ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشتار جمعی نیروهای بوکو حرام در شمال شرق نیجریه

گروه بوکو حرام گروهی افراطی هستند که برای برپایی حکومت اسلامی و اجرای شریعت اسلام در نیجریه می‌جنگند. نام اصلی این گروه «جماعت اهل سنت برای دعوت و جهاد» است و بوکو حرام، نام مصطلح این گروه در میان مردم و رسانه‌ها، جمله‌ای است به این معنا: «آموزش به سبک غربی حرام است».

اوایل صبح یکشنبه به وقت محلی، مهاجمانی که بنا به برخی از گزارش‌ها به نیروهای بوکو حرام وابسته بودند؛ دست‌کم ۹۰ تن را در نیجریه کشتند.

به گزارش رویترز، حمله این افراد مسلح به روستایی در مناطق دوردست شمال شرقی نیجریه رخ داده است. شاهدان گزارش داده‌اند که اعضای مسلح گروه  "بوکو حرام" روستای ایزگه، نزدیک مرز نیجریه با کامرون را محاصره کردند، سپس به گلوله‌باران پرداختند، مواد منفجره به داخل آن پرتاب کردند، و ده‌ها خانه را سوزاندند.

ابوبکر عثمان، یکی از ساکنان این روستا در تماس تلفنی با رویترز گفته است: "اکنون که در حال حرف‌زدن با شما هستم، هنوز اجساد قربانیان در خیابان‌ها دراز به دراز افتاده است. ما بدون به‌ خاک‌سپردن آن‌ها فرار کردیم، زیرا می‌ترسیدیم تروریست‌ها هنوز داخل بوته‌ها و سبزه-زار‌ها در کمین باشند".

لاول تانکو، کمیسر پلیس ایالت بورنو حمله به این روستا را تایید، اما از میزان تلفات اظهار بی‌اطلاعی کرده است. لوان مادو، شاهد دیگر ماجرا، از فرار صد‌ها سکنه‌ این روستا خبر داده است.

گودلاک جاناتان، رییس‌جمهور نیجریه، ماه مه سال گذشته دستور ارسال نیروهای بیشتر ارتش به منطقه شمال شرقی را صادر کرده بود تا شورشیان مسلمان را شکست دهد. با این حال، اسلام‌گرایان مسلح به منطقه‌ دورافتاده و کوهپایه‌ای گوزا در مرز با کامرون عقب‌نشینی کردند تا از حملات ارتش در امان بمانند. آن‌ها از آنجا حملات مرگبار خود را که اغلب علیه غیرنظامیان صورت پذیرفته است، کماکان ادامه داده‌اند.

این گروه به دست محمد یوسف روحانی سلفی در سال ۲۰۰۱ بنیان گذاشته شد. وی که اظهارات‌اش از جمله رد کروی‌بودن زمین جنجال‌آفرین بوده است، در سال ۲۰۰۹ کشته شد و جای خود را به ابوبکر شکوه داد.

با این که از سال ۲۰۰۰ قوانین اسلامی در شمال نیجریه اجرا می‌شوند، اما این گروه و نیز گروه هم‌فکر دیگرش یعنی «طالبان نیجریه» خواستار اجرای قوانین در تمامی ۳۶ ایالت این کشور و نیز تعطیلی تمام مدارس نوین هستند.

گروه شبه‌نظامی بوکو حرام به دلیل حمله به مسیحیان، بمب‌گذاری کلیسا‌ها و ساختمان‌های دولتی، ربودن توریست‌های غربی و نیز قتل برخی از روحانیون مسلمان سر‌شناس در نیجریه بدنام شده است. با این که بوکو حرام رسما جزء شبکه‌ القاعده نیست، اما برخی منابع مالی این گروه را وابسته به شاخهٔ آفریقای القاعده می‌دانند.

این حملات در حالی انجام می‌پذیرد که دولت نیجریه مدت‌هاست در منطقه شمالی نیجریه «وضعیت اضطراری» اعلام کرده است. جاناتان رییس‌جمهور نیجریه در حالی برای سرکوب این شورش‌ها در چهارسال و نیم گذشته هزینه زیادی را صرف عملیات نظامی کرده است که کمتر از یک‌سال بعد باید دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند.

هفته پیش نیز جنگجویان بوکو حرام در کامیون‌هایی که شبیه کامیون‌های ارتشی رنگ‌آمیزی شده بودند، به ناحیه دیگری حمله و ۵۱ را به قتل رساندند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • samad

    در افریقا مذهب، مکتب ، تمایلات سیاسی یا هیچ چیز دیگری را نمی توان در مورد بروز خشونت محکوم کرد. قتل عام در این قاره یک فرهنگ است و لابد همه باید به آن احترام بگذارند وگرنه نژاد پرست شناخته می شوند. باید به فکر نوسازی ژنتیک افریقا بود. دنیا بدون اخبار افریقا بسیار جای بهتری خواهد بود.