ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هفتمین روز اعتصاب ۶۰۰ تن از کارگران کارخانه ایران‌تایر

مسئولان ارشد این واحد تولیدی به کارگران معترض هشدار داده‌اند که در صورت ادامه اعتراض‌ها، کارخانه‌ را تعطیل خواهند کرد

بیش از ۶۰۰ تن از کارگران قراردادی و روزمزد کارخانه ایران‌تایر، برای هفتمین روز متوالی در اعتراض به روند اخراج‌های این کارخانه، دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند.

یکی از کارگران اعتصابی، امروز یکشنبه ششم بهمن‌ به خبرگزاری کار ایران(ایلنا) گفته است که تنها همین امروز، ۱۳۰ کارگر دیگر این کارخانه اخراج شده‌اند.

وی درباره روند اخراج‌ها در این کارخانه به ایلنا گفته است: "یک هفته پس از اخراج ۸۰ کارگر روزمزدی در روز یکم بهمن‌ماه، امروز (یکشنبه ششم بهمن) کارت ورود و خروج ۱۳۰ کارگر دیگر غیرفعال شده و از آنان خواسته شده از فردا دیگر سر کار نیایند."

قانون کار ایران، به طور مشخص "حق اعتصاب" را به رسمیت نمی‌شناسد. اما با این حال، ماده ۱۴۲ قانون کار،  به "کاهش عمدی تولید" از سوی کارگران اشاره کرده است.

در گزارش امروز ایلنا آمده است که کارگران این کارخانه، در هفت روز اعتصاب، در هر سه شیفت کاری، در این حرکت اعتراضی شرکت داشته‌اند.

روز گذشته ایلنا گزارش داده بود که مسئولان ارشد این واحد تولیدی، به کارگران معترض هشدار داده‌اند که در صورت ادامه اعتراض‌ها، کارخانه‌ را تعطیل خواهند کرد.

ایلنا به نقل از یکی دیگر از کارگران اعتصابی نوشته است: "مدیران کارخانه ایران تایر، به بهانه کمبود منابع مالی و مواد اولیه تولید، تصمیم گرفته‌اند تا پایان سال در چندین مرحله تعداد زیادی از کارگران کارخانه را اخراج کند."

قانون کار ایران، به طور مشخص "حق اعتصاب" را به رسمیت نمی‌شناسد. اما با این حال، ماده ۱۴۲ قانون کار ایران،  به "کاهش عمدی تولید" از سوی کارگران اشاره کرده است.

بر پایه گفته‌های فتح الله بیات، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور، ۸۵ درصد نیروی کار ایران با قراردادهای موقت کار می‌کند.

ایلنا به نقل از یکی از کارگران معترض نوشته است که “سوابق فعالیت بعضی از کارگران روزمزد بیکار شده به ۱۵ سال می‌رسد.”

به گفته این فعال کارگری، “ کارخانه ایران تایر، بیش از هزار کارگر دارد که کارگران موقت و روز مزدی، زیر نظر یک شرکت پیمانکاری، بدون برخورداری از حق امنیت شغلی، کار می‌کنند.”

نبود امنیت شغلی به ویژه برای کارگرانی که با قراردادهای کوتاه‌مدت و موقت کار می‌کنند، از نگرانی‌های اصلی فعالان کارگری در ایران است.

بر پایه برآوردهای رسمی و دولتی، ۸۵ درصد نیروی کار ایران با قراردادهای موقت کار می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.