ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نام ایران در میان «دشمنان اينترنت»

به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، ایران یکی از کشورهای «دشمن اینترنت» است و چین، این کشور را در سانسور اطلاعات در رسانه‌های اینترنتی، یاری می‌دهد.

سازمان گزارشگران بدون مرز به بهانه ۱۲ مارس (۲۱ اسفند)، روز جهانی مبارزه با سانسور در اینترنت، فهرستی از «دشمنان اینترنت» در سال ۲۰۱۴ منتشر کرده است.

گزارشگران بدون مرز: ایران در پی ساختن اینترنت ملی یا شبکه‌ای جدا شده از وب جهانی‌ و تحت مهار کامل مقامات حکومتی است.

در این گزارش، نام ایران نیز به عنوان یکی از دشمنان اینترنت مطرح و تاکید شده است: «ایران در پی ساختن اینترنت ملی یا شبکه‌ای جدا شده از وب جهانی‌ و تحت مهار کامل مقامات حکومتی است.»

بر اساس این گزارش، دولت چین در کنترل و سانسور اطلاعات در رسانه های اینترنتی، دولت ایران را یاری می‌دهد و به کمک «سپاه پاسداران، شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصدایق محتوای مجرمانه» آمده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خبر این همکاری را در دیدار با هیئت دفتر اطلاعات اینترنت شورای اطلاعات چین، در وب‌سایت این وزارتخانه اعلام کرده است.

داشتن مجوز برای وب‌سایت‌های اطلاع رسانی به عنوان یکی از اقدام‌های رایج برای مهار اطلاع‌رسانی آنلاین ازجمله نشانه‌های کنترل اطلاعات در کشور‌های مختلف به شمار می‌رود. این قانون در کشورهایی چون سنگاپور و ایران اجرا می‌شود.

از سال ۲۰۰۷ وزارت ارشاد دارندگان وب سایت‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها را موظف کرد تا وب سایت یا وبلاگ خود را با ذکر مشخصات کامل فردی و فنی ثبت کنند. اجرای این شرط الزامی است و در غیر این صورت، «پایگاه اینترنتی» گشایش یافته، مسدود خواهد شد.

بر اساس طرح «ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایران»، همه گردانندگان وب‌سایت‌ها باید در یک فرم اینترنتی نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، نشانی محل سکونت و کار، تلفن، سال ایجاد وب سایت، زبان برنامه نویسی آن، تعداد تقریبی بازدیدهای روزانه، نام وب سایت میزبان و کشور میزبان را نیز وارد کنند.

گزارشگران بدون مرز: چین در کنترل و سانسور اینترنت به کمک سپاه پاسداران، شورای عالی فضای مجازی و کارگروه تعیین مصدایق محتوای مجرمانه آمده است.

نظارت بی‌حد و مرز

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش خود به نهادهایی اشاره کرده است که با انگیزه‌ حفظ امنیت ملی و مبارزه با تروریسم، در عمل فرا‌تر از وظایف خود رفته‌اند و سانسور و نظارت بی‌حد و مرزی را بر فعالان اطلاع‌رسانی تحمیل کرده‌اند.

نهاد رسمی کنترل ارتباطات در پاکستان، سرویس فدرال امنیتی روسیه (FSB)، مرکز تحلیلی عملیات در بلاروس و وزارت اطلاعات و ارتباطات ویتنام ازجمله این نهاد‌ها هستند.

در این گزارش تاکید شده است عملکرد کشورهای دارای حکومت دیکتاتوری چون ایران، چین، ترکمنستان، عربستان سعودی و بحرین بهانه‌ای برای توجیه فعالیت‌های این کشور‌ها علیه سانسور و کنترل اطلاع‌رسانی است.

از ۳۱ نهادی که از سوی گزارشگران بدون مرز به عنوان دشمن اینترنت معرفی شده اند، سه نهاد متعلق به کشورهای دمکراتیک هستند: مرکز توسعه تله ماتیک در هند، مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی در بریتانیا (GCHQ) و آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) .

 سازمان گزارشگران بدون مرز، تاکید کرده است مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی در بریتانیا و آژانس امنیت ملی آمریکا، ارتباطات میلیون‌ها شهروند و از این میان بسیاری از روزنامه‌نگاران را بررسی کرده اند و تحت نظر قرار داده‌اند و از این مدخل، در امنیت شبکه ها و ابزارهای اطلاع‌رسانی در فضای اینترنت اخلال کرده‌اند.

گزارشگران بدون مرز: آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) جزو ۳۱ نهاد دشمن اینترنت است.

در فهرست دشمنان اینترنت ۲۰۱۴ نام سه نمایشگاه تجهیزات نظامی «آی‌اس‌اس ورلد»، «فناوری علیه جرایم» و «میلی‌پل» به عنوان «قاچاقچیان مهار و مراقبت اطلاعات» معرفی شده‌ است.

این نمایشگاه‌ها امکان ارتباط میان شرکت‌های تخصصی در امر رصد و کنترل ارتباطات و مسدودسازی محتوا را با ماموران و معرفان دولت‌های سرکوبگر چون ایران، چین، بحرین و... برقرار می‌سازند.

به عنوان نمونه، آژانس امنیت شبکه اطلاعات در اتیوپی با نرم‌افزار‌های شرکت Hacking Team که در فهرست دشمنان اینترنت ۲۰۱۳ گزارش‌گران بدون مرز قرار دارد، روزنامه‌نگاران را حتی در ایالات متحده آمریکا تحت تعقیب و مراقبت قرار می‌دهد.

 این شرکت خود از خدمات شرکت فرانسوی Vupen متخصص در امر پیدا کردن اختلال در امنیت شبکه، سود می‌جوید.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های خصوصی در مجهز کردن کشورهای دشمن اینترنت به فن‌آوری مهار و مراقبت تنها نیستند. روسیه سیستم‌های کنترل خود (SORM) را به کشورهای همسایه صادر می‌کند. در روسیه دستور عمل شماره ۶۰ درباره «معیارهای بهینه کردن شبکه ملی اینترنت»، نصب SORM را به شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت تحمیل می‌کند.

ترکمنستان، سوریه، ویتنام، بحرین، سومالی، ونزوئلا، گامبیا، بنگلادش، گرانادا و ترکیه ازجمله کشورهای دشمن اینترنت به شمار می‌روند. در بیشتر این کشور‌ها موارد چارچوب‌های قانونی نخستین ابزار برای محدود کردن اطلاع رسانی آنلاین هستند.

تا پایان ماه فوریه ۲۰۱۴ دست کم ۱۶۷ شهروند وب‌نگار در سراسر جهان برای انجام وظیفه اطلاع رسانی در زندان بسر می‌برند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرامرز

    با روی کار امدن دولت جدید در ایران فیلترینگ بیشتر و سرعت اینترنت به طور وحشتناکی کمتر شده است.این دولت به افرادی نیازمند است که تو خیابان ها به دنبال ناموس مردم و مواد مