ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رخشان بنی‌اعتماد: «در اعتراض بود که فیلم نساختم»

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قصه‌ها» تازه‌ترین ساخته رخشان بنی‌اعتماد، فیلمساز مطرح سینمای اجتماعی ایران، امروز، ۱۳ بهمن ماه (۲ فوریه) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قصه‌ها» تازه‌ترین ساخته رخشان بنی‌اعتماد، فیلمساز مطرح سینمای اجتماعی ایران، امروز، ۱۳ بهمن ماه (۲ فوریه) در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «قصه‌ها» در سالن همایش‌های برج میلاد

در این نشست خبری رخشان بنی‌اعتماد، گلاب آدینه، مهدی هاشمی، فرهاد اصلانی، باران کوثری، مهراوه شریفی‌نیا، پیمان معادی، حسن معجونی، امیر اثباتی، سیامک کلانتری و کوهیار کلاری شرکت داشتند.

خانم بنی‌اعتماد در فیلم «قصه‌ها» سراغ شخصیت‌های فیلم‌های پیشین‌اش، آثاری مثل «خارج از محدوده»، «روسری آبی»، «گیلانه» و «خون‌بازی» رفته و دگرگونی‌های زندگی آنان را در سایه تحولات سیاسی و اجتماعی پس از وقایع ۲۲ خرداد ۸۸ بررسیده است.

او در نشست خبری برج میلاد درباره رویکردش به آثار پیشین‌اش گفت: «یکی از دلایل عمده اینکه در این فیلم به آثار گذشته‌ام نگاه کرده‌ام این بود که چند سال فیلم نساختم و به دلیل وجود بغضم از کار نکردن تمرکزی بر روی ایده‌های دیگر نداشتم. البته ایده‌های این فیلم زیاد‌تر از هفت تا بود و می‌خواستم بعد از چند سال فیلمسازی موقعیت و مشکلات جامعه را نشان دهم.»

او همچنین درباره علاقه‌اش به موضوعات مربوط به زنان در آثارش گفت: «بخشی از افراد جامعه هیچ تریبونی ندارند به همین دلیل من فیلم می‌سازم تا حرف این گروه را بزنم.»

خانم بنی‌اعتماد درباره فضای غم انگیز فیلم «قصه‌ها» گفت: «مشکلات اجتماعی سطح گسترده‌تری پیدا کرده و فشار و درد بر طبقه محروم افزایش پیدا کرده است. اگر قرار باشد برای ناراحت نکردن مخاطب واقعیت را نشان ندهم خیانت کرده‌ام.»

او همچنین گفت هرگونه پایان خوشی برای این فیلم به معنای خیانت به مخاطب بوده است.

بنی اعتماد درباره وظیفه سینمای اجتماعی در ایران گفت: «وظیفه ما راه حل نشان دادن نیست بلکه طرح موضوع و نمایش آن است. ما در واقع مطالبه‌خواهی مردم از جامعه را بالا می‌بریم.»

رخشان بنی‌اعتماد: « فشار و درد بر طبقه محروم افزایش پیدا کرده است. اگر قرار باشد برای ناراحت نکردن مخاطب واقعیت را نشان ندهم خیانت کرده‌ام.»

حمید سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌ای به حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی کشور نسبت به حضور برخی از فیلم‌هایی که به گفته او «حامی فتنه» ‌اند و در جشنواره فجر قرار است به نمایش درآیند، ابراز نگرانی کرده بود. یکی از این فیلم‌ها «قصه‌ها» تازه‌ترین ساخته رخشان بنی‌اعتماد بود.

«قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد تاکنون از نظر اکران با محدودیت‌ها و مشکلات بسیاری روبرو بوده، چنانکه حتی نمایش این فیلم در سینماهای کوچک و در محافل روشنفکری هم برتابیده نشد.

خانم بنی‌اعتماد درباره محدودیت‌های تحمیل شده به او در طی سالیان گذشته گفت: « بعد از چند سال فیلم نساختن احساس کردم که دارم به جنون می‌رسم و باید راه حلی برای خودم پیدا کنم. نمی‌خواستم برای ساخت یک فیلم سینمایی وارد پروسه دریافت پروانه ساخت شوم و طی نامه‌ای که به وزارت ارشاد هم نوشتم این مسأله را مطرح کردم. باید بگویم از مادر زاییده نشده کسی که نگذارد من فیلم بسازم. فیلم نساختن من نوعی اعتراض بود. من پروانه ساخت نگرفتم و هیچ کار غیر قانونی نیز انجام ندادم.»

«قصه‌ها» سال گذشته در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درنیامد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.