ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برزيل: تظاهرات خشونت‌بار عليه جام جهانی فوتبال

تظاهرات عليه برگزاری جام جهانی فوتبال در شهر سائو پائولو برزيل به خشونت کشيده شد. معترضان شعار می‌دادند: "جام جهانی برای ثروتمندان، مرگ برای فقرا".

روز گذشته، شنبه سوم اسفندماه (۲۲ فوريه) تظاهرات تازه‌ای عليه برگزاری جام جهانی فوتبال در سائو پائولو، بزرگ‌ترين شهر برزيل، به خشونت کشيده شد و ۲۳۰ نفر بازداشت شدند.

تظاهرات شنبه سوم اسفندماه (۲۲ فوريه) در سائو پائولو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پليس تظاهرکنندگانی را که عليه ميلياردها دلار هزينه جام جهانی و پايين بودن خدمات عمومی شعار می‌دادند با گاز اشک‌آور پراکنده کرد.

درگيری‌ها ميان پليس و گروه‌های تظاهرکننده تا شامگاه روز گذشته در مرکز سائو پائولو ادامه داشت.

بنا به اين گزارش در اين درگيری‌ها چندين روزنامه‌نگار بازداشت و دست‌کم پنج مأمور پليس نيز زخمی شده‌اند.

گروه‌هایی از تظاهرکنندگان که فرياد می‌زدند "پليس تروريست"، شیشه‌های بانک‌ها را شکستند، ظرف‌های بزرگ آشغال را به آتش کشيدند و در خيابان‌ها سنگر درست کردند.

سخنگوی تظاهرکنندگان به خبرگزاری فرانسه گفت: "هيچ شيشه‌ای شکسته نشده بود اما پليس حمله خود را آغاز کرد."

دست‌کم يک‌هزار نفر در اين تظاهرات که با آرامش آغاز شد شرکت داشتند و شعار می‌دادند: "جام جهانی برگزار نمی‌شود"، "جام جهانی برای ثروتمندان، مرگ برای فقرا".

چند تن از آنارشيست‌های تندرو از گروه "بلوک سياه" با لباس‌های تيره و ماسک‌هایی بر چهره، در پيشاپيش اين تظاهرات ديده می‌شدند.

فراخوان اين تظاهرات در سايت اينترنتی "عليه جام جهانی ۲۰۱۴" منتشر شده بود.

برگزارکنندگان اين تظاهرات از "هرج و مرج" در هزينه جام جهانی و عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های بهداشت، آموزش و حمل و نقل عمومی انتقاد می‌کنند.

مشابه اين اعتراض‌ها برزيل را در ماه ژوئن ۲۰۱۳، به‌هنگام برگزاری جام کنفدراسيون فوتبال در ناآرامی‌های کم‌سابقه‌ای فرو برد.

تظاهرات شنبه سوم اسفندماه (۲۲ فوريه) در سائو پائولو

برزيل حدود ۱۱ ميليارد دلار برای برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۱۴ که در روز پنج‌شنبه ۲۲ خردادماه ۱۳۹۳ (۱۲ ژوئن ۲۰۱۴) در شهر سائو پائولو گشايش خواهد يافت، سرمايه‌گذاری کرده است.

روز پنجم بهمن‌ماه (۲۵ ژانويه) نخستين حرکت اعتراضی سال جاری ميلادی عليه جام جهانی در برزيل برگزار شد اما نتوانست به يک حرکت عمومی در سراسر کشور مبدل شود و تنها سائو پائولو را تحت تأثير قرار داد که آن تظاهرات نيز به درگيری‌های خشونت‌بار با پليس کشيده شد.

روز ۱۷ بهمن‌ماه (ششم فوريه) نيز در ريو دو ژانيرو، دومين شهر بزرگ برزيل، تظاهراتی در اعتراض به گرانی حمل و نقل عمومی برگزار شد که اين تظاهرات نيز به خشونت کشيده شد و يک فيلمبردار تلويزيون به دليل پرتاب مواد آتش‌زا توسط تظاهرکنندگان تندرو کشته شد.

مرگ اين فيلمبردار موج تازه‌ای در برزيل ايجاد کرد و بحث بر سر قوانین شدیدتر علیه عاملان خشونت در جریان تظاهرات، و نیز تصویب قوانین ضدتروریسم قبل از جام جهانی را دامن زد.

این موج به بحث‌های سیاسی کشيده شد. برخی از نمايندگان پارلمان برزيل از اين بیم داشتند که قانون مبارزه با تروریسم در آینده به تندروی‌های بيشتر در تظاهرات و مبتلا کردن جنبش‌های اجتماعی مشروع به جرايم اجتماعی منجر شود.

ديلما روسف، رئيس‌جمهور چپ‌گرای برزيل هفته گذشته تأکيد کرد که هرگونه تغییر در قانون باید کاملا به  قانون اساسی، که در آن تضمین‌های لازم برای آزادی اجتماعات و آزادی بیان افراد در نظر گرفته شده، اما نه برای افراد ناشناس، وفادار باشد.

اصطلاح "افراد ناشناس" می‌تواند منجر به وضع قانونی شود که بر اساس آن شرکت در تظاهرات با ماسک بر چهره، آن‌گونه که اعضای گروه "بلوک سياه" ظاهر می‌شوند، منع شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 36

    […] تسهیل کمک‌های انسان‌دوستانه را تصویب کرد استرالیا خشونت در کمپ پناهجویان؛ انتقاد فرمانده پلیس مانوس برزیل تظاهرات خشونت‌بار علیه جام جهانی فوتبال ونزوئلا […]