ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلوگیری از برگزاری مراسم روز جهانی زن در تهران

گروه زنان "موسسه عصر خرد" با همکاری روزنامه اعتماد و انجمن جامعه شناسی ايران قصد برگزاری مراسم روز زن را داشتند، اما مجوز برگزاری این مراسم لغو شد.

مجوز مراسم روز جهانی زن در خانه انديشمندان علوم انسانی تهران، امروز ۱۷ اسفند (هشتم مارس) با دخالت نيروهای امنيتی لغو شد.

مراسم روز جهانی زن در خانه انديشمندان علوم انسانی، با دخالت نيروهای امنيتی لغو مجوز شد

طبق برنامه قرار بود الهه کولايی، عاليه شکربيگی و ثريا عزيزپناه در اين مراسم سخنرانی کنند.  این برنامه را گروه مستقل زنان موسسه عصر خرد با همکاری روزنامه اعتماد و انجمن جامعه شناسی ايران، تحت عنوان  "ضرورت تشکل‌يابی زنان" تدارک دیده بودند.

خبر برگزاری مراسم  "ضرورت تشکل‌يابی زنان"، از طرف طيف‌های مختلف از فعالان زنان، اصلاح‌طلبان و دانشجويان با استقبال مواجه شده بود، اما مجوز آن در پی این استقبال، ظهر امروز از سوی نهادهای امنيتی لغو شد. اين موضوع با اعتراض و تجمع شرکت‌کنندگان همراه شد، اما با این حال کسی بازداشت نشد.

علاوه بر این گروهی از فعالان زنان در مراسمی ديگر در موزه باغ نگارستان دانشکده علوم اجتماعی گرد هم آمدند. اين مراسم ساده، بدون سخنرانی يا برنامه ای ويژه‌ برگزار شد.

امسال، به گزارش سايت "تغيير برای برابری" بيش از ۳۵۰ تن از مدافعان حقوق زنان با انتشار بيانيه‌ای به مناسبت روز جهانی زن، نسبت به روند فرودست‌تر شدن زنان در جامعه ايران هشدار دادند.

بيش از ۳۵۰ تن از مدافعان حقوق زنان با انتشار بيانيه‌ای نسبت به روند فرودست‌تر شدن زنان در جامعه ايران هشدار دادند.

آنان در اين بيانيه به مسائلی چون شرايط سخت زندگی زنان، خصوصی‌سازی نظام سلامت و بهداشت، تصويب قريب‌الوقوع "طرح افزايش جمعيت و تعالی خانواده" و به حاشيه راندن زنان از عرصه زندگی اقتصادی، اجتماعی و سياسی پرداخته‌اند.

مادران پارک لاله ايران نيز در بيانيه‌ای به همين مناسبت از عدم به رسميت شناخته شدن اين روز جهانی از سوی دولت ايران انتقاد کرده‌اند.

در سال‌های گذشته و طی دو دوره رياست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به دليل محدوديت‌ها، بازداشت و سرکوب فعالان زنان از برگزاری مراسم روز جهانی زن جلوگيری شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • jamal

    پاريس ـ ژنو، ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ (۱۰ مارس ۲۰۱۴) ـ. برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، آزار ادامه دار و حبس خودسرانه مدافعان حقوق بشر را محکوم می کند. روز ۱۱ اسفند ۱۳۹۲، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی خانم مريم شفيع پور را به خاطر فعاليت هايش در دفاع از حقوق دانشجويان به اتهام های «تبليغ عليه نظام» و «تبانی و اجتماع عليه امنيت ملی» به هفت سال زندان و دو سال محروميت از فعاليت های رسانه ای و مجازی محکوم کرد. خانم شفيع پور از تاريخ ۵ مرداد ۱۳۹۲ در زندان اوين تهران در بازداشت است و دو ماه از اين مدت را در حبس انفرادی و بدون دسترسی به وکيل به سر برده است. بنا به گزارش ها، او در زمان حبس پيش از محاکمه مورد ضرب و شتم و شکنجه واقع شده است. مسئولان در توضيح اتهام خانم شفيع پور بر «ارتباط با خانواده های زندانيان سياسی» و کمک به آنها، «عضويت در تشکيلات دانشجويی مبارزه با تبعيض تحصيلی»، «ارتباط با رسانه های خارجی» و «ارتباط با سران» مخالف در حبس خانگی تاکيد کرده اند.! علاوه بر اين، در روز ۱۱ اسفند، دو تن از مدافعان حقوق درويشان و مديران وبسايت مجذوبان نور، يعنی آقای فرشيد يداللهی، وکيل دادگستری و عضو کميسيون حقوق بشر کانون وکلا، و آقای رضا انتصاری، عکاس خبری، به همراه آقای سعيد مدنی، جامعه شناس و فعال حقوق بشر، به طور غيرمنتظره ای به زندان رجايی شهر، در ۶۰ کيلومتری تهران، در نزديکی شهر کرج منتقل شدند. آقای سعيد مدنی در خرداد ۱۳۹۲ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان (چهار سال از آن حبس در تبعيد) و ۱۰ سال زندگی در تبعيد محکوم شد و اين حکم در بهمن ماه در مرحله تجديد نظر تاييد شد. آقايان فرشيد يداللهی و رضا انتصاری در تيرماه ۱۳۹۲ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام های «تشکيل گروه غيرقانونی مجذوبان نور با هدف بر هم زدن امنيت کشور، تبليغ عليه نظام، توهين به رهبری و معاونت در اخلال در نظم عمومی» به ترتيب به هفت سال و شش ماه، و هشت سال و شش ماه زندان محکوم شدند.!!