ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور:

بیش از ۹ میلیون نفر در کشور بی‌سواد هستند

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، ۹ میلیون و ۷۱۹ هزارنفر در گروه سنی شش سال به بالا در ایران، بی‌سواد مطلق شناخته می‌شوند.

به گفته علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور، بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰، ۹ میلیون و ۷۱۹ هزارنفر در گروه سنی شش سال به بالا، بی‌سواد شناخته می‌شوند.

در سیستان و بلوچستان در گروه سنی شش سال به بالا، ۳۳ درصد زنان بی‌سواد هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی باقرزاده عصر روز چهارشنبه (۳۱ بهمن‌ماه سال جاری) در نشست شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام کرد: «بر پایه این آمار، در گروه سنی بین ده تا ۴۹ سال، تعداد سه میلیون و ۴۵۶ هزارنفر، بی‌سواد مطلق محسوب می‌شوند.» گروه سنی ده تا ۴۹ سال، بخشی از جمعیت مولد جامعه محسوب می‌شوند و قرار است فعالیت سوادآموزی روی آن‌ها متمرکز شود.

سطح سواد زنان نیز در نقاط مختلف کشور متفاوت است و رابطه‌ای معنادار با وضعیت اقتصادی هر منطقه دارد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور با تاکید بر اینکه رشد و توسعه کشور‌ها بر اساس شمار افراد باسواد رتبه‌بندی می‌شود با طرح وضعیت سیستان و بلوچستان به عنوان یک نمونه گفت: «در سیستان و بلوچستان در گروه سنی شش سال به بالا، ۳۳ درصد زنان بی‌سواد هستند.»

وی همچنین شمار خارجیان بی‌سواد ساکن در ایران را چهارصد و ۳۰هزار عنوان و تاکید کرد: «باید بر اساس ضوابط موجود به آنان سواد آموخته شود.»

به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در تعریف فرد بی‌سواد، «هر شخصی که قادر به نگاشتن و خواندن یک بیانیه ساده در مورد زندگی نباشد و از انجام محاسبات چهار عمل اصلی ریاضی ناتوان باشد» بی‌سواد نامیده می‌شود.

افزایش ۲۴ درصدی بودجه آموزش و پرورش

به گفته باقرزاده به رغم تصویب بودجه سال ۹۳ با «رویکرد انقباضی»، بودجه وزارت آموزش و پرورش با افزایش ۲۴ درصدی به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه شاخص‌های بهبود زندگی با سواد فرد رابطه مستقیم دارد، تاکید کرد بر این اساس و با هدف کاهش سطح بی‌سوادی در کشور، سه حکم در قانون بودجه سال ۹۳ برای وزارت آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

از سال تحصیلی آینده، طرح آموزش اولیای دانش‌آموزان از طریق فرزندانشان آغاز می شود.

این سه حکم بدین‌ترتیب هستند: «امضای قرارداد با افراد متقاضی برای سوادآموزی فرد به فرد»، «آموزش فرد بی‌سواد از طریق شبکه دوستان و وابستگان و پرداخت هزینه تمام شده از طریق فرد آموزش‌دهنده به فرد بی‌سواد» و «تلاش سازمان‌هایی که افراد بی‌سواد را تحت پوشش حمایتی قرار می‌دهند، نسبت به سوادآموزی آنان.»

در حال حاضر مشخصات و اطلاعات حدود دومیلیون و ۷۰۰ هزار بی‌سواد با کد ملی و آدرس و رابطه خویشاوندی آنان با افراد باسواد در خانواده، در اختیار سازمان نهضت سوادآموزی کشور قرار گرفته است تا از سال تحصیلی آینده، طرح آموزش اولیای دانش‌آموزان از طریق فرزندانشان آغاز شود.

طرح آموزش فرد به فرد در ایران در حالی طرح می‌شود که با توجه به آمار حدود ده میلیونی افراد کم‌سواد در ایران، هیچ محصول فرهنگی یا کتابی برای آنان تولید نمی‌شود و تاکنون به این ضرورت توجهی نشده است.

ناکامی دولت در سوادآموزی

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان در نشست شورای آموزش و پرورش این استان از وجود بیش از ۲۷۶ هزار بی‌سواد درمیان افراد ۱۰ تا ۴۹ ساله منطقه یاد شده سخن گفته و تاکید کرده است: «این آمار حاکی از آن است که در بخش سوادآموزی ناکام بوده‌ایم.»

به گفته وی، سوادآموزی به این شمار فرد بی‌سواد در طی دو سال آینده و تا پایان برنامه توسعه پنجم، غیر ممکن به نظر می‌رسد: «باید در این راستا سازمان‌های مردم نهاد را یار خویش ساخت و از ظرفیت مردم و همچنین دانشگاه‌ها برای سوادآموزی بهره گرفت.»

طرح این نکته در حالی است که در دهه اخیر بیشتر سازمان‌های مردم نهاد در مناطق اقلیت‌نشین ازجمله کردستان، سیستان و بلوچستان و اهواز با فشارهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند. شماری از معلمان این مناطق نیز به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای خود به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، بازداشت شده‌اند.

بر اساس آمار رسمی نهضت سوادآموزی، اﯾﺮان در ﺑﯿﻦ ۱۳۰ ﮐﺸﻮر جهان، رﺗﺒﻪ ۸۷ و در ﺑﯿﻦ ۲۴ ﮐﺸﻮر ﻣﻨﻄﻘﻪ رﺗﺒﻪ ۱۷ را دارد.

بیشترین آمار بی‌سوادی در گروه سنی ده تا ۴۹ سال متعلق به استان سیستان و بلوچستان و کمترین آمار بی‌سوادی مربوط به شهر تهران است. با این حال شهر تهران صدهزار بی‌سواد مطلق دارد. استان‌های مازندران و سمنان بعد از شهر تهران بهترین وضعیت را دارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور: بیش از ۹ میلیون نفر در کشور بی‌سواد هستند. شهروند درجه سه : واله تا آنجا که من میشناسم ، از آن حدود 66 میلیون باقی مانده چه اینها که مانند من در درون کشور هستند و چه آنها که در خارج کشورند ( بویژه بسیاری نویسندگان و تحلیلگران سیاسی ) خواندن و نوشتند را «تا اندازه ای» بلدند ولی این که سواد داشته باشند ... ، اجازه بفرمایید که من ادعایی نکنم که فردای قیامت مدیون شوم !

  • بیش از ۹ میلیون نفر در کشور بی‌سواد هستند | همصدایی

    […] بیش از ۹ میلیون نفر در کشور بی‌سواد هستند […]

  • samad

    اگر سواد را توانایی درک مشکل، یافتن و استفاده از منابع اطلاعاتی و بکارگیری آموخته ها در زندگی تعریف کنیم تعداد بیسواد ها و کم سوادها بسیار بیش از این رقمهاست . ولی اگر سواد را به تمام کردن یک پایه ی تحصیلی یا توانایی خواندن و نوشتن تقلیل بدهیم که شاخصی عملیاتی تر است، مشکل قدری کوچکتر جلوه می کند. هر چند که این "کوچکتر" خود عددی بسیار بزرگ است. خیلی مایلم بدانم نظر "استاد" قرائتی در مورد شکست نهضت سواد آموزی چیست؟ کسی که در مهمترین ماموریت زندگی خود شکست خورده دیگرحق موعظه ی مردم را ندارد.