ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان تهديد کرد يوتيوب و فيس‌بوک را می‌بندد

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه در يک گفت‌وگوی تلويزيونی از قصد خود برای مسدود کردن فيس‌بوک و يوتيوب سخن گفت.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه قصد دارد به‌دليل انتشار فيلم‌های افشاگرانه در اينترنت فشارهای حکومتی را بيشتر کند. احتمال دارد فيس‌بوک و يوتيوب به‌زودی مسدود شوند.

اردوغان از "قدرت‌های خارجی" سخن گفت که از این فيس‌بوک و يوتيوب استفاده می‌کنند تا به کشور زيان وارد کنند.

به‌گزارش اشپيگل آنلاين، رجب طيب اردوغان شب گذشته، پنج‌شنبه ۱۵ اسفندماه (ششم مارس) در شبکه تلويزيونی ای.تی.وی اعلام کرد که پس از حضور موفقيت‌آميز حزب عدالت و توسعه (AKP) در انتخابات محلی در ۳۰ مارس، قصد دارد فيس‌بوک و يوتيوب را ممنوع کند.

اردوغان گفت: "من اجازه نخواهم داد که ملت ما قربانی فيس‌بوک و يوتيوب شوند."

مجری شبکه ای‌.تی‌.وی از نخست‌وزير ترکيه پرسيد آيا منظور او مسدود کردن فيس‌بوک و يوتيوب است که اردوغان پاسخ داد "بله"، اين کاملا ممکن و قابل تصور خواهد بود. سپس او از "قدرت‌های خارجی" سخن گفت که از این سایت‌ها استفاده می‌کنند تا به کشور زيان وارد کنند.

اردوغان از مدت‌ها پيش نفرت خود از شبکه‌های اجتماعی و اينترنت را پنهان نمی‌کند. وی به‌ويژه استفاده شبکه گولن متعلق به واعظ اسلامی فتح‌الله گولن، رقيب سياسی‌اش از اینترنت برای مبارزه با او را مورد انتقاد قرار می‌دهد.

نخست‌وزير ترکيه پيش از اين در جريان اعتراض‌های اجتماعی تابستان ۲۰۱۳ موسوم به "جنبش گزی" نيز شبکه‌های اجتماعی اينترنت را مورد انتقاد قرار داده بود. در روزهای اخير نيز اتهام‌هايی عليه وی و پسرش مبنی بر دست داشتن در فساد مالی و جابه‌جا کردن ميليون‌ها دلار مطرح شد که بر اساس چندين فايل صدا بر روی سايت يوتيوب بود. اردوغان اين صداها را "ساختگی" خواند و اتهام‌ها را رد کرد.

سايت يوتيوب در گذشته به‌دليل انتشار فيلم‌هايی که گفته می‌شد توهين به آتاتورک، بنيانگذار ترکيه نوين بود، برای چندين ماه در این کشور مسدود شده بود.

همچنين سايت ويمئو به‌دليل انتشار فيلم‌هايی از بلال اردوغان، پسر رئيس دولت ترکيه به‌مدت ۲۴ ساعت ممنوع شده بود.

به‌تازگی پارلمان ترکیه لایحه جنجال‌برانگیزی را به‌تصویب رساند که بر پایه آن کنترل اینترنت در این کشور گسترش بیشتری خواهد یافت.

بر اساس این لایحه، از جمله دولت رجب طیب اردوغان می‌تواند بدون حکم دادگاه سایت‌های اینترنتی را مسدود کند.

افزون بر این دولت به‌لحاظ حقوقی می‌تواند رفتار کاربران اینترنت را در وب‌گردی‌هایشان ثبت کرده و به مدت دو سال بدون آن‌که شهروندان از آن آگاهی داشته باشند، آن‌ها را ذخیره کنند.

همچنین بر پایه این قانون می‌توان بخش‌های معینی از یک سایت اینترنتی را فیلتر کرد. پی‌گیری قضائی پس از مسدود شدن سایت‌ها نیز در نظر گرفته شده و قاضی می‌بایست ظرف ۴۸ ساعت این تصمیم را بررسی کرده و یا لغو کند.

عبدالله گل، رئيس‌جمهور ترکيه اين قانون را با تغيير کوچکی به امضا رساند. بنا بر اين تغيير پس از مسدود کردن سايت‌ها می‌بايست بلافاصله تأييد قضائی صورت گيرد.

مخالفان معتقدند این لایحه به دولت این حق را می‌دهد که خودسرانه به سانسور اینترنت اقدام کند.

علیه این قانون چندين تظاهرات برگزار گردیدد که با واکنش نيروهای امنيتی و پرتاب گاز اشک‌آور و حمله به تظاهرکنندگان با ماشين‌های آب‌پاش روبه‌رو شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • arass

    آیت اله اردوغان عضو شورای نگهبان !

