ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش تند اصولگرایان به ملاقات حقوق‌بشری اشتون

ملاقات کاترین اشتون با مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی، با اعتراض رئیس بسیج جامعه زنان، معاون ستاد نیروهای مسلح و کمیسیون امنیت مجلس روبرو شده که آن را دیدار با "فتنه‌گران" خوانده‌اند.

ملاقات کاترین اشتون با مادر ستار بهشتی و نرگس محمدی، با اعتراض رئیس بسیج جامعه زنان، معاون ستاد نیروهای مسلح و کمیسیون امنیت مجلس روبرو شد که این دیدار را ملاقات با "فتنه‌گران" خوانده و خواستار پاسخگویی وزارت خارجه شدند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ساعاتی پس از واکنش‌های تند محافل اصولگرا، اعلام کرد که این‌گونه اقدام‌ها به "سوءظن مردم کشور در قبال غرب" منجر خواهد شد. این دیدار در سفارت اتریش انجام شده و مرضیه افخم اعلام کرد که به این سفارت در اعتراض به این اقدام تذکر رسمی داده شده است.

سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران که قرار بود پیامی به آمریکا در دیپلماسی تحکیم رابطه ایران و شرکای اروپایی‌اش باشد، با چالش یک دیدار روبرو شده است.

کاترین اشتون در روز ورود خود به ایران که مقارن با روز جهانی زن بود، با برخی فعالان حقوق زنان دیدار کرد. او هم‌چنین با گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویسی که در زندان جان باخت، ملاقات داشت. خبر این دیدار و عکس‌های آن که پس از پایان سفر اشتون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، محافل اصولگرا را به واکنش تند واداشت.

پیش از موضع‌گیری وزارت خارجه، فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری "تسنیم" خواستار پاسخگویی این وزارتخانه شده و ملاقات اشتون را دیدار با "فتنه‌گران" خوانده بود: «سفر اشتون و هیئت همراه به ایران و برگزاری جلسات با مسئولان کشورمان در مجموع مفید بوده اما دیدار وی با فتنه‌گران غیرقانونی بود.»

حسینی خواستار پاسخگویی وزارت اطلاعات در قبال این دیدار نیز شد و گفت: «مسئولان نظام اسلامی به خانم اشتون احترام گذاشته و در سطح بالا، برای وی دیدارهایی تدارک دیدند اما وی به خود و هیئت همراه احترام نگذاشت و با فتنه‌گران دیدار کرد.»  او افزود که اشتون باید به خاطر این کار از ملت ایران عذرخواهی کند.

مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان هم در خصوص ملاقات اشتون با نرگس محمدی و گوهر عشقی گفته است: «اخیرا جریانی شکل گرفت تا هیئت‌های غربی وارد کشور شوند ولی در این میان باید موضوع کنترل و نظارت دیپلماسی صورت گیرد.»

اصلانی عنوان کرده که مردم نگران دیدار هیئت‌های غربی با افراد مرتبط به "فتنه" هستند و پرسیده که چرا اشتون به دیدار خانواده "شهدای هسته‌ای" نرفته است.

در واکنش دیگری، ۵۷ تشکل "غیردولتی" زنان بیانیه‌ای در محکومیت ملاقات اشتون با فعالان حقوق زن منتشر کردند. در این بیانیه آمده است: «دیدار با زنان فعال در حوزه فمینیسم، نشستن پای صحبت‌های آشوبگران و فتنه‌گران، دیدار با چهره‌های زن شناخته شده در فعالیت های ضد ارزش های انقلاب اسلامی و نتیجه‌گیری از صحبت های آنان برای نقض شدن یا نشدن حقوق بشر در ایران به مثابه فردی می‌ماند که خود به قاضی برود و خود هم از آن راضی برگردد!»

امضاکنندگان این بیانیه از هیئت‌های اروپایی خواسته‌اند که به جای ملاقات با "سران فتنه و زنان حاضر در فتنه ۸۸" با زنان نمونه در عرصه‌های فرهنگی، علمی، اجتماعی و سیاسی دیدار کنند.

مادر ستار بهشتی در دیدار با اشتون

سایت اصولگرای "رجانیوز" نیز یادداشتی در باره این دیدار نوشته و گفته است: «حواشی حضور هیات های اروپایی در ایران این سوال را پیش آورده است که آیا وزارت امور خارجه دولت یازدهم رسما دیدار مقامات غربی با فتنه‌گران و اصحاب ضدانقلاب را که صراحتا به معنای نقض حاکمیت ملی در خاک ایران است، به جزئی از پروتکل رسمی استقبال از مهمانان دیپلماتیک خارجی تبدیل کرده است؟»

در این یادداشت آمده که دیدار هیات پارلمانی اتحادیه اروپا با جعفر پناهی و نسرین ستوده، در ملاقات کاترین اشتون با نرگس محمدی تکمیل شد. رجانیوز نوشته که سکوت وزارت خارجه در این زمینه "دردناک" است و این اقدام غیرمنتظره و غیرمنطقی مصداق دخالت در امور داخلی کشور محسوب می‌شود.

سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مشترک نیز دیدارهای اشتون با "افراد معلوم‌الحال" را مقدمه‌ای برای دخالت‌های بعدی دانسته است. خبرگزاری "فارس" به نقل از جزایری نوشته که ملاقات اشتون به منزله نقض قوانین دیپلماسی است و مسئولان مربوطه باید مراقبت کنند.

رجانیوز هم‌چنین نوشته است: «نگاهی به روند ارتباطات دوجانبه تهران – بروکسل در ماه‌های اخیر و مساله حاشیه‌ساز و جنجالی اهدای جایزه حقوق‌بشر توسط هیات پارلمان اروپا به یکی از فتنه‌گران در تهران، مشخص می‌کند که نظریه بسیاری از فعالان سیاسی در داخل کشور درباره عدم خوش‌بینی نسبت به حسن نیت غرب در مذاکرات هسته‌ای به جا بوده و به قول معروف بعد از ماجرای هسته‌ای، نوبت بهانه حقوق‌بشر است.»

روح‌الله حسینیان، نماینده اصولگرای مجلس هم به خبرگزاری فارس گفته که قطعا دیدار اشتون با "محکوم فتنه ۸۸" با هماهنگی قبلی انجام شده است.

اشتون اعلام کرده که در سفر خود با پنج نفر از فعالان حقوق زنان دیدار کرده ولی تاکنون تنها خبر و عکس ملاقات او با نرگس محمدی و مادر ستار بهشتی منتشر شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    این قوم غارتگر  حتی نیم ساعت ملاقات از ستمدیگان رژیم را نمیپذیرد؟!

  • داریوش

    خانم اشتون ممنون از دیدار شما با چند تن از اپوزیسیون و قربانیان فجابع جمهوری اسلامی. دیدار شما با این افراد این قوت قلب را به ایرانیان می دهد که در لابلای چرخ های گفتگو ی هسته ای بدست فراموشی سپرده نخواهند شد و در این مذاکرات خشک انسانهایی شرکت دارند که معبارشان بدست آوردن امکانات اقتصادی به هر قیمت نیست و حقوق بشر را هم در راس کار خود دارند. این عمل شجاعانه شما را می ستاییم.