ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانه تاريخی "پدر چای ايران" غارت شد

خانه‌ تاريخی محمدميرزا کاشف‌السلطنه، مشهور به "پدر چای ايران" در غفلت سازمان ميراث فرهنگی غارت شده است.

سجاد عسگری، دبير کميته‌ پيگيری حفاظت از خانه‌های تاريخی تهران، اعلام کرد که خانه‌ تاريخی محمدميرزا کاشف‌السلطنه، مشهور به "پدر چای ايران" در غفلت سازمان ميراث فرهنگی غارت شده است.

خانه‌ تاريخی محمدميرزا کاشف‌السلطنه، مشهور به "پدر چای ايران"

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، کاشی‌کاری‌ها و ملحقات نفيس اين خانه‌ که در منطقه‌ شميران در خيابان شريعتی قرار دارد در طول زمان، غارت شده است تا در آينده‌ نزديک، توسط مالک بنا تخريب شود.

سجاد عسگری در اين‌باره گفت: "براساس اطلاعات اهالی محل به‌تازگی با همکاری سرايدار يا مالک قبلی اين بنا و با همدستی عتيقه‌فروشان محدوده‌ خيابان شريعتی و منطقه‌ شميران، کاشی‌ها، درها و پنجره‌های باارزش، آيينه‌کاری‌ها و هر شیء ارزشمند به‌کار رفته در اين بنا به‌وسيله تيشه و پتک کنده شده‌اند و به‌نوعی اين بنا در حال غارت شدن است."

کاشی‌های اين خانه تاريخی به‌سبک کاشی‌های کاخ گلستان است و اکنون به همراه ديگر آثار ارزشمند این خانه در یکی از عتیقه‌فروشی‌های تهران به‌فروش می‌رسند.

به‌گفته وی اين خانه تا پيش از انقلاب مصر، به‌صورت اجاره‌ای در اختيار دفتر حافظ منافع مصر در ايران بود؛ اما پس از انقلاب مصر، اين بنا تخليه و متروکه شد.

دبير کميته‌ پيگيری حفاظت از خانه‌های تاريخی تهران ضمن انتقاد از ثبت نشدن اين اثر تاريخی توسط اداره کل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری استان تهران، گفت: "به‌دليل اين سهل‌انگاری و بی‌اطلاعی يگان حفاظت ميراث فرهنگی استان تهران، در وضعيت کنونی واکنشی نسبت به غارت اين بنا نشان داده نمی‌شود."

آرامگاه محمدميرزا کاشف‌السلطنه که اکنون موزه چای است

سجاد عسگری افزود: "پس از غارت اين بنا، مالکيت اين خانه به رقم ۲۵ ميليارد تومان به شخص ديگری واگذار می‌شود و براساس منابع محلی، مالک جديد درصدد تخريب اين بنا و اجرای يک پروژه‌ مسکونی يا تجاری در اين زمين است."

محمد ميرزا کاشف‌السلطنه مشهور به چای‌کار، از نوادگان عباس‌ميرزا و يکی از ديپلمات‌ها و نويسندگان مشروطه‌خواه دوره‌ قاجار و پهلوی بود.

کاشف‌السلطنه نخستين فردی است که در سال ۱۳۸۵ هجری قمری تخم چای را از هند به ايران آورد و کشت آن را در ايران رواج داد و به همين دليل، او را "پدر چای ايران" می‌نامند.

وی در اسفندماه سال ۱۳۰۷ درگذشت و بنا بر وصيتش او را بر تپه‌های چای در لاهيجان به خاک سپردند که در همان مکان آرامگاهی به پا شد که اکنون موزه چای است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند دزجه سه

    خود ایران هم غارت شد و همچنان می شود