ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از تخریب بیشتر محوطه باستانی پمپی

اتحادیه اروپا نسبت به افزایش تخریب‌ها در محوطه باستانی پمپی اظهار نگرانی کرده و از دولت ایتالیا خواسته در حفاظت از این محوطه باستانی بکوشد.

اتحادیه اروپا نسبت به افزایش تخریب‌ها در محوطه باستانی پمپی اظهار نگرانی کرده و از دولت ایتالیا خواسته در حفاظت از این محوطه باستانی بکوشد.

محوطه باستانی پمپی

آندرولا واسیلیو، کمیسر فرهنگی اتحادیه اروپا، روز گذشته، پنجشنبه ۱۵ اسفند (۵ مارس) گفته است: «مقامات محلی و مسئولان در دولت ایتالیا باید برای حفظ محوطه باستانی پمپی بیشتر تلاش کنند، وگرنه این محوطه برای نسل‌های آینده باقی نخواهد ماند.»

یونسکو به همراه ایکوموس یا شورای بین‌المللی محوطه‌‌ها و بنا‌ها، دی ماه ۱۳۹۱ (دسامبر ۲۰۱۳) هیأتی را برای بازدید و بررسی وضعیت حفاظتی به پمپی فرستاد. نتیجه کار این هیأت در ژوئن  گذشته ارائه شد. طبق این گزارش چنانچه پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به سرعت در پمپی رخ ندهد، وضعیت این محوطه باستانی وخیم و بحرانی خواهد شد.

دوشنبه، ۱۲ اسفند، (۲ مارس) در اثر طوفان دو بنا در محوطه باستانی پمپی تخریب شد. داریو فرانچینی، وزیر فرهنگ دولت ایتالیا با عده‌ای از کارشناسان میراث فرهنگی برای نجات محوطه باستانی پمپی نشستی برگزار کرد. او پس از این نشست گفت: « من به خوبی می‌دانم که نگاه جامعه جهانی به ما دوخته شده که در پمپی چه می‌کنیم.»

آندرولا واسیلیو، کمیسر فرهنگی اتحادیه اروپا گفته است که حفاظت از محوطه باستانی پمپی فقط وظیفه دولت ایتالیا نیست. اتحادیه اروپا این بار دو میلیون یویرو برای حفظ این محوطه باستانی به دولت ایتالیا کمک کرده است. در سال ۲۰۱۳ اتحادیه اروپا ۱۰۵ میلیون یویرو به حفظ محوطه باستانی پمپی اختصاص داده بود.

محوطه باستانی پمپی در حال تخریب است

پمپی یکی از مشهور‌ترین محوطه‌های باستانی دنیاست که در سال ۷۹ میلادی به همراه چند شهر دیگر از جمله هرکولانیوم بر اثر آتشفشانی کوه وزوو زیر خاکستر دفن شد. کاوش‌های باستانی در پمپی از سده هجدهم میلادی آغاز شد و از آن زمان تاکنون همچنان ادامه دارد. پمپی و هرکولانیوم امکان مطالعه دو شهر روم باستان را با کاخ‌ها، آمفی تئا‌تر، معابد، دادگاه، ویلا‌ها، مراکز اداری، مغازه‌ها و بنگاه‌های تجاری، حمام‌ها، کوچه‌ها و حتی فاحشه‌خانه‌هایش در اختیار پژوهشگران می‌گذارد و از این‌رو محوطه‌هایی کاملاً استثنایی و منحصر به فرد به شمار می‌آیند. نقاشی‌های دیواری دو هزار ساله که در پمپی و هرکولانیوم به دست آمده‌اند اهمیت ویژه‌ای در تاریخ هنر دارند. به جز آن، پیدا شدن اجساد سنگ‌شده انسان‌ها و حیوانات به همراه هزاران شیء باستانی دیگر از تخت‌خواب گرفته تا تبلیغات دیواری، شهرت این محوطه‌ها را بیشتر کرده است. در حقیقت دفن شدن این شهر‌ها به‌طور دست‌نخورده زیر خاکستر آتشفشان، یک فرصت تاریخی ویژه برای نسل‌های بعدی جهت شناخت بهتر نحوه زندگی در امپراتوری روم باستان فراهم کرده است.

پمپی از زمان نخستین حفاری‌های در سده هجدهم تاکنون همواره یکی از اصلی‌ترین مقاصد جهانگردان در دنیا بوده است. در سده هجدهم و نوزدهم اشراف اروپایی که با «گراند تور» یا «تور بزرگ» به بازدید آثار کلاسیک و رنسانس اروپا می‌رفتند، پمپی را حتماً در برنامه‌های بازدید خود داشتند. طبق آمار دولت ایتالیا، پمپی هنوز هم یکی از پربازدید‌ترین نقاط این کشور تاریخی است. تنها در سال ۲۰۱۲ بیش از دو میلیون و سیصد هزار نفر از آن بازدید کردند. پمپی به همراه محوطه باستانی هرکولانیوم و توره انونزیاتا در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.