ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

يک مسئول محيط زيست: احتمال "جنگ آب" در ايران می‌رود

زهرا جواهريان، مديرکل توسعه پايدار

زهرا جواهريان، مديرکل توسعه پايدار سازمان محيط زيست ايران اعلام کرد که  آخرين رتبه ايران در شاخص عملکرد زيست‌محيطی از ميان ۱۳۲ کشور رتبه ۱۱۴ است. وی گفت اگر الگوی مصرف به همين شکل پيش برود احتمال "جنگ آب" در ايران می‌رود.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، زهرا جواهريان با اشاره به وضعيت ناگوار محيط زيست در ايران گفت: "تهران، اهواز و اصفهان از جمله ۱۰ شهر آلوده جهان هستند."

جواهريان با بيان اين‌که در بحث گرد و غبار، گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا، ايران در شرايط ناگواری به سر می‌برد، افزود: "در شش ماهه اول سال کشور در گرد و غبار است و در شش ماهه دوم آلودگی هوا گريبان مردم را گرفته و سالانه دو هزار و ۷۰۰ نفر جان خود را به خاطر آلودگی هوا از دست می‌دهند."

مديرکل توسعه پايدار محيط زيست همچنين از "بحران آب" در ايران سخن گفت و با اشاره به خشک شدن تالاب‌های آن به دليل ورود فاضلاب به اين تالاب‌ها، گفت: "امروزه کشور در مسأله آب با چالش جدی مواجه است چرا که از سفره‌های زيرزمينی بيش از ظرفيت خود برداشت کرده‌ايم و اين مسأله جبران‌ناپذير است."

به‌گفته وی "الگوی کشت‌های غلط،‌ احداث ۳۰ هزار چاه غيرمجاز و احداث سدهای نادرست" سبب شده تا امروزه ايران با بحران آب مواجه باشد.

زهرا جواهريان افزود ايران سه برابر ظرفيت زيستی خود از منابع محيط زيستی برداشت و سالانه بيش از ۵۰ هزار تن پسماند توليد می‌کند.

وی گفت: "يک خانواده چهار نفره در ايران بيش از سه کيلوگرم زباله توليد می‌‌کند، اين در حالی است که در دنيا زباله را طلای کثيف می‌دانند و آن را کاملا برگشت‌پذير کرده‌اند و سهم اقتصادی برای آن قائل شده‌اند اما سئوال اين‌جاست که در کشور ما تا چه ميزان به اين مسأله پرداخته شده است."

مديرکل توسعه پايدار سازمان محيط زيست تأکيد کرد که اگر مديريت درستی در الگوی مصرف ايجاد نشود در آينده با بحث "جنگ آب" در ايران روبه‌رو خواهيم بود و مسائل امنيتی به وجود خواهد آمد.

وی دليل آن را چنين عنوان کرد که بارندگی در ايران يک سوم متوسط جهانی است، اما هر شهروند ايرانی ۲۲۰ ليتر آب مصرف می‌کند در حالی که مصرف استاندارد برای هر شهروند روزانه ۱۳۰ ليتر است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهروند درجه سه

    بفرمایش مقام معظم رهبری امید مستضعفان جهان و رهبر مسلمین جهان و رهبر فرزانه و با بصیرت و ... ، ما با سرعت در حال پیشرفتیم ولی مردم این پیشرفت را حس نمی کنند! بنا براین نمی شود همه اش در باره سبد کالا و ... با هم جنگ کنیم باید پیشرفت کنیم این بار سر آب با هم بجنگیم