ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

توافق بر سر ادامه مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ايران

سه روز مذاکره هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو به پايان رسيد. دو طرف توافق کردند که دور بعدی مذاکرات ۲۶ اسفندماه (۱۷مارس) در ژنو برگزار شود.

مذاکرات هسته‌ای ايران و کشورهای گروه ۱+۵ در ژنو پايان يافت. کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا اعلام کرد که اين دور از مذاکرات "آغاز خوبی" برای دستيابی به يک توافق نهايی بود. دور بعدی مذاکرات از ۲۶ تا ۲۹ اسفندماه (۱۷ تا ۱۹ مارس) در ژنو برگزار خواهد شد.

به‌گزارش رويترز، پس از سه روز مذاکره با ايران، کاترين اشتون در نشست رسانه‌ای امروز پنج‌شنبه يکم اسفندماه (۲۰ فوريه) گفت که دو طرف، اجزای توافقی که بتواند به ۱۰ سال تنش بر سر برنامه هسته‌ای ايران پايان بخشد، شناسايی کرده‌اند.

ایران و کشورهای قدرتمند جهان روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن (۱۸ فوریه) دور جدید مذاکرات هسته‌ای خود را آغاز کردند.

کاترين اشتون گفت: "ما سه روز بسیار سازنده داشتيم که در جريان آن تمام مسائل مربوط به دستيابی به يک توافق عمومی و نهايی شناسايی شد."

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا افزود: "هنوز کارهای بسياری باقی است. آسان نخواهد بود اما آغاز خوبی داشتيم."

نمايندگان کشورهای گروه ۱+۵ شامل آمريکا، روسيه، چين، فرانسه، بريتانيا و آلمان و محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و کاترين اشتون به توافق رسيدند که روز ۲۶ اسفند (۱۷مارس) مذاکرات را در ژنو از سر بگيرند.

يک هفته پيش از اين تاريخ در روزهای ۱۸ و ۱۹ اسفند (۹ و ۱۰ مارس) به تهران سفر خواهد کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ايران (ايرنا) نيز سخنان محمدجواد ظريف را منتشر کرده که در آن وزير امور خارجه ايران گفته است: "قصد ما اين است که در کوتاه‌ترين فرصت به نتيجه برسيم و اين کوتاه‌ترين فرصت طبق توافق شش ماه اول است که تا پايان تيرماه به پايان می‌رسد."

وی تأکيد کرد که در مذاکرات اين سه روز دو طرف توافق کرده‌اند که در عرصه‌هايی که بيشتر روی آن تفاهم است کار ادامه پيدا کند .

ظريف همچنين گفت تنها موضوعی که در اين مذاکرات بحث می‌شود، موضوع هسته‌ای است .

رئيس هيات مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران فضای مذاکرات را "بسيار جدی" خواند و به خبرنگاران ايرانی اطمينان داد که نمايندگان کشورهای گروه ۱+۵ "با زبان احترام و تکريم" با مذاکره‌کنندگان ايرانی صحبت کرده‌اند.

بامداد روز یکشنبه، سوم آذرماه (۲۴ نوامبر) پس از چند دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو، ایران و شش قدرت جهانی به توافق تاریخی در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند.

بر پایه توافقنامه هسته‌ای ژنو ایران پذیرفت که غنی‌سازی بالای پنج درصد و همچنین ساخت راکتور تحقیقاتی اراک و پیشرفت در مسیر پلوتونیوم را متوقف کند.

ایران همچنین متعهد شد که دسترسی روزانه به نطنز و فردو، دسترسی به تأسیسات مجموعه سانتریفیوژها، دسترسی به معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم و دسترسی بیشتری به رآکتور اراک را در اختیار بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

این توافق همچنین از ایران خواست که اورانیوم غنی‌شده بالای ۲۰ درصد این کشور که به ۲۰۰ کیلوگرم می‌رسد تا شش ماه آینده به صفر برسد.

طرف‌های غربی نیز پذیرفتند که بیش از چهار میلیارد دلار از پول فروش نفت ایران را که بلوکه شده، آزاد کنند و حدود ۱۶ میلیارد دلار دیگر همچنان بلوکه بماند.

روز، دوشنبه۳۰ دی‌ماه توافقنامه ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه، پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان، به مدت شش ماه آغاز شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.