ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماندن یا رفتن اسد، گره ی کور ژنو ۲

گفت‌وگوی ایرج ادیب زاده با علیرضا نوری زاده (لندن) و ایلیا جزایری (بیروت)

گفت‌وگوی ایرج ادیب زاده با علیرضا نوری زاده (لندن) و ایلیا جزایری (بیروت) درباره کنفرانس صلح سوریه، "ژنو ۲".

نمایی از کنفرانس ژنو ۲

کنفرانس صلح سوریه، ژنو ،  با ورود به نقطه کور خود - رفتن یا ماندن بشار اسد - به بن بست رسید. با وجود این گفت و گوها همچنان ادامه دارد (تا روز تهیه این گزارش، سه‌شنبه ۲۸ ژانویه). ائتلاف مخالفان بشار اسد جایی برای وی در آینده ی سوریه نمی بیند، نکته‌ای که در کنفرانس نخست ژنو ۱ روی آن تاکید شده بود. فرستادگان حکومت سوریه در کنفرانس جایری تلاش کردند این بخش از مفاد ژنو یک را  به انحراف بکشانند .

کنفرانس ژنو ۲ از سوی سازمان ملل با حضور نمایندگان دولت سوریه، شورای ملی مخالفان بشاراسد ونمایندگان نهادهای عمده بین المللی و بیش از چهل کشور جهان شروع به کار کرد. برگزاری آن، موفقیتی در کانامه ی سازمان ملل بود، چون توانست نمایندگان دولت دمشق و دشمنان قسم خورده اش را رودرروی هم و در روی  یک میز قرار دهد.

اخضر ابراهیمی، نماینده میانجی‌گر سازمان ملل  پس از توقف  گفت و گو ها در شامگاه دوشنبه ۲۷ ژانویه  تایید کرد که وضعیت ارسال کاروان های انسان دوستانه به ویژه دارو و غذا در حمص - شهری که هشت ماه است در محاصره ی ارتش سوریه به سر می‌برد - با وجود وعده‌های نمایندگان رژیم به پیش نمی‌رود. در مورد دیگر، یعنی توافق نمایندگان دولت دمشق برای اجازه خروج به زنان و کودکان برای ترک حمص نیز هنوز اقدام مشخصی صورت نگرفته است. شهر قدیمی حمص برای مخالفت با بشار اسد بهای سنگینی پرداخته است. این شهر و ساکنانش از ژوئن ۲۰۱۲ در محاصره ی ارتش سوریه قرار دارند.

گفت‌وگو با علیرضا نوری زاده و ایلیا جزایری

کنفرانس ژنو۲ چه ادامه یابد، چه متوقف شود، هنوز این سؤال پابر جاست که  آیا جنگ ویرانگر سوریه با صد و سی تا صدو چهل هزارکشته و ده میلیون آواره ادامه می یابد؟ آیا جمهوری اسلامی مهمترین متحد بشار اسد همچنان به پشتیبانی مالی ونظامی به وی ادامه خواهد داد؟ وآیا با وجود یک کارنامه‌ی  سیاه بشار اسد در قدرت خواهد ماند؟

این پرسش ها را با دو کارشناس سیاسی، علیرضا نوری زاده در لندن و ایلیا جزایری در بیروت در میان گذاشته‌ام

علیرضا نوری زاده نویسنده و کارشناس سیاسی باور دارد: « این کنفرانس ژنو ۲ راه را باز کرده است؛ تنها راهی که باقی مانده. »

ایلیا جزایری روزنامه نگار و کارشناس سیاسی ساکن بیروت نیز به اندک نکات مثبت این کنفرانس اشاره می کند و می‌گوید: «مسئله‌ی کمک‌رسانی انسانی به مناطق محاصره شده به اقدام مشترک مخالفان هم نیاز دارد.»

رفتن بشار اسد از قدرت خواسته ی مهم مخالفان اوست ونیز خط قرمز دمشق.

ایلیا جزایری مسیری طولانی برای بحران سوریه پیش بینی می کند.

به باور  علیرضانوری زاده ماندن بشار اسد در قدرت جایگاهی هم‌بسته با مسئله‌ی مرگ و زندگی جمهوری اسلامی پیدا کرده است.

بشنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.