ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر اقتصاد از چالش بی‌سابقه رکود و تورم در ایران خبر داد

وزیر اقتصاد ایران می‌گوید، ترکیب تورم بالای ۴۲ درصد با نرخ رشد منفی ۵ درصد در تاریخ کشور بی‌سابقه است. او کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را بحرانی‌تر از سایر حوزه‌ها خواند.

وزیر اقتصاد ایران می‌گوید، ترکیب تورم بالای ۴۲ درصد با نرخ رشد منفی ۵ درصد در تاریخ کشور بی‌سابقه است. او کاهش سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را بحرانی‌تر از سایر حوزه‌ها خواند.

طیب‌نیا گفت جای تاسف است که از رسیدن نرخ رشد منفی ۵ درصد به صفر ابراز خوشحالی کند

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران در روز چهارشنبه ۱۴ اسفند و در حاشیه اجلاس مجلس خبرگان، آمارهایی تامل‌برانگیز از شرایط بحرانی اقتصادی کشور ارائه داد و فضای وخیم کسب و کار،  تورم افسارگسیخته، بودجه نامتعادل و مطالبات گسترده مردم را چالش‌های بزرگی بر سر راه دولت خواند.

طیب‌نیا اعلام کرد که رشد سرمایه‌گذاری در ایران در سال ۱۳۹۱ برابر منفی ۲۱.۹ درصد بوده و این به معنای کاهش ۲۲ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در کشور است. او از کاهش  ۳۲ درصدی و ۱۴ درصدی سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان و ماشین آلات و تجهیزات یاد کرد و وضعیت بخش صنعت را بحرانی‌تر از سایر حوزه‌ها خواند.

او دشواری و پیچیدگی اقتصاد ایران را در تورم و رکود هم‌زمان دانست که استفاده از راه‌کارهای مرسوم اقتصادی را غیرممکن می‌سازد: «اگر بخواهیم برای مقابله با تورم از سیاست‌های انقباضی پولی استفاده کنیم موجب تشدید رکود شده‌ایم و اگر برای مقابله با رکود بخواهیم سیاست‌های انبساطی پولی را به کار بگیریم، خودمان باعث تشدید تورم شده‌ایم.»

طیب‌نیا ساختار بودجه ایران در سال ۱۳۹۲ و تعیین شدن میزان منابع دولتی ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی را نامتعادل خواند و روشن ساخت که دولت تا انتهای سال تنها می‌توانست ۱۰۳ هزار میلارد تومان منابع درآمدی را وصول کند: «با همه تلاش‌ها در ۱۱ ماهه سال جاری مجموع درآمدهای دولت تنها ۱۱۴ هزار میلیارد تومان بود.»

او تزریق درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران را موتور محرک طرح‌های عمرانی و افزایش اشتغال دانست اما با اشاره به اقتصاد مقاومتی تاکید کرد که نباید سرنوشت و زندگی جامعه ایران را به درآمد نفت گره زد.

میزان یارانه؛ چهاربرابر منابع عمرانی دولت

طیب‌‌نیا عنوان کرد که تراز مالی هدفمندسازی یارانه‌ها یکی دیگر از مشکلات جدی دولت بوده است: «تنها در سال ۱۳۹۲ماهانه حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم پرداخت کرده‌ایم که سرجمع سالانه آن 42 هزار میلیارد تومان یعنی چهار برابر منابع عمرانی دولت می شود و این جای تأسف دارد که چهار برابر چیزی که باید صرف سرمایه گذاری بشود صرف پرداخت نقدی در جامعه، آن هم به طور برابر و به همه افراد، اعم از ثروتمند و نیازمند می‌شود؛ یعنی این یارانه به کسانی داده می شود که چه بسا یک هزارم درآمد آنها نمی شود و در کنارش هم به مردم فقیر و محرومی که چه بسا یارانه پرداختی، ۱۰۰ درصد درآمدشان را تشکیل می‌دهد.»

طیب‌نیا ادامه داد: ما در حالی ۴۲ هزار میلیارد تومان به صورت مساوی به همه افراد جامعه پرداخت می کنیم که درآمدمان از محل تعدیل نرخ حامل های انرژی ۲۸ هزار میلیارد تومان است و دولت مابه التفاوت این ۲۸ هزار میلیارد تومان با ۴۲ هزار میلیارد تومان را از محل درآمدهای عمومی پرداخت می کند.

