیان به همراه شش زندانی اهل سنت دیگر در سال ۸۸ دستگیر شدند. شش تن از آنان به نام‌های بهرام احمدی، کیوان زند کریمی‌، هوشیار محمدی، محمد ظاهربهمنی، اصغر و بهنام رحیمی در دی‌ماه ۹۱ در زندان رجایی‌شهر اعدام شدند.

اتهام این افراد از جمله ترور ملامحمد شیخ‌الاسلام، نماینده مجلس خبرگان رهبری اعلام شده است.

این روحانی نزدیک به حکومت در شهریورماه ۱۳۸۸ به ضرب گلوله توسط افراد نا‌شناس در مسجد سیدقطب سنندج ترور شد.

چندی پیش سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از احتمال اعدام قریب‌الوقوع آنان ابراز نگرانی کرده بود.

طبق بیانیه عفو بین‌الملل این چهار نفر در دادگاه از وکیل محروم بودند و بازداشت آنان چهارماه پیش از ترور ملامحمد شیخ‌الاسلام صورت گرفته است.

هفته وحدت و چهل تن از اهل سنت در انتظار اعدام

چهار زندانی اهل سنت به مناسبت هفته وحدت در ایران و در هفتادمین روز اعتصاب غذای خود نامه‌ای منتشر کردند.

آنان در نامه خود گفته بودند: «ما جوانان اهل سنت که در زندان‌هاى کردستان، آذربایجان غربى، سیستان و بلوچستان، گرگان، اهواز، بندرعباس، کرمانشاه، رجایى شهر، اوین و قزل‌حصار به سر می‌بریم نمونه‌هایى از وحدتى هستیم که از آن دم می‌زنند. ما زندانیان عقیدتى کرد در زندان قزلحصار که در هفتادمین روز از اعتصاب غذا به سر می‌بریم با گرسنگى و مرگ دست و پنجه نرم می‌کنیم.»

زندانیان اهل سنت در پیوند با روند دادگاه خود نوشته‌اند: «ما چیز زیادى نخواسته‌ایم جز اینکه اگر مرتکب جرمى شده‌ایم چرا در شهر خودمان دادگاهى نشده‌ایم؟ چرا محاکمه ما علنى و عادلانه نبوده؟ چرا حق وکیل گرفتن نداریم؟ چرا نباید در زندان شهر خود باشیم؟ و چرا باید در زندان مواد نگهدارى شویم؟»

آنان در این نامه خبر داده‌اند که چهل نفر از زندانیان اهل سنت در «دادگاه‌های غیرعادلانه و در دقایقی محدود» به اعدام محکوم شده‌اند.

هر سال در ایران و همزمان با تولد پیامبر مسلمانان به مدت یک هفته مراسم‌ برگزار می‌شود که به هفته وحدت نامگذاری شده است. در این هفته رسانه‌های جمهوری اسلامی بیشتر بر وحدت بین سنی و شیعه تاکید دارند.

پاسخ به درخواست‌ها

آژانس خبری موکریان نوشته‌ است، زندانیان اهل سنت به دنبال درخواست‌های مکرر خانواده و چهره‌های سر‌شناس مردمی و نهادهای حقوق بشری به اعتصاب پایان داده‌اند.

حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان در نامه‌ای از زندانیان اهل سنت خواسته بود به اعتصاب غذای خود پایان دهند.

مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در نامه‌ای از حسن روحانی رئیس جهور ایران خواسته بود تا به درخواست‏‌های زندانیان اعتصاب‌کننده اهل سنت در زندان قزل‌حصار برای بررسی و بهبود وضعیت آنان و تجدیدنظر در احکام صادره رسیدگی کند.

در بخشی از نامه امام جمعه اهل سنت زاهدان خطاب به رئیس‌جمهور ایران آمده بود: «تدبیر و حکمت حضرت‌عالی می‌تواند تبلیغات سوء دشمنان ایران اسلامی را نقش بر آب کند.»

چندی پیش هم خانواده چهار زندانی اهل سنت محکوم به اعدام اعلام کرده بودند که در اعتراض به حکم اعدام فرزندانشان و همراهی با آنان دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

حبیب‌الله احمدی پدر حامد احمدی به موکریان گفته بود: «وقتی که برای پیگیری وضعیت فرزندانمان به تهران رفته بودیم به ما اجازه ملاقات با آنان را دادند و ما با مشاهده شرایط جسمی و روحی آنان که در اعتصاب بودند بسیار متأثر شدیم و بعد از آن تصمیم گرفتیم که ما هم فرزندانمان را تنها نگذاریم و تا روشن شدن وضعیت آنان در خانه‌هایمان سفره‌ای پهن نکنیم و مانند آن‌ها از خوردن پرهیز کنیم.»

شکنجه‌های طاقت‌فرسا

گفته می‌شود این زندانیان در مدت بازداشت بار‌ها مورد شکنجه‌های شدید واقع شده‌اند و همین امر اثرات جبران ناپذیر بر وضعیت جسمی آنان گذاشته است.

پیش‌تر رحمان جوانمردی فعال حقوق بشر به زمانه گفته بود: «چهار تن دیگر نزدیک به‌ یک سال و نیم در زندان‌های اطلاعات سنندج، همدان و اوین تهران در زیر شکنجه‌های طاقت‌فرسا چون سه بار اعدام نمایشی، شوک الکتریکی به نقاط حساس از جمله به آلت تناسلی، شکنجه جوجه‌ کباب، آویزان کردن از پا از سقف و قپانی بوده‌اند.»

به گفته رحمان جوانمردی شکنجه این زندانیان در نوع خود کم سابقه بوده که ظاهراً برای وادار کردن آنان به امضای اعتراف علیه خود بوده است.

این فعال حقوق بشر می‌گوید، حتی خانواده این زندانیان هم از فشارهای نیروهای امنیتی در امان نمانده‌اند. به گفته او «فشار بر خانواده این زندانیان و تهدید به تجاوز نیز در مورد آنان اعمال شده و حتی در مورد حامد احمدی تهدید به تجاوز به همسر نیز ذکر شده‌ است.»

رحمان جوانمردی که وضعیت زندانیان اهل سنت در ایران را پیگری کرده است، می‌گوید: «جای شکستگی بر پا، لگن و بینی سه نفر از آن‌ها و ایجاد لکنت زبان و تیک عصبی (جهانگیر دهقانی) از آثار ظاهری به جا مانده از شکنجه‌ در دوران زندان آنان است.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پایان اعتصاب چهار زندانی اهل سنت در زندان قزلحصار | وندا

    […] منبع :http://www.radiozamaneh.com/120712#.Ut2mIBD8K01 […]