ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بيش از چهار هزار کشته سوری در طول مذاکرات ژنو ۲

ديده‌بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد از روز آغاز کنفرانس ژنو ۲ برای حل مسئله سوريه روزانه به‌طور متوسط ۲۳۰ سوری کشته شده‌اند.

سه هفته پس از آغاز مذاکرات صلح در ژنو، آمار کشته‌های سوری بيش از هر زمان ديگری از آغاز جنگ داخلی در سوريه است.

به گزارش خبرگزاری رويترز همزمان با ميانجی‌گر‌ی‌های بين‌المللی برای مذاکره نمايندگان حکومت بشار اسد و مخالفان، ديده‌بان حقوق بشر سوريه مستقر در لندن اعلام کرد از دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانويه)، روزانه  به‌طور متوسط ۲۳۰ سوری کشته شده‌اند.

به گفته رويترز مشخص نيست که اين خونريزی‌ها تا چه حد نتيجه مذاکرات ژنو بوده است، مذاکراتی که دو طرف با به‌دست آوردن قلمروی بيشتر درصدد بهبود موقعيت خود در آن هستند.

کنفرانس ژنو ۲ روز چهارشنبه دوم بهمن‌ماه (۲۲ ژانویه) در مونترو سوئیس گشایش یافت و در آن افزون بر نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون آن نمایندگانی از ۴۰ کشور در گفت‌وگوها شرکت داشتند. در روزهای پايانی اين کنفرانس نمایندگان حکومت سوریه و اپوزیسیون به گفت‌وگوی مستقيم نشستند اما اين گفت‌وگوها جز هماهنگی برای کمک‌رسانی به غيرنظاميان حمص نتيجه‌ای در بر نداشت

دور دوم این مذاکرات نيز روز دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه (۱۰ فوریه) آغاز شد.

در روزهای اخير نظاميان دولتی با پشتيبانی حزب‌الله لبنان حملات زمينی و هوايی گسترده‌ای را در شهر  استراتژيک "يرمود" سوريه در نزديکی مرز لبنان، آغاز کرده‌اند.

دور اول مذاکرات در شرايطی برگزار شد که دولت مخالفان را تروريست می‌خواند و مخالفان نيز خواستار دولت انتقالی بدون حضور بشار اسد بودند. بر اثر اين مناقشات، گفت‌وگوهای دور نخست بی‌نتيجه ماند.

در مذاکرات دور دوم نيز شرايط تفاوت چندانی نکرده است. چند روز پيش از آغاز دور دوم مذاکرات ژنو ۲ آتش‌بس موقت در شهر حمص نقض شد. همچنين، کاروان کمک‌رسانی سازمان ملل نيز هدف تيراندازی قرار گرفت.

بنا بر اعلام سازمان ملل بيش از ۱۰۰ و ۳۰ هزار سوری از آغاز درگيری‌ها در اين کشور کشته شده‌اند.  ديده‌بان حقوق بشر سوريه  تخمين زده است در اين سه هفته، در مجموع چهار هزار و ۹۵۹ کشته شده‌اند که ۵۱۵ نفر آن‌ها زن و کودک بودند. يک‌سوم کشته‌شدگان نيز غيرنظامی هستند.

رامی عبدالرحمان، از مسئولان اين گروه می‌گويد که در صورت عدم دسترسی سريع به آتش‌بس بايد فوری مذاکره را در ژنو متوقف کرد.

با اين حال  اخضر ابراهيمی، نماينده سازمان ملل در امور سوريه، در تلاش است تا در دومين هفته مذاکرات دامنه گفت‌وگوها را به دو موضوع ديگر گسترش دهد: چگونه ادامه کار نهادهای دولتی را بايد مديريت کرد و نيز چگونه فرآيند گفت‌وگو و آشتی ملی را به‌عنوان پيامد توافقنامه تدريجی در ژنو به پيش برد.

 همزمان با ادامه مذاکرات، لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، از تسليم قطعنامه‌ای به سازمان ملل خبر داد. اين قطعنامه که از سوی فرانسه و ديگر کشورها تهيه شده است، درخواست دسترسی بيشتر برای کمک‌های انسان‌ دوستانه خواهد کرد.

روسيه اعلام کرده است که چنين قطعنامه‌ای را وتو خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه (۱۱ فوريه) در نشست خبری مشترک با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه گفت در شورای امنیت توافق بزرگی برای فراهم کردن فضای دسترسی بیشتر به امدادگران در سوریه وجود دارد و فقط روسيه با آن مخالف است.

اوباما گفت جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و دیگران به روس‌ها گفته‌اند "در شرایطی که غیرنظامیان در سوريه گرسنگی می‌کشند اين تنها سوری‌ها نيستند که مسئول این وضعیت‌اند، روس‌ها نیز اگر مانع [تصويب] چنین قطعنامه‌ای شوند، مسئول‌اند.»

پیش‌نویس این قطعنامه کسانی که مانع کمک‌رسانی به مردم سوريه شوند را تهدید به تحریم کرده است.

گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امورخارجه روسيه روز گذشته گفت در چنين شرايطی اين قطعنامه‌ اقدامی یک سويه برای مقصر جلوه دادن دولت روسیه و مداخله نظامی در سوريه است و اين "غیرقابل پذیرش" خواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.