ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سرنخ‌های تازه از عاملان قتل فعالان کرد در پاریس

ماموران امنیتی آلمان به شواهدی دست یافته‌اند که ظن دخالت سازمان امنیت ترکیه "میت" در ترور سه زن کرد عضو "پ‌ک‌ک" در پاریس را بیش از پیش تقویت می‌کند.

ماموران امنیتی آلمان به شواهدی دست یافته‌اند که ظن دخالت سازمان امنیت ترکیه "میت" در ترور سه زن کرد عضو پ‌ک‌ک در پاریس را بیش از پیش تقویت می‌کند.

ماموران امنیتی آلمان، با بررسی اسناد و مدارک و صداهای ضبط شده، به شواهد و سرنخ‌های تازه‌ای در شناسایی عاملان ترور سه زن عضو حزب کارگران کردستان در شهر پاریس دست یافته‌اند.

مجله آلمانی اشپیگل با نقل این خبر می‌نویسد، حساسیت مقام‌های امنیتی آلمانی در این زمینه با انتشار سندی در ماه ژانویه در فضای مجازی برانگیخته شده است. این سند که در آن  سخن از "حذف" یکی از این سه زن می‌رود، "واتر مارک" یا "ته نقش" سازمان امنیت ترکیه را دارد و به نظر واقعی می‌رسد.

در حاشیه این سند نام افرادی قید شده که در سازمان امنیت ترکیه، مسئول پیگیری پرونده "پ‌ک‌ک" هستند.

مجله اشپیگل به نقل از یک مقام بلندپایه امنیتی آلمان می‌نویسد: «حتی اگر این سند جعلی باشد، یک جعل مطابق اصل است و جاعل می‌بایست اطلاعات وسیع درون‌سازمانی داشته باشد.»

چنانچه تحقیقات جاری در فرانسه، دخالت سازمان امنیت ترکیه در قتل فعالان کرد را اثبات کند، زلزله‌ای سیاسی ایجاد خواهد شد که می‌تواند رابطه اتحادیه اروپا و ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد و دردسر جدیدی برای رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه فراهم کند.

این امر هم‌چنین می‌تواند موجب بروز ناآرامی‌های جدید در بین کردهای ساکن اروپا  شود.

قتل این سه فعال کرد، در ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۳ در پاریس روی داد و طی آن سکینه جانسیز،  فیدان دوگان و لیلا سویلماز در انستیتو رسانه‌ای کردها کشته شدند. سکینه جانسیز۵۵ ساله از بنیانگذاران حزب پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) و از معتمدان عبدالله اوجالان رهبر زندانی این حزب،چهره‌ای کلیدی در رده فرماندهی پ‌ک‌ک در شمال آلمان به شمار می‌رفت.

هر سه زن از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند و تحقیقات پلیس فرانسه نشان از حرفه‌ای بودن قاتلان و سیاسی بودن جنایت می‌داد. مانوئل والس، وزیر کشور فرانسه پس از مشاهده محل قتل، آن را صحنه‌ای مشابه "اعدام" خوانده بود.

در واکنش به ترور این سه  تظاهرات وسیعی در برلین، پاریس و شهرهای ترکیه صورت گرفت. روز دهم ژانویه سال جاری و در سالگرد ترور این سه نفرهم، تجمعاتی در استانبول برگزار شد که به درگیری پلیس و تظاهرکنندگان انجامید.

قتل سه فعال کرد زن، هم‌زمان با مذاکرات دولت ترکیه با عبدالله اوجلان، رهبر حزب کارگران کردستان روی داد و ظن عمومی در آن زمان هم، متوجه سازمان امنیت ترکیه در این ترور بود. اما رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، از فرانسه خواست تا "هر چه سریعتر" عاملان این ترور را شناسایی کند.

اردوغان در آن زمان، هدف از قتل سه فعال کرد را کارشکنی در روند گفتگوهای صلح میان دولت ترکیه با عبدالله اوجالان، عنوان کرد.

برخی نیز این قتل را به اختلافات درونی پ‌ک‌ک نسبت داده و به پیشینه"تصفیه‌های خونین" از سوی جناح‌های افراطی در این گروه اشاره کرده بودند.

اشپیگل می‌نویسد، افراد مرتبط با مسائل امنیتی آلمان گفته‌اند که "دفتر حفاظت از قانون اساسی" به دلیل دخالت احتمالی "میت" در قتل فعالان کرد، همکاری‌های امنیتی خود با سازمان امنیت ترکیه را محدود کرده و به ویژه در انتقال اطلاعات مربوط به افراد با "احتیاطی ویژه" رفتار می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.