ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هدف مذاکرات پیچیده و زمان‌بندی شده اتمی

ایرج ادیب زاده − گفت‌وگو با رضا تقی زاده، کارشناس سیاسی، منصور فرهنگ، دیپلمات پیشین ایران و کارشناس سیاسی و آرش بهمنی روزنامه نگار ایرانی در پاریس.

عکس یادگاری مذاکره‌کنندگان در کنفرانس ژنو

وقتی یک روز پس از گفت و گوهای فشرده‌ی ۵+۱ با ایران در وین، خانم وندی شرمن معاون وزیر خارجه ومذاکره کننده‌ی آمریکا در پرونده‌ی هسته‌ای به اسراییل ، عربستان و ابوظبی رفت تا آخرین تحولات پرونده‌ی هسته‌ای ایران را با هم پیمانان کشورش در میان گذارد، روزنامه نگاری اسراییلی در اورشلیم از او پرسید: « اگر قرار باشد به جمهوری اسلامی اجازه‌ی غنی سازی اورانیوم برای استفاده‌ی صلح آمیز و به طور محدود داده شود ، چه تضمینی می‌کنید که اورانیوم غنی شده صرف ساختن بمب اتمی نشود؟» وندی شرمن گفت: « هدف اصلی این گفت و گوها جلوگیری از دستیابی سران جمهوری اسلامی به بمب اتمی است؛ بودونبود غنی سازی محدود ، کوچک و نظارت شده نیز بخشی از گفت و گو‌های ۵+۱ و اتحادیه‌ی اروپا با نمایکدگان تهران است.»[manual_related_posts]

به باور کارشناسان غربی  با وجود همه‌ی خوش‌بینی‌ها بسیار بلند پروازانه است که انتظار داشته باشیم گفت و گوهای اتمی که از ماه مارس آینده - اسفند ماه - از سر گرفته خواهد شد به نتیجه‌ی قطعی برسد.

درصورت رسیدن به توافق جامع و پایانی جمهوری اسلامی از «قفس » تحریم‌ها بیرون می‌آید ، تحریم‌هایی که به عقیده‌ی کنراد کرامر سردبیر روزنامه‌ی اتریشی کوریر « اقتصاد ایران را تا مرز فروپاشی پیش برده است ». با این وجود علی خامنه‌ای به جنگ لفظی ادامه می‌دهد و گفته است که به این مذاکرات خوشبین نیست ، این معاملات به جایی نمی‌رسد.

‌‌

جمهوری اسلامی چه کاری باید انجام دهد که مذاکرات یا به گفته‌ی خامنه‌ای «معاملات» به جایی برسد؟

گفت‌وگو در این باره با:

رضا تقی زاده، کارشناس سیاسی

منصور فرهنگ، دیپلمات پیشین ایران و کارشناس سیاسی

و آرش بهمنی روزنامه نگار ایرانی در پاریس.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    در جواب امیر: مشکل تحریمها نیست .  مگر قبلا تحریم بود.  مشکل فساد حکومت است که از صدر تا ذیل را گرفته .

  • امیر

    امیدورام این مذاکرات به هر صورتی در یک معامله برد برد به پایان برسد. متأسفانه افراطیون و کسانی که در دوره آقای احمدی نژاد از تحریم های بین المللی منافع بسیاری کسب کرده اند، سعی دارند موضوع انرژی اتمی را به عزت و استقلال ایران گره بزنند تا بدینوسیله جلوی پیشرفت مذاکرات را بگیرند. از آن طرف نیز کشورهایی مثل اسرائیل و عربستان هم که از ضعف دیپلماسی ایران در دوره های گذشته منافع بسیاری برده اند، موافق حل این تحریم ها نمی باشند. متأسفانه تحریم ها تأثیرات مخربی بر پیکره اقتصاد و زندگی مردم داشت که به نظر من به این زودی قابل جبران نیست. امروز در اخبار در خصوص پول شویی های گسترده در وزارت نفت خواندم که بسیار جای تأسف دارد. باید همه آگاه باشند که تمامی این مشکلات به بهانه توسعه انرژی اتمی بوده که نمی دانم تا به امروز په منفعتی ما توانستیم از آن ببریم. بخش مهم نفت و گاز کشور به عنوان پایه اصلی اقتصاد ایران لطمات بسیاری از تحریم های مستقیم نفت و گاز داشته که موضوع بابک زنجانی یکی از آنها می باشد. مقالاتی در مورد تأثیرات تحریم بر بخش نفت و گاز در لینک http://naftemeli.blogsky.com/ دیدم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

  • Faryad

    کاترين اشتون نماینده امپراطوری و ابداع کننده وحامی حکومت آخوندی روسری به سر به دست بوس میرسد تا همدردی و دلداری در خوردن جام زهر بدهد؟

  • Dariush

    خامنه ای گفت که به توافق با ۵ بعلاوه یک امید نیست ( چون بمب میخواهند ) ولی ادامه مذاکرات اشکال ندارد( برای رفع تحریمها )! ظریف مامور وی هم همه را سرکار گذاشته !!