ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو زندانی سياسی کُرد بار ديگر به اعدام محکوم شدند

سامی حسينی و جمال محمدی

سامی حسينی و جمال محمدی دو زندانی سياسی کُرد که در زندان مرکزی اروميه زندانی هستند از سوی دادگاه کيفری اين شهر به اعدام و ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

به‌گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، نماينده حقوقی سپاه پاسداران اروميه از اين دو زندانی به اتهام قتل يک عضو سپاه که گفته می‌شود در درگيری با چريک‌های مخالف دولت ايران کشته شده، شکايت کرده و پرونده‌ای با اتهام قتل در دادگاه کيفری اروميه بر عليه اين دو زندانی سياسی باز شده است.

دادگاه کيفری اروميه تنها با حضور نماينده حقوقی سپاه پاسداران، اين دو زندانی را محاکمه و به اتهام قتل به اعدام و همچنين به اتهام تخريب اموال دولتی به ۱۰ سال حبس تعزيری محکوم کرد.

اين احکام هفته گذشته به آن‌ها در زندان مرکزی اروميه ابلاغ شده است و با در نظر گرفتن محکوميت قبلی اين دو زندانی هر کدام به ۲۰ سال حبس تعزيری و اعدام محکوم شده‌اند.

سامی حسينی و جمال محمدی در سال ۸۷ از سوی اطلاعات سلماس بازداشت و پس از تحمل سه ماه و ۱۰ روز انفرادی در بازداشتگاه اين اداره، از سوی دادگاه انقلاب خوی به اتهام "محاربه از طريق همکاری با حزب حيات آزاد کردستان (پژاک) به اعدام محکوم شدند. گفته می‌شود آن‌ها در دوران زندان انفرادی مورد شکنجه جسمی قرار گرفته‌اند.

پرونده اين دو زندانی پس از آن به ديوان عالی کشور فرستاده شد و اين حکم در آن‌جا نيز تائيد شد.

پس از آن وکيل متهمان تقاضای اعاده دادرسی کرد و ديوان عالی کشور آن را پذيرفت. بدين ترتيب پرونده بار ديگر به شعبه هم عرض و به شعبه اول دادگاه انقلاب اروميه واگذار شد.

رياست اين شعبه طی دو جلسه دادگاه در سال ۹۱ اين دو زندانی را به اتهام همکاری با پژاک به ۱۰ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان قزوين و اراک محکوم نمود.

سامی حسينی و جمال محمدی در حالی در دادگاه کيفری استان به اتهام قتل محاکمه شدند که پيش از رأی شعبه اول دادگاه انقلاب اروميه چنين اتهامی در مورد ايشان وجود نداشت.

به‌گفته يکی از نزديکان اين زندانيان که نام او فاش نشده، "اين حربه جديد دستگاه‌های امنيتی کشور است و زمانی که پرونده زندانيان سياسی متهم به عضويت در پژاک در دادگاه انقلاب شکست می‌خورد مجددا در دادگاه عمومی به اتهام قتل يک عضو خود اين زندانيان را محاکمه می‌کنند تا در نهايت آن‌ها را اعدام کنند."

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری ایران ـ شماره 35

    […]  دو زندانی سیاسی کُرد بار دیگر به اعدام محکوم شدند رادیوزمانه ۹ اسفند ۱۳۹۲ سامی حسینی و جمال محمدی دو زندانی سیاسی کُرد که در زندان مرکزی ارومیه زندانی هستند از سوی دادگاه کیفری این شهر به اعدام و ۱۰ سال زندان محکوم شدند. […]