ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش پنج درصدی بودجه فرهنگ؛ طرح دهکده قرآنی در تخت‌جمشید

اعتبارات فرهنگی در بودجه سال ۹۳ پنج درصد افزایش دارد. دولت طرح یک دهکده قرآنی شبیه مدینه بین تخت‌جمشید و پاسارگارد را تصویب کرده است.

حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رشد پنج درصدی اعتبارات فرهنگی در بودجه سال ۹۳ خبر داد. در همان حال خبرگزاری فارس اطلاع داد که دولت طرح یک دهکده قرآنی شبیه شهر مدینه بین تخت جمشید و پاسارگارد را تصویب کرده است.

عده‌ای از قرآن‌خوانان در دهکده قرآنی چارک

آقای نوش‌آبادی در گفت‌و‌گویی که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با او انجام داده، گفته است: «در صورت تخصیص کامل اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر در بودجه سال آینده، شاهد جهش قابل توجهی در بخش فرهنگ خواهیم بود.»

حسین نوش‌آبادی: «هم به تعهدات قبلی عمل خواهد شد و هم طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی از تخصیص برخوردار خواهد شد، لذا تعهدات سنگین گذشته مانعی برای اجرای طرح‌های جدید نیمه‌تمام نخواهد بود.»

او همچنین به تعهدات سنگین مالی که دولت نسبت به نهادهای متعدد فرهنگی وابسته به خود در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به عهده گرفته خبر داد و گفت: «دولت جدید عهده‌دار پرداخت مطالبات دولت گذشته خواهد بود. با برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته، هم به تعهدات قبلی عمل خواهد شد و هم طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام فرهنگی از تخصیص برخوردار خواهد شد، لذا تعهدات سنگین گذشته مانعی برای اجرای طرح‌های جدید نیمه‌تمام نخواهد بود.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به قم اطمینان داده بود: «گرایش دولت بر این است که در سال ۹۳ اعتبار خوبی را به پروژه‌های فرهنگی نیمه‌تمامی که از ۸۰ درصد به بالا پیشرفت دارند تخصیص دهد.»

بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها به گفته آقای جنتی به حج و زیارت، اوقاف و امور خیریه اختصاص دارد و خاطرنشان کرده بود که در مسائل گردشگری «نسبت به مسائل با سبقه دینی در حج و زیارت و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» توجه شود و همچنین وعده داده بود که نظارت بر کتاب‌های دینی به روحانیون قم سپرده شود.

اکنون بنا به گفته‌های معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس سهم این وزارتخانه از بودجه سال ۹۳ پنج درصد افزایش دارد.

دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند. در سال جاری، حسن روحانی، رییس جمهور ایران برخلاف دولت دهم لایحه بودجه را به موقع به مجلس شورای اسلامی تحویل داد. بعد از تصویب لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، این لایحه به صحن علنی می‌آید و بعد از بحث و گفت‌و‌گو درباره کلیات لایحه به رأی گذاشته می‌شود. در صورت تصویب، رسیدگی به لایحه در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود که لایحه بودجه تا اواخر بهمن ماه سال جاری مراحل قانونی را طی کند و به تصویب برسد. اما از هم‌اکنون برخی نهادها از طریق رسانه‌ها، تلویحاً سهم خود را از بودجه فرهنگ طلب می‌کنند.

برای مثال خبرگزاری فارس گفت‌و‌گویی انجام داده است با یک شخص معمم به نام علیرضا شاهسونی که به عنوان مدیر مؤسسه‌ «بیت‌الاحزان» معرفی شده است. به گفته علیرضا شاهسونی هر قرآن‌آموز ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

قرار است دهکده قرآنی تخت جمشید به شکل شهر مدینه در زمان پیامبر اسلام درآید و در آن برای گردشگران خارجی که برای دیدن تخت جمشید و پاسارگارد به این منطقه سفر می‌کنند، برنامه‌های مختلف قرآن‌خوانی با فیلم و تئاتر عرضه شود.

مؤسسه «بیت‌الاحزان» قصد دارد بین تخت جمشید و پاسارگارد یک دهکده قرآنی تأسیس کند. به گزارش خبرگزاری فارس این طرح  توسط هیأت دولت تصویب شده است. قرار است این دهکده به شکل شهر مدینه در زمان پیامبر اسلام درآید و در آن برای گردشگران خارجی که برای دیدن تخت جمشید و پاسارگارد به این منطقه سفر می‌کنند، برنامه‌های مختلف قرآن‌خوانی با فیلم و تئاتر عرضه شود.

راه‌اندازی پارک‌های قرآنی در شهر شیراز هم یکی دیگر از برنامه‌های متعدد «بیت‌الاحزان» است و ظاهراً این مؤسسه در این زمینه با شهردای شیراز هم به توافق رسیده است.

از سوی دیگر عده‌ای هم در نهادهای دولتی حضور دارند که در پی اصلاح برخی ساختارها هستند و بودجه پیشنهاد شده فرهنگی در سال ۹۳ را برای اجرایی کردن طرح‌هایشان کافی نمی‌دانند.

جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میراث فرهنگی از بودجه در نظر گرفته‌شده برای میراث فرهنگی و گردشگری انتقاد کرده و گفته بود: «لایحه بودجه سال ۹۳ کپی‌برداری از لایحه بودجه سال گذشته است و همه مشکلاتی که در بودجه سال ۹۲ بود، گریبان این لایحه بودجه را هم گرفته است.»

آقای هروی گفته بود: «در بودجه سال ۹۳ برخی اولویت‌هایی که باید در مباحثی مثل میراث فرهنگی و گردشگری که به خودی خود می‌توانند اشتغال‌زا و درآمدزا باشند، مورد توجه قرار نگرفته است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.