ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"افزايش ۱۰ برابری قيمت خانه و هشت برابری اجاره‌بها در ۱۰ سال گذشته"

به‌گفته حسين عبده تبريزی، اقتصاددان

به‌گفته حسين عبده تبريزی، اقتصاددان در ايران، قيمت هر مترمربع زير بنای مسکونی طی ۱۰ سال گذشته با بيش از ۱۰ برابر افزايش در خريد و فروش‌ و بيش از هشت برابر افزايش در اجاره‌بها روبه‌رو بود و در مجموع طی ۲۰ سال اخير قيمت خريد و فروش خانه ۶۰ برابر و قيمت اجاره‌بها ۵۰ برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حسين عبده تبريزی در مجموعه مقالات خود در زمينه "مقايسه تغييرات قيمت املاک و مستغلات در سال جاری" به شاخص تغييرات قيمت زمين‌های شهری از سال ۷۰ تاکنون اشاره کرده و گفته است از اين سال تاکنون اين شاخص از رقم ۱۰۰ به حدود ۶.۰۰۰ در سال گذشته رسيده است.

وی گفت: "در سال گذشته به‌ويژه در مناطق شهری، رشد قيمتی قابل ملاحظه‌ای در حوزه زمين و ساختمان رخ داده که قيمت زمين در دو مرحله در سال‌های ۹۰ و ۹۱ افزايش يافته است."

عبده تبريزی با اشاره به تعديل قيمت به ويژه تعديل دوم در سال گذشته، معتقد است: "تعديل دوم ايجاد شده در اين مدت بسيار شديد بود؛ به گونه‌ای که در مناطق ۲۲‌ گانه تهران متوسط قيمت يک مترمربع زمين به چهار ميليون تومان رسيد که باعث شد اين قيمت‌ها در مقايسه با ۱۰ سال پيش ۱۰ برابر شود."

وی همچنين افزود: "تراکم خانوار از رقم ۱.۲۷ در سال ۵۵ به ۱.۰۶ در سال ۹۰ کاهش يافته است. در سال ۵۵ به ازای هر ۱۲۷ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی وجود داشته در حالی که در سال ۱۳۹۰ به ازای هر ۱۰۶ نفر خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی موجود بوده است."

به گفته عبده تبريزی اگر تعداد خانه‌های خالی را که بيش از يک ميليون واحد اعلام شده است را به ارقام موجودی مسکن اضافه کنيم اين رقم حتی بهتر می‌شود و به ازای هر ۱۰۰ خانوار تقريبا ۱۰۰ واحد مسکونی وجود خواهد داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    آیا میزان تورم در این ارقام حساب شده؟ این اعداد صوری اند اگر مثلا با دلار که یا پوند در آن زمان و حالا قیمتها رو مقایسه کنید تغیر قیمت ها چگونه خواهد بود. بنابر این این پول بی پشتوانه ملی است که تضعیف شده.....و اثر خود را روی همه کالا ها از جمله مسکن نشان میدهد. نکته دیگر محدود بودن میزان زمین در شهر های بزرگ و رشد جمعیت روزافزون و نقش آن در قیمت مسکن.