ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«نرمش» یا «هولوکاست هسته‌ای»‎

گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده و منصور فرهنگ، دو کارشناس مسایل ایران و خاورمیانه

گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده و منصور فرهنگ، دو کارشناس مسایل ایران و خاورمیانه

۲۰ ژانویه ۲۰۱۴: کارشناسان آژانس بین‌المللی اتمی در حال بی‌استفاده کردن تجیهزات غنی‌سازی ۲۰ درصدی

 هفته جاری، هفته پر اهمیتی است، به لحاظ شروع اجرای توافق هسته‌ای با ایران، و نیز برپایی کنفرانس ژنو ۲ برای بررسی مسائل سوریه.

دو ماه پس ازگفت و گوهای فشرده و سخت قدرت‌های جهانی با ایران برای متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، توافق ژنو از بامداد دوشنبه ۲۰ فوریه به اجرا درآمد. این نخستین گام برای سازش حکومت تهران با قدرت‌های بزرگ جهانی بود برای رسیدن به توافق پایانی. آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد ایران بخش مهمی از فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم را متوقف کرده است.

صفحه اول روزنامه "وطن امروز"

از سوی دیگر آمریکا برخی از تحریم‌های ایران را در اجرای قطعنامه‌ی ژنو لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در گردهمایی وزرای خارجه‌ی کشورهای عضو بررسی روند لغو قسمتی از تحریم‌های ایران را آغاز کرد. در نخستین گام جمهوری اسلامی به طور قسطی به چهار میلیارد و دویست میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده‌ی نفتی اش دست می‌یابد.

در ایران نیروهای تند رو، اصولگرایان و برخی فرماندها سپاه پاسداران انتقاد‌های تندی به توافق نامه‌ی ژنو و اجرایی شدن آن ابراز داشته‌اند. روزنامه‌ی وطن نزدیک به اصولگرایان روز دوشنبه سی ام دیماه صفحه‌ی نخست و لوگوی خود را به رنگ سیاه منتشر کرد، آن هم با تیتر درشت «هولوکاست هسته‌ای».

فردای اجرایی شدن توافق نامه‌ی ژنو یک گروه صد و چهارده نفری از نمایندگان نود و شش شرکت بزرگ فرانسوی برای بستن قراردادهای اقتصادی به ایران رفتند.

گفت‌وگو با رضا تقی‌زاده و منصور فرهنگ

برای بررسی هفته‌ی سرنوشت ساز خاورمیانه با رضا تقی زاده در گلاسکو و منصور فرهنگ در نیویورک، دو کارشناس مسایل ایران و خاورمیانه گفت و گو کرده‌ام :

رضا تقی زاده در مورد تغییر جهت سازمان ملل در مورد دعوت از جمهوری اسلامی برای شرکت در کنفرانس بین المللی سوریه این مسئله را به فشار قدرت‌های بزرگ غربی در ارتباط می‌بیند.

منصور فرهنگ چه با ایران چه بدون ایران نتیجه‌ی مهمی از کنفرانس سوریه انتظار ندارد.

رضا تقی زاده رسیدن توافق پایانی قدرت‌های بزرگ با ایران بر سر پرونده‌ی اتمی اش را به تغییر سیاست‌های حکومت تهران مربوط می‌داند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.