ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همایش «حق حیات و کیفر مرگ» در کلن

پانته‌آ بهرامی - «حق حیات و کیفر مرگ»، نام همایشی است که به همت انجمن پژوهشگران ایران در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژانویه در کلن آلمان برگزار شد.

«حق حیات و کیفر مرگ»، نام همایشی است که به همت انجمن پژوهشگران ایران در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژانویه در کلن آلمان برگزار شد.

این همایش، دومین همایشی است که توسط انجمن یادشده در واکنش به اعدام های گسترده اخیر در ایران برگزار می شود. به گزارش سازمان عفو بین الملل، در دو هفته اول سال جدید میلادی ۴۰ نفر در ایران اعدام شده اند.

در دومین همایش «حق حیات و کیفر مرگ»، مجازات اعدام از زوایای مختلفی چون «گوناگونی اجرای مجازات مرگ تحت عناوینی چون سنگسار، قصاص و اعدام»، «اعدام در ملاء عام»، «وجوه ایدئولوژیک اعدام در حاکمیت ایران»، «جنبش علیه اعدام در ایران»، «تبعیض قومی و اعدام» و «اعدام در مناطق مختلف ایران ازجمله کردستان، بلوچستان و اهواز» مورد بررسی قرار گرفت.

«فرهنگ‌سازی، مسئولیت و نقش رسانه‌ها» نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این همایش با تاکید بر نقش و اهمیت تاثیرگذاری بر افکار عمومی در ایران مطرح شد.

در پایان این همایش دو روزه،  نتایج نظرسنجی انجمن پژوهشگران ایران در پیوند با مجازات مرگ اعلام شد. در این نظرسنجی که تحت عنوان «حق حیات و مجازات مرگ» انجام شده، بیش از هزار نفر پیرامون بودن یا نبودن مجازات اعدام مورد پرسش قرار گرفته‌اند. بر اساس نتایج حاصل از این کنکاش در جامعه آماری یادشده، ۹ درصد موافق کیفر اعدام و شش درصد موافق مجازات قصاص هستند.

علاوه بر اینها بیش از سی پژوهشگر، کارشناس و فعال اجتماعی - سیاسی برای حاضران در همایش سخن گفتند و از این میان، چند سخنران نیز از ایران حضور داشتند؛ ازجمله فریبرز رئیس دانا و کورش زعیم که به واسطه اسکایپ برای حاضران در جلسه سخن گفتند. (فهرست موضوعات طرح شده در این همایش  را در اینجا ببینید.)

در پایان دومین همایش «حق حیات و کیفر مرگ»، پیشنهاد شد تا بیانیه‌ای بر اساس ضرورت لغو مجازات اعدام تنظیم، تدوین و منتشر شود.

در یک گزارش رادیویی به بهانه همایش «حق حیات و کیفر مرگ»، پای صحبت رویا کاشفی، فیلمساز و مسئول حقوق بشر انجمن پژوهشگران ایران، میتراخلعتبری روزنامه نگار و حسین لاجوردی محقق و از مسئولان انجمن پژوهشگران ایران نشسته‌ایم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فریاد

    انسان علف هرز نیست که امروز سرش را بتراشید و فردا بروید اگر حتی یک نفر اشتباها حق حیاتش گرفته شود یک فاجعه است . مجازات مرگ را توقف دهید .

  • رویا کاشفی

    همین جا از خانواده سینا پایمرد عذرخواهی میکنم بدلیل برداشت غلطم از نحوه مرگ سینا. به گفته پدر وی سینا بدلیل دواهای زیادی که برای آرامش اعصاب میخورد جان خود را از دست داد امیدوارم پوزش مرا پذیرا باشند...