ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستور دستگيری رئيس‌جمهور سابق چين به اتهام جنايت عليه بشريت

ژيانگ زمين، رئيس‌جمهور پيشين چين، و لی پنگ، نخست‌وزير سابق اين کشور به "نسل‌کشی، شکنجه و جنايت عليه بشريت" در رابطه با تبتی‌ها محکوم شده‌اند.

قاضی اسماعيل مورنو، روز دوشنبه در اسپانيا دستور دستگيری بين‌المللی ژيانگ زمين، رئيس‌جمهور پيشين چين، و لی پنگ، نخست‌وزير سابق چين را صادر کرد.

لی پنگ، نخست‌وزير سابق چين (راست) و ژيانگ زمين، رئيس‌جمهور پيشين اين کشور

خبرگزاری رويترز در گزارشی اعلام کرد که اتهام اين مقام‌های پيشين چين، "نسل‌کشی و جنايات جنگی عليه مردم تبت" است.

رسيدگی به اين پرونده در اثر پیگرد قضايی است که يک شهروند تبتی ‌ـ‌ اسپانيايی با پشتيبانی ديگر گروه‌های حامی مردم تبت آغاز کرده است.

بر اساس رونوشت حکمی که به دست شبکه خبری سی.ان.ان رسيده است، قاضی اسماعيل مورنو، صادرکننده‌ حکم، به اتهام‌هايی از قبيل "نسل‌کشی، شکنجه و جنايت عليه بشريت" پرداخته است. افزون بر اين، حکم يادشده به دستور قاضی به اينترپل، پليس بين‌المللی، نيز ارسال شده است.

بر اين اساس اينترپل با اعلام وضعيت قرمز و با توجه به حکم دادگاه می‌تواند  در ۱۹۰ کشور عضو، متهمان را تحت پيگرد قانونی قرار دهد و به‌طور موقت بازداشت کند.

با اين حال رويترز نوشته است که پارلمان اسپانيا به پيشنهاد حزب مردم اسپانيا مشغول بررسی و محدود کردن اصلی با عنوان "عدالت جهان‌شمول" است. اين اصل اجازه می‌دهد تا قضات آن کشور جنايات عليه بشريت را در خارج از مرزهای اين کشور مورد بررسی قرار دهند.

اصل "عدالت جهان‌شمول'' که اکنون توسط قاصی مورنو مورد استناد قرار گرفته همان مفهومی است که در سال ۱۹۸۸ توسط قاضی بالتازار برای دستگيری آگوستو پينوشه ديکتاتورسابق شيلی در لندن صادر شد.

سی.ان.ان گزارش می‌دهد پيش از اين، دادگاه‌های اسپانيا برای رسيدگی به جنايات عليه بشريت در کشورهای آمريکای لاتين به صدور احکام دست زده بودند. اين کار واکنش برخی از کشور‌ها را به‌دنبال داشت که اسپانيا را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کردند.

به گزارش رويترز اسماعيل مورنو در دستورش می‌نويسد: "ژيانگ اقتدار نظارتی بر افرادی داشته است که به‌طور مستقيم از حقوق بشر تخطی کرده‌اند و همين امر وی را مسئول اعمالی همچون شکنجه و ديگر تعدی‌ها به حقوق بشر می‌سازد که افراد تحت امر او بر مردم تبت روا داشته‌اند".

طبق اين حکم علاوه بر رئيس‌جمهور و نخست‌وزير سابق، سه مقام ارشد چينی ديگر نيز محکوم شده‌اند.

هنوز مقامات چين واکنشی به اين حکم نشان نداده‌اند.

در سال ۱۹۵۶، تبتی‌ها عليه دولت چين شورش کردند. به‌دنبال آن قيام در ۱۹۵۹ ده‌ها تن از مردم تبت کشته شدند و ارتش جمهوری خلق چين توانست اداره آن منطقه را دوباره به دست گيرد. پس از آن دالايی لاما، رهبر تبتی‌ها دولت در تبعيد تشکيل داد. از آن تاريخ به بعد درگيری‌های بسياری بين چين و تبتی‌ها ادامه پيدا کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 34

    […] دستور دستگیری رئیس‌جمهور سابق چین به اتهام جنایت علیه … […]

  • شهروند درجه سه

    چرا گزینشی رفتار می کنند؟ گر حکم شود که مست گیرند، در شهر هرآنچه هست گیرند.

  • امین م

    دم دادگاههای اسپانیا گرم. کاش ما هم برای جنایت های جنگی رهبران جمهوری اسلامی می توانستیم به این دادگاه ها شکایت کنیم.