سیر نزولی اشتغال و درآمد

وزیر اقتصاد گفت رشد اقتصادی ما در سال ۱۳۹۱، منفی ۵.۸ درصد بوده که اگر رشد جمعیت را هم به حساب آوریم به معنای کاهش هفت درصدی درآمد متوسط شهروندان در طی یک سال خواهد بود: «برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز، باید به نرخ رشد هشت درصدی دست می‌یافتیم ولی برآوردهای ما نشان می‌دهد که حتی دیگر با نرخ رشد هشت درصد هم نمی‌توان به اهداف سند چشم‌انداز رسید و برای حصول آن رشد حداقل ۱۱ درصدی لازم است.»

طیب‌نیا بازار کار و نرخ بیکاری به ویژه نزد جوانان را هم بسیار نامناسب خواند و یادآوری کرد که در فاصله سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ سالانه حدود ۱۴ هزار نفر به تعداد شاغلان اضافه شده در حالیکه در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ این میزان سالانه ۶۹۵ هزار نفر بوده است: «همه این‌ها در حالی است که آمار ایجاد شغل در سال ۱۳۹۰ منفی ۲۰۰ هزار نفر بوده است، یعنی در آن سال نه تنها شغل جدیدی ایجاد نشده، بلکه ۲۰۰ هزار نفر از شاغلین هم شغل خود را از دست داده‌اند و این وضعیت در سال ۱۳۹۱ از این هم بدتر شده است.»

وزیر اقتصاد ایران این شرایط را آسیب‌ به امنیت ملی خواند و اهمیت موضوع را در فراتر رفتن نرخ بیکاری جوانان از نرخ بیکاری عمومی دانست. او اضافه کرد که این شاخص بین جوانان تحصیل‌کرده افزایش بیشتری هم خواهد یافت.

پیش از طیب‌نیا، وزیر کار و تعاون ایران نسبت به ورود موجی از جوانان تحصیلکرده جویای کار به بازار ایران هشدار داده بود.

مسکن مهر و استقراض از بانک مرکزی

طیب‌نیا گفت که هدف‌گذاری برای ساخت دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن ارزان قسمت موجب ایجاد مطالبه نزد همین تعداد خانوار شد، در حالی که منبع تامین مالی مسکن مهر، استقراض از بانک مرکزی بود: «در واقع ما با چاپ پول بدون پشتوانه، تورم را به عنوان یک مالیات به عامه مردم تحمیل کردیم و از محل مالیاتی که از عموم مردم گرفتیم، برای بخشی از جامعه مسکن تهیه کردیم!

وزیر اقتصاد و دارایی ایران گفت بسیار سخت است که دولت در شرایطی که درآمد ندارد و با مطالبات جدی مردم مواجه است، در مقابل وسوسه استفاده از منابع بانک مرکزی مقاومت کند.

طیب‌نیا وضعیت کسب‌ و کار در ایران را بسیار نامناسب خواند و رتبه ۱۵۲ در بین ۱۸۰ کشور جهان را در شان جمهوری اسلامی ندانست.

آمارها و ارقام روشنگرانه وزیر اقتصاد و دارایی ایران در انتقاد از دولت نهم و دهم و در راستای جلب همدلی جامعه با واقعیت‌های موجود بیان شده‌اند.علی طیب‌نیا در عین حال کوشید در لابه‌لای سخنان خود به تبیین و تبلیغ"اقتصاد مقاومتی" نیز بپردازد که آیت‌الله خامنه‌ای مروج آن است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • زوبین روشن

    آقای وزیر! من سال 2006 در هند بودم در آن سال به دلیل افزایش نرخ جهانی فولاد 2٪ تورم در هند بوجود آمد. یعنی تورم از 5٪ به 7٪ رسید. منموهاسینگ نخست وزیر هند که خود اقتصاددان بزرگی است سه روز از خانه اش بیرون نیامد و حالت فوق العاده اعلام نمود! روزنامه ها طی مقالات متعدد پیامدهای ناشی از این واقعه را گوشزد می کردند. البته اقتصاد ایران در مقایسه با هند مقایسه فیل و فنجان را تداعی می کند. حل مشکلات موجود اقتصاد کلان ایران با وجود داده های فراوان و فرصتهای بسیار موجود نباید دشوار باشد.گیر کار شما در نگرشتان به مردم است. سعی کنید به مردم راستش را بگوئید.چه کسی باور می کند که شما در پرداخت یارانه به همه مردم مشکل داشته باشید؟مگر قبلا که یارانه غیر مستقیم به نان و حاملهای انرِِژی می پرداختید مردم را به فقیر و غنی تفکیک می کردید؟ تازه شما که از ضریب جینی ایران مطلع هستید مگر چند درصد مردم ایران غنی به آن مفهوم هستند که اینهمه برای شناسائی آنها و قطع یارانه شان برنامه می چینید؟

  • arass

    دکتر چرا از ۹۰هزار میلیارد اموال رهبرتان مالیات نمیگیری ؟ مردم زیر بار دزدیها و گرانی و بمب خواستن  له شدند. 