  • farid

    سانسور سخنان وزیر امور خارجه لهستان در دیدار با ظریف وزارت امور خارجه لهستان فيلمی از ديدار وزير امور خارجه اين کشور با محمدجواد ظريف،‌ همتای ايرانی او، در تهران منتشر کرده است که نشان می‌دهد تعدادی از رسانه‌های ايران سخنان این مقام بلندپایه لهستانی را سانسور کرده‌اند. اين سخنان که در رسانه‌های داخل ايران سانسور شده و هرگز منتشر نشد از طریق حساب کاربری رسمی وزارت امور خارجه لهستان در وب‌سایت يوتيوب منتشر شده است. اين ويدئو نشان می‌دهد که آقای سيکورسکی در حضور محمدجواد ظريف می‌گويد: «می‌خواهم اين مطلب را اضافه کنم که من توجه وزير [خارجه ايران] را به اين جلب کردم که ديروز در اصفهان سعی کردم به وب‌سايت يکی از روزنامه‌های اصلی لهستان وارد شوم، اما متاسفانه نتوانستم. به من پيغام داده شد که اين سايت به دليل سانسور مسدود شده است. برای ما که از کشوری می‌آييم که در راه آزادی بيان مبارزه کرده چنين چيزی شوکه‌کننده است. من همچنين به وزير [محمدجواد ظريف] گفتم که ما بايد درباره حقوق بشر در ايران نيز به گفت‌وگو بپردازيم. جهان به این امر آگاه است که اخيرا تعداد اعدام‌ها در ايران بسيار افزايش يافته است.» حتی خبرگزاری مهر هم که بخشی از اين سخنان آقای سيکورسکی را منتشر کرده سخنان این مقام لهستانی درباره افزايش اعدام‌ در ایران را منتشر نکرده است

  • فرامرز

    ولی فقیه ترکیه اول باید رای بیاره و پیروز بشه،بعدا خط و نشان بکشه.مردم ترکیه در انتخابات شوراها باید تکلیف دیکتاتور رو روشن کنند.

  • hhhh

    از اول هم معلوم بود این جوری میشه.... بالاخره گندش در اومد................. فکر کنم اون ایرانی هایی که خیلی چشمشون به ترکیه بود باید یک کم بیشتر فکر کنن

  • بهنام

    رجب اردوغان: آماده‌ام از سیاست کناره گیری کنم ناله های پس از شکست رجب اردوغان نحست وزیر اسلامگری ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که: «اگر حزب من در انتخابات شهرداری‌ها پیروز نشود، من آماده‌ام از سیاست کناره گیری کنم.» رسوایی مالی دولتمردان اسلامی در ترکیه موجب اعتراضات وسیعی در ترکیه گردید. معلوم شد که وقتی پای چپاول ثروت مردم در میان باشد، مسلمین حاکم در ترکیه یک رقیب جدی برای آیت الله های اختلاس کار در ایران میباشند. افشای رشوه های چند میلیونی جمهوری اسلامی به فرزند و وزاری اردوغان به یک بحران سیاسی بزرگ و جدی در ترکیه شکل داد. اما علت کناره گیری احتمالی اردوغان را باید در جای دیگری جستجو کرد. تلاش حزب عدالت و توسعه برای تحمیل قوانین اسلامی به جامعه ترکیه با شکست مواجه شد. در تقابل با این تلاش، جنبش عظیمی به خیابان آمد، جوانان ترکیه برای ابراز انزجار از قوانین اسلامی آبجو بدست «آخرین تانگو» را اینبار در استانبول بنمایش گذاشتند و مجالی برای پیشروی اسلامیون حاکم باقی نگذاشتند. شکست اردوغان در جدال مذکور این سوال را بالای سر حزب عدالت و توسعه قرار داده که اگر ناتوان از اسلامی کردن قوانین و جامعه میباشد، با کدام پلاتفرم سیاسی میتواند به حیات خود ادامه دهد؟ هر چند باند اردوغان با اختلاسهای چند صد میلیونی به غنای مالی رسیده است اما اعتراضات پر قدرت مردم آنها را از لحاظ سیاسی به افلاس کشانده است.*

  • بهنام

    این بابا هنوز نفهمیده و درک نکرده که در جهان امروز هیچکس دیگر نمیتواند جلوی جریان آزاد اطلاعات را بگیرد و مردم را از آن باز بدارد . اردوغان واقعآ مفسدی بیش نیست و خود و خانواده اش به غارت و چپاول ثروت ترکیه مشغولند و امیدوارم با شکست سنگین حزب اسلام گرایش در انتخابات آینده و تشکیل دولتی جدید و ( سکولار ) خود و خانواده اش در دادگاهی عادلانه محاکمه و به سزای اعمال کثیفشان برسند . دین و مذهب و اسلامگرائی به دکانی برای سر کیسه کردن ملتها مبدل شده است که نمونه بارز آن را میتوان در ایران و ترکیه به عینه دید و تا وقتی که ملتها درک و شعور اجتماعی خود را با انجام مطالعه و تحقیقات نسبت به دین و مذهب بالا نبرند ، دولتها از جهل و خرافه گرائی آنها سوء استفاده کرده و به جنایتهای بزرگشان به اسم دین و مذهب و خدا ادامه میدهند . به امید روزی که دکان دین و مذهب بسته شود و جای خود را به آگاهی و عدالت واقعی و یکتا پرستی داده و حنای مزورین و ریا کاران و مقدس مآبی روحانیون و مدعیان مذهبی دیگر برای مردم رنگی نداشته باشد .