ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دور جديد مذاکرات هسته‌ای ايران و ۱+۵ در ژنو

دور جديد گفت‌وگوهای هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو آغاز شد. مذاکرات اين دور به‌مدت سه روز خواهد بود.

ايران و کشورهای قدرتمند جهان امروز سه‌شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوريه) دور جديد مذاکرات هسته‌ای خود را به‌منظور حل نهايی مسأله هسته‌ای ايران، در ميان شک و تردید مداوم و بی‌اعتمادی، در وين، پايتخت اتريش آغاز کردند.

محمدجواد ظريف و کاترين اشتون مسئولان هيأت‌های مذاکره‌کننده ايران و کشورهای گروه ۱+۵

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مايکل مان، سخنگوی کاترين اشتون، رئيس سياست خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرد نشست نخست، که چارچوب و جدول زمانی آن بايد تعيين شود، توسط نمایندگان بلندپايه کشورهای گروه ۱+۵ به ریاست کاترین اشتون، تشکيل خواهد شد.

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران نيز برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای که سه روز به‌طول خواهد انجاميد، در وين به‌سر می‌برد.

محمدجواد ظريف شب گذشته در پایان یک شام کاری با اشتون گفت "با اراده سیاسی برای رسیدن به يک توافق" به وين آمده است.

ظريف و اشتون نيز امروز در نشست نخست مشترک خود مذاکرات را آغاز می‌کنند و غروب امروز نيز عباس عراقچی و هلگا اشمید، معاونان آن‌ها مذاکرات را به پيش خواهند برد.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه ۲۸ بهمن ماه در تجمعی در شهر تبریز گفت که به ادامه مذاکرات هسته‌ای با دولت‌های غربی خوش‌بین نیست. اما در همين حال کمابيش با توافقنامه تاريخی ژنو  مخالفت نکرده است.

آيت‌الله خامنه‌ای گفت: “بعضی از مسئولان آن دولت [دولت قبلی] و اين دولت فکر می‌کنند اگر در موضوع هسته‌ای مذاکره کنند مسأله حل می‌شود، در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوش‌بين نيستم و به جايی نمی‌رسد ولی مخالفتی هم ندارم.”

بامداد روز یکشنبه، سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) پس از چند دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو، ایران و شش قدرت جهانی به توافق تاريخی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند.

بر پایه توافقنامه هسته‌ای ژنو ایران پذیرفت که غنی‌سازی بالای پنج درصد و همچنین ساخت راکتور تحقیقاتی اراک و پیشرفت در مسیر پلوتونیوم را متوقف کند.

ایران همچنین متعهد شد که دسترسی روزانه به نطنز و فردو، دسترسی به تأسیسات مجموعه سانتریفیوژها، دسترسی به معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم و دسترسی بیشتری به رآکتور اراک را در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

این توافق همچنین از ایران خواست که اورانیوم غنی‌شده بالای ۲۰ درصد این کشور که به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد تا شش ماه آینده به صفر برسد.

طرف‌های غربی نیز پذیرفتند که بیش از چهار میلیارد دلار از پول فروش نفت ایران را که بلوکه شده، آزاد کنند و حدود ۱۶ میلیارد دلار دیگر همچنان بلوکه بماند.

روز، دوشنبه۳۰ دی‌ماه توافقنامه ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه، پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، به مدت شش ماه آغاز شد.

کارشناسان و ديپلمات‌ها گفته‌اند بعيد است که تا شش ماه به توافق نهايی بتوان دست يافت اما اين مدت می‌تواند با توافق طرفين تا يک سال تمديد شود.

يک ديپلمات بلندپايه آمريکايی که نام وی منتشر نشده شب گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت: "اين مذاکرات بهترين بخت برای آن است که ما بتوانيم اين مسأله را به‌شکل ديپلماتيک حل کنيم."

با اين وجود مرکز مطالعات سياسی اروپا نيز گفته است "عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با نزديک شدن به پايان شش ماه در ژوئیه ممکن است اين برداشت را که ایران مذاکرات را منحرف می‌کند تقويت کند."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    اشتو ن  نماینده امپراطوری انگلیس و طراح  و حامی حکومت  مشروعه خلیفه ای نقش دلال برای لغو تحریمها را بازی میکند.

  • فرهاد - فریاد

    مهمترین هدف ایران از گفتگوها ایجاد شکاف بین آمریکا و اتحادیه ی اروپاست و همچنین آرام کردن آمریکاست به همین دلیل طولانی شدن مذاکرات و منحرف کردن مذاکرات یکی از اهداف تیم مذاکره کننده است به همین دلیل اولین دور این مذاکرات بیشتر اعلام مواضع طرفین و سبک سنگین کردن طرفین می باشد و چیزی از آن بیرون نخواهد آمد اما اینکه ایران همچنان از موضع ضعف در این مذاکرات شرکت می کند جای تردیدی وجود ندارد .