  • ebrahim

    اقای وزیر یک کلام مخلص کلام.کمر مردم زیرگرانی ها دارد می شکند. اگرمردم ازپای درامدند دولت در مقابل تندروها وکارشکنی های انها بی یار ویاور خواهدماند. هشدارها و پیشنهادها و رانمایی های انهارا جدی بگیرید.

  • Majid

    ابراز خوشحالی  طبیب نیا از عکس وزیر مابانه! و ریاستمندانه! او در  عکس مشهود و چشمگیر است و باقیش دیگر آفتابه لگن ۷ دست  است بر سر سفره  با شام و نهار هیچی در آن. و پیشاپیش ابراز تسلیت به ملت از برای مرگ اقتصاد بیماریش که تحت نظر چنین طبیبی است.

  • بهنام

    پس با این حساب سال آینده هم تورم بالای 40 در صد میباشد و وضعیت نابسامان هر روز بدتر از قبل میشود . البته اگر حضرات دست از توهم توطئه بردارند و به لبنان و فلسطین و حماس و سوریه و افغانستان و ونزوئلا و غیره کمکهای مالی نکنند و بودجه های عمرانی مملکت را صرف ترقه بازی ( موشک سازی ) و برنامه بلند پروازانه اتمی نکنند ، شاید فرجی حاصل گردد و روزنه امیدی باز گردد .

  • فرهاد - فریاد

    آقای طیب نیا به نظر میرسد شما فراموش کردید که مرشدتان آقای خمینی گفتند : خر هم اقتصاد داره خروس هم اقتصاد داره " و یا فراموش کردید که باز ایشان گفتند :"خدای باریتعالی هم مظهر کار و کارگره " آن رهبری اگر باینجا ختم نمی شد جای تعجب داشت . اما شما خوشبختانه مشکلات را بازتاب میدهید که باعث می شود اگر خودتان و آقازاده ها راه حلی ندارند دیگران برایتان تحلیل کنند . برادر این بودجه ای که شما بستید همچنان دارای همان جهت بندی اقتصاد خری ست درک اشتباه شما تنها بدلیل عدم درک مقوله ی پول در اقتصاد است به همین دلیل نمی توانید درک کنید که پول تنها یکی از هزاران دلیل تورم است . شما هنوز نتوانستید بفهمید که اقتصاد سرمایه داری ذهنیت است اعتبار است یعنی نیاز به یک سیاست آگاهانه دارد یک مقوله ی الهی نیست یک مقوله ی انسانی و عقلی ست . وقتی شما هنوز از خزعبلات اقتصاد اسلامی یا اقتصاد مقاومتی تعریف و تمجید می کنید قادر به درک نیاز مبرم اقتصاد ایران هم نخواهید بود . شما کتابها و تئوریهایتان را دفن کنید به کوچه و خیابان بیائید از هر کسی بپرسید که من باید چه کنم به شما خواهد گفت که برای بیرون آمدن از رکود و تورم باید تولید داشته باشید حتی اگر پول نفت هم بدست شما برسد باز هم مانند سردار سازندگی تورم 49 درصد را تجربه می کنید . هر فرد جامعه باید در مقابل ارائه ی کارش درآمد داشته باشد پس سیاست اقتصادی شما باید ایجاد امنیت برای سرمایه و جذب سرمایه برای تولید و از بین بردن بیکاری و ایجاد شرایط برای شهروندان تا قادر به ارائه ی کارشان باشند تا درآمد زائی کنند . از اینرو خجالت نکشید جایگاه واقعی جمهوری اسلامی قعر جهنم است زیرا شما هیچ سیاستی در جهت ترقیب تولید ارائه نداده اید باید جایگاهتان بدتر از این هم بشود شما وقتی از رشد منفی 38 درصد در صنایع خبر می آورید یعنی باید افتخار کنید که صنایع سنتی دارد جایگزین صنعت مدرن میشود چون شما در عهد دقیانوس زندگی میکنید نه در قرن 21 .