ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مازيار پرتو، فيلمبردار نامدار سينمای ايران درگذشت

مازيار پرتو، فيلمبردار قديمی و نامدار سينمای ايران پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری در کالیفرنیای آمریکا در سن ۸۱ سالگی در اثر بیماری قلبی درگذشت.

مازيار پرتو، فيلمبردار قديمی و نامدار سينمای ايران روز گذشته، چهارشنبه دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری در کالیفرنیای آمریکا در سن ۸۱ سالگی در اثر بیماری قلبی درگذشت.

مازیار پرتو فرزند علی پرتو متخلص به شين پرتو، نويسنده و محقق ادبی بود و در آبان‌ماه سال ۱۳۱۱ به‌دنیا آمد.

وی از هنرستان صنعتی تهران ديپلم خود را گرفت و سپس در سال ۱۳۳۲ با گذراندن دوره فيلمبرداری دانشگاه سيراکيوز در تهران به‌عنوان فيلمبردار فيلم‌های گزارشی، خبری و مستند در وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد.

پرتو افزون بر فيلمبرداری، کارگردانی و تدوين چندين فيلم را نيز انجام داده و در چند فيلم هم بازی کرده است.

نخستين فيلمی که پرتو فيلمبرداری کرد "شقايق سوزان" نام داشت. "قيصر"، "طوقی"، "باباشمل"، "برزخی‌ها"، "جعفرخان از فرنگ برگشته"، "روز واقعه"، "کفش‌های ميرزانوروز"، "سفر جادويی"، "آدم‌برفی"، "روز واقعه"... و مجموعه‌های تلويزيونی "هزاردستان"، "امام علی"و "مردان آنجلس" از جمله آثاری هستند که او فيلمبرداری کرده است.

"گرگ بیزار" با بازی بهروز وثوقی و نویسندگی بهزاد فراهانی از جمله فيلم‌هايی است که مازيار پرتو در سال ۱۳۵۲ ساخت و آن را تدوين و فيلمبرداری کرد.

"خاطرخواه" به کارگردانی امير شروان و بازی ناصر ملک‌‌مطيعی و فروزان که در سال۱۳۵۱ ساخته شد نيز از جمله فيلم‌هايی است که او فيلمبرداری و تدوين کرده است.

نورپردازی و حرکت روی دست دوربين در آثاری که مازيار پرتو فيلمبرداری کرده است از نمونه‌های درخشان سينمای ايران به‌شمار می‌رود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.