ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مذاکرات ايران و آژانس در تهران پايان يافت

دور جديد مذاکرات ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تهران پايان يافت. ايران گفت با آژانس توافق کرده هفت اقدام عملی انجام دهند.

مذاکرات دو روزه ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در تهران به‌منظور پاسخ به سئوالات و ابهامات باقی مانده در برنامه هسته‌ای ايران، پايان يافت.

ترو واريو رانتا، معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس

اين مذاکرات در پی توافق شش ماده‌ای یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که در تاریخ ۲۰ آبان‌ماه در تهران امضا شد، صورت گرفت.

بر اساس این توافقنامه ایران پذیرفت که بازرسان آژانس از معدن گچین بندرعباس و کارخانه آب سنگین اراک کنند که روز ۱۷ آذرماه از آب سنگین اراک و ۹ بهمن‌ماه از معدن گچین بندرعباس بازدید کردند.

در چارچوب اين توافق و در ادامه گفت‌وگوها، مذاکرات ايران و آژانس روز گذشته آغاز و ظهر امروز، يکشنبه ۲۰ بهمن‌ماه پايان يافت.

در اين دور از مذاکرات ايران و آژانس قرار بود دو طرف درباره سئوالات آژانس و چگونگی پاسخ به آن‌ها گفت‌وگو کنند.

رضا نجفی، نماينده ايران در آژانس و ترو واريو رانتا، معاون مديرکل آژانس در امور پادمان‌ها سرپرستی هيئت‌های کارشناسی و فنی دو طرف را برعهده داشتند.

رضا نجفی بعد از ظهر امروز در نشست خبری، ضمن "سازنده" خواندن اين دور از مذاکرات در تهران، گفت: "ايران و آژانس توافق کردند هفت اقدام عملی در چارچوب بيانيه‌ مشترک مورد توافق دو طرف در ۲۰ آبان‌ماه انجام دهند."

وی گفت: "ما در اين مذاکرات شش موضوع را مرور کرديم و ايران گام‌های اوليه را که شش بند بوده است اجرا کرده است."

سازمان انرژی اتمی ايران هفت موضوع جديد توافق شده جهت همکاری‌های ايران و آژانس را به‌ترتيب، ارائه اطلاعات مورد توافق طرفين و دسترسی مديريت‌شده مرتبط با معدن ساغند يزد؛ ارائه اطلاعات مورد توافق طرفين و دسترسی مديريت‌شده مرتبط با کارخانه تغليظ اردکان؛ تحويل پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) بروز شده راکتور IR-40 (اراک)؛ اتخاذ اقدام در جهت به نتيجه رسانيدن ره‌يافت پادمان برای راکتور IR-40 (اراک)؛ ارائه اطلاعات مورد توافق طرفين و تنظيم بازديد فنی از مرکز ليزر لشکرآباد؛ ارايه اطلاعات مواد چشمه [source material]، که هنوز به ترکيب و خلوص لازم برای ساخت سوخت و يا غنی‌سازی نرسيده‌است، شامل واردات چنين موادی به ايران و استخراج اورانيوم از فسفات توسط ايران؛ و ارايه اطلاعات و توضيحات به آژانس به‌منظور ارزيابی اظهاريه ايران در مورد نياز يا کاربرد توسعه EBW (نسل جديد چاشنی‌های ايمن)؛ عنوان کرده است.

بدين ترتيب بازديد از سايت پارچين که مدت‌ها آژانس بين‌المللی انرژی اتمی بر آن تأکيد می‌کرد و هر بار با مخالفت ايران روبه‌رو می‌شد در اين هفت بند توافق قرار ندارد.

آسوشيتدپرس پيش از اين در گزارشی درباره گفت‌وگوهای ايران و‌ آژانس، به‌نقل از يک ديپلمات غربی نوشته بود هيئت آژانس فهرستی از آزمايش‌های مربوط به احتمال تلاش‌های ايران برای دستيابی به تسليحات هسته‌ای در دست دارد که قصد دارد آن را برای گفت‌وگو با هيئت ايرانی مطرح کند.

در اين فهرست به نشانه‌های حاکی از اين‌که ايران آزمايش‌های انفجاری گسترده و توسعه چاشنی برای انجام انفجار هسته‌ای صورت داده و همين‌طور ماکت‌ کامپيوتری از هسته‌ يک کلاهک هسته‌ای تهيه کرده، اشاره شده است.

همچنين زمينه‌چينی ايران برای يک آزمايش هسته‌ای تسليحاتی و توسعه يک خرج هسته‌ای برای موشک ميان‌برد شهاب سه،‌ سلاحی که برد آن تا اسرائيل می‌رسد؛ و اطلاعات در مورد فعاليت‌های پيشرفته زيرزمينی ايران تا سال ۲۰۰۳، تاريخی که گفته می‌شود فعاليت‌های هسته‌ای ايران برای ساخت سلاح هسته‌ای در آن تاريخ متوقف شده، در اين فهرست قرار دارند.

اين ديپلمات غربی گفته است آمريکا و متحدان غربی‌اش انتظار دارند پيشرفتی در رفع اين اتهام‌های به‌دست آید.

ايران بارها اتهام‌های مربوط به تلاش در راه دستيابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است اما کشورهای غربی معتقدند تصمينی بر اين گفته‌ها نيست و ايران بايد برنامه هسته‌ای خود را راستی‌آزمايی کند.

قرار است يوکيا آمانو، مديرکل آژانس اواخر بهمن‌ماه گزارش خود درباره فعاليت‌های هسته‌ای ايران را منتشر کند. اين گزارش در نشست شورای حکام که ۱۲ اسفندماه (سوم مارس)  آغاز می‌شود بررسی خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.