ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم اعدام و واکنش افکار عمومی

پانته‌آ بهرامی - آیا افکار عمومی عاملی بازدارنده برای لغو اعدام به‌شمار می‌رود؟ آیا لغو اعدام در شرایطی که اکثریت مخالف لغو آن هستند، منافاتی با اصول دمکراسی دارد؟

وضعیت نگران‌کننده آمار اعدام در ایران فعالان حقوق بشر را بر آن داشت تا کمپینی برای لغو گام به گام اعدام به‌راه بیاندازند.

مرکز اسناد حقوق بشر در ایران، آماری نگران‌کننده مبنی بر اعدام ۶۲۴ نفر در این کشور طی سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام کرده است. این رقم در سال قبل از آن ۵۲۲ نفر بوده است.

وضعیت نگران‌کننده آمار اعدام در ایران، فعالان حقوق بشر را بر آن داشت تا کمپینی برای لغو گام به گام اعدام به‌راه بیاندازند.

درمورد چگونگی لغو اعدام اما دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. گروهی بر این باورند که باید به‌طور پیاپی اطلاع‌رسانی شود تا کم‌کم اکثریت جامعه مخالف مجازات مرگ شود. آن زمان می‌توان اعدام را لغو کرد.

 گروهی دیگر از حقوقدانان بر این باورند که افکار عمومی عاملی بازدارنده در لغو حکم اعدام است. آبه عقیده آنان حق حیات نکته‌ای نیست که قابل همه‌پرسی باشد. امروز با اینکه در دوسوم کشورهای دنیا یا مجازات اعدام لغو شده یا در عمل اجرا نمی‌شود، ولی در هیچ کشوری جز ایرلند لغو این مجازات به همه‌پرسی گذاشته نشده است. معمولاً به واسطه قانونگذاران و برآیند رای نمایندگان قانون بوده که لغو اعدام جنبه اجرایی یافته است. حتی در کشورهای اروپایی مثل فرانسه، انگلیس، کانادا و ... نیز زمانی که اعدام لغو شد، نظرسنجی‌ها نشان داد که اکثریت جامعه موافق لغو اعدام نبوده است.

حال پرسش این است: آیا افکار عمومی عاملی بازدارنده برای لغو اعدام به‌شمار می‌رود؟ آیا لغو اعدام در شرایطی که اکثریت جامعه مخالف لغو آن هستند، منافاتی با اصول دمکراسی دارد؟ نقش سیاستمداران و احزاب در این میان چیست؟ فرهنگ‌سازی و رسانه‌ها چه نقشی در این میان می‌توانند ایفا کنند؟ در ایران امروز باید تنها به طرف تغییر افکار عمومی به نفع لغو اعدام حرکت کرد یا راهکارهای دیگری همراه با آن نیز وجود دارد؟ آیا باید برای لغو اعدام استثنایی نیز قائل شد؟ آیا حق حیات قابل همه‌پرسی است؟ تجربه دیگر کشورهای دیگر دنیا در زمینه لغو اعدام چیست؟

این پرسش‌ها را در برنامه رادیویی زیر با محمدحسین نیری وکیل دادگستری و پژوهشگر حقوق بشر در مرکز اسناد حقوق بشر ایران، علی صدارت پزشک و کنشگر حقوق بشر و مینا احدی از کمیته بین‌المللی علیه اعدام در میان گذاشته‌ایم.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    حکم وحشیانه قطع دست و پای یک نفر در شیراز شیراز - خبرگزاری مهر: یک قاتل و سارق مسلح امروز در ملاء عام در شیراز به دار مجازات آویخته شد.به گزارش خبرنگار مهر، این مجرم که (ع-ز) نام دارد با همدستی سه نفر دیگر اقدام به دو فقره قتل و سرقت مسلحانه کرده بود. سرقت مسلحانه از چندین طلافروشی و بانک در شیراز و اصفهان، سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در بیضا نیز ازجمله اعمال مجرمانه وی بوده که در سال 90 نیز آخرین اقدام مجرمانه خود را مرتکب و در آذر ماه همان سال دستگیر شد. در این خصوص یکی از همدستان وی حین دستگیری کشته شد و همدست دیگر نیز دستگیر و به قطع دست و پا محکوم شده است.!! این مجرم صبحگاه امروز در میدان کوزه گری شیراز اعدام شد.

  • farid

    اعدام قتل نفس است .

  • hamid

    ماشین کشتار و اعدام و سرکوب راه انداخته اند.