ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ژنو: "مأموريت ناممکن" گفت‌وگوی طرف‌های سوری

مذاکرات نمايندگان رژيم اسد و مخالفان آن در کنفرانس ژنو به يک "مأموريت ناممکن" تبديل شده است. نمايندگان اپوزيسيون می‌گويند دمشق بايد دولت انتقالی را بپذيرد و نمايندگان رژيم تهديد کرده‌اند کنفرانس را ترک می‌کنند.

در سومين روز کنفرانس صلح سوريه، موسوم به ژنو ۲، قرار بود نمايندگان حکومت سوريه و اپوزيسيون آن گفت‌وگوی رو در رو داشته باشند اما تاکنون مخالفان حاضر نشده‌اند با نمايندگان رژيم اسد ديدار کنند و نمايندگان حکومت نيز تهدید به ترک کنفرانس کرده‌اند.

بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل و اخضر ابراهيمی، نماينده سازمان ملل برای حل بحران سوريه در کنفرانس ژنو ۲

وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه نزد اخضر ابراهيمی، نماينده سازمان ملل برای حل بحران سوريه شکايت برد و اعلام کرد که نمايندگان دولت حاضر به آغاز مذاکره بودند اما طرف ديگر حاضر نشد.

معلم افزود به‌دليل فقدان يک "جلسه کاری جدی"، هيئت نمايندگی دولت سوريه از روز شنبه نشست را ترک خواهد کرد.

سازمان ملل نيز تأييد کرد که در حال حاضر مذاکرات طرف‌های سوری برگزار نشده و اپوزيسيون سوريه حاضر نشده است در يک اتاق با نمايندگان حکومت بشار اسد بنشيند.

از نظر مخالفان حکومت سوريه، برای آغاز مذاکرات دو جانبه، ابتدا بايد دمشق اصول قيد شده در بيانيه کنفرانس ژنو ۱ مبنی بر ايجاد دولت انتقالی را که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، بپذيرد.

هيثم مالح، از اعضای هيئت نمايندگی اپوزيسيون سوريه در اين‌باره گفت: "به‌صراحت از نمايندگان رژيم خواسته شده که به‌شکل کتبی بيانيه کنفرانس ژنو ۱ را بپذيرند وگرنه مذاکره مستقيمی در ميان نخواهد بود."

در سخنرانی گشايش کنفرانس ژنو ۲ در مونتروی سوئيس، روز چهارشنبه، اخضر ابراهيمی اظهار اميدواری کرد که مذاکرات مستقيم دو طرف سوری به‌مدت يک هفته برگزار شود. او سعی کرد با اميدواری خود فضای کنفرانس را آرام کند و ضمن اعلام اين‌که اين نشست نيمی از گام برداشته شده است افزود: "فردا گام کامل‌تری برداشته خواهد شد."

با وجود اين‌که دو طرف سوری در سخنان خود يکديگر را به جنايت‌های مختلف متهم کردند و فضای کنفرانس از همان آغاز تنش‌بار بود، شرکت‌کنندگان اميدوار هستند که با تعيين اهداف مشخص برای بهبود زندگی مردم غيرنظامی در سوريه بتوانند از شکست کنفرانس به‌ دليل طرح مسئله رژيم آينده در دمشق، جلوگيری کنند.

به‌گفته اخضر ابراهيمی طرف‌های سوری می‌گويند حاضرند به‌عنوان مثال درباره مبادله زندانيان، ايجاد راهی برای ارسال کمک‌های انسانی و آتش‌بس محلی مذاکره کنند.

يک ديپلمات غربی می‌گويد: "انتظارات آنقدر کم است که هر روز رويدادهای همان روز را دنبال می‌کنيم. هر زمانی که آن‌ها صحبت می‌کنند خود گامی رو به جلو است."

اخضر ابراهيمی به‌طور جداگانه در حال گفت‌وگو با طرف‌های سوری است تا آن‌ها را برای آغاز مذاکرات دو جانبه‌ای در شامگاه امروز ترغيب کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • توافق در ژنو: زنان و کودکان حمص می‌توانند از شهر خارج شوند | جدیدترین اخبار ایران

    […] ژنو: “مأموریت ناممکن” گفت‌وگوی طرف‌های سوری […]