ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اکران نوروز ۹۳؛ فیلم‌های کمدی و فیلم‌هایی درباره جنگ

جلسه شورای صنفی «اکران ۹۳» هشت فیلم را برای نمایش نوروزی در سینماهای کشور برگزید: چند فیلم کمدی و فیلم‌هایی درباره جنگ و یک فیلم حادثه‌ای.

اولین جلسه شورای صنفی «اکران ۹۳»، دوشنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه)، برای تعیین اکران نوروزی سینما‌ها برگزار شد.

شورای صنفی «اکران ۹۳» هشت فیلم را برای اکران نوروزی تعیین کرد. چند فیلم کمدی و فیلم‌هایی درباره جنگ و یک فیلم حادثه‌ای

در این جلسه علاوه بر حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور، محمد رضا فرجی، مرتضی شایسته، ابوالحسن داوودی، مجید قاری‌زاده، محمد قاصد اشرفی، غلامرضا فرجی و محمد رضا صابری شرکت داشتند.

شورای صنفی اکران، نهادی است که صنف‌های سینمایی را با دستگاه اداری وزارت ارشاد در ارتباط قرار می‌دهد و توسط تشکل‌های صنفی اتحادیه تهیه‌کنندگان، اتحادیه توزیع‌کنندگان فیلم، انجمن سینماداران ایران و کانون کارگردانان تشکیل می‌شود.

وظیفه شورای صنفی اکران، برنامه‌ریزی و مدیریت فیلم‌هایی است که می‌بایست در سینماهای کشور به نمایش درآیند.

در جلسه «اکران ۹۳» پرونده فیلم‌هایی که متقاضی اکران نوروزی بودند بررسی شد. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) فیلم‌های «طبقه حساس»، «خط ویژه»، «چ» «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، «کلاشینکف»، «آرایش غلیظ» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» برای اکران نوروزی مناسب تشخیص داده شدند.

طبقه حساس؛ فیلمی با ریتم کند و لحظات کمدی اندک

بیشتر فیلم‌های پرفروش یک‌دهه اخیر سینمای ایران در اکران نوروزی به نمایش درآمد‌ه‌اند و بیشتر دعوا‌ها و اختلاف‌های سینمایی‌ها هم بر سر این اکران ایجاد شده است.

فیلم «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی در این فهرست قرار ندارد، اما از چهارشنبه همین هفته در گروه آفریقا به نمایش درمی‌آید. اکران این فیلم، به دلیل نامعلومی یک هفته به تأخیر افتاد و به این ترتیب نخستین فیلمی است که در اکران نوروزی حضور دارد، بدون آنکه ناگزیر باشد از فیلتر شورای صنفی اکران عبور کند.

«معراجی‌ها» در ۲۰ سینمای تهران روی پرده می‌رود و اکران آن در شهرستان‌ها هم همزمان یا با اندکی تأخیر آغاز می‌شود. در سال‌های گذشته رسم بر این بود که گزینه‌های اکران نوروز یک یا حداکثر دو هفته زود‌تر از فرارسیدن سال نو در سینماهای تهران و شهرستان‌ها به نمایش درمی‌آمدند و معمولاً در سال‌های شکوفایی اقتصادی به خوبی هم می‌فروختند. اما امسال «معراجی‌ها»ی ده‌نمکی در یک اقدام تبعیض‌آمیز، در غیاب فیلم‌های رقیب این امکان را دارد که دو تا سه هفته زودتر به نمایش درآید، با این امید که یکه‌تاز باشد. یکی از افتخارات مسعود ده‌نمکی پرفروش بودن فیلم‌هایش است. «رسوایی» هم سال گذشته در اکران نوروزی به نمایش درآمد. باید منتظر ماند و دید که آیا با توجه به اقتصاد نامطلوب خانواده‌ها تا چه حد ده‌نمکی می‌تواند با یک موضوع تکراری علاقمندان را به سینماها بکشاند. موضوع «معراجی‌ها» هم مثل فیلم‌های پیشین ده‌نمکی رویدادهای جنگ در قالب یک فیلم کمدی - تبلیغی است.

افزون بر «معراجی‌ها»، «طبقه حساس» و «مهمان داریم» هم دو گزینه دیگر اکران نوروز ۹۳ هستند که پیش از این در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند. «طبقه حساس» در گروه استقلال اکران می‌شود و «مهمان داریم» در گروه آزادی.

«طبقه حساس» ساخته کمال تبریزی یک فیلم کمدی است. فیلمنامه آن را پیمان قاسم‌خانی نوشته و رضا عطاران برای بازی در این فیلم سیمرغ جشنواره فجر را به دست آورده است. منتقدان از این فیلم به عنوان فیلمی با ریتم کند و لحظات کمدی اندک یاد کرده‌اند.

«مهمان داریم»، ساخته محمدمهدی عسگرپور با بازی پرویز پرستویی را حوزه هنری تولید کرده. در این فیلم پدر و مادری که سه فرزندشان شهید شده‌ تصمیم می‌گیرند تنها پسر جانبازشان را از آسایشگاه به خانه بیاورند، اما در همان حال خبر می‌رسد که مهمانی در راه است. منتقدان این فیلم را یک «فیلم معمولی» ارزیابی کردند. اما به دلیل نفوذ و تسلط حوزه هنری بر سینمای ایران و سینماهایی که در زیرمجموعه‌اش قرار دارد، بهترین زمان اکران را برای این فیلم در نظر گرفته‌اند.

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»؛ مهمان و تأثیر آن بر زندگی خانوادگی

«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» ساخته روح‌الله حجازی و با بازی ترانه علیدوستی، سال گذشته در جشنواره فیلم فجر پذیرفته نشد، اما در عوض در اکران نوروزی به نمایش درآمد و امسال هم در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر شرکت داشت. موضوع این فیلم هم مانند «مهمان داریم» تأثیر «مهمان» بر زندگی خانوادگی ایرانی‌هاست. منتها اگر در «مهمان داریم»، مهمان روی زندگی پدر و مادر شهید اثر می‌گذارد، در اینجا «مهمان» زندگی یک زن و شوهرش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به کارگردانی بهروز افخمی جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر را به دست آورد. افخمی در این فیلم می‌خواهد تأثیرات زندگی مدرن بر خانواده ایرانی را نشان بدهد.

«خط ویژه» ساخته مصطفی کیایی، «فرشته‌ها با هم می‌آیند»، ساخته حامد محمدی و « آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت‌الله فیلم‌های کمدی هستند که همگی به گیشه نظر دارند. «کلاشنیکف» ساخته سعید سهیلی هم یک فیلمفارسی حادثه‌ای است و منتقدان یک‌صدا آن را نپسندیده‌اند.

در این میان فیلم «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا اگر در جشنواره فیلم فجر اقبالی به دست نیاورد، در عوض در ایام نوروز به نمایش درمی‌آید. موضوع این فیلم زندگی مصطفی چمران است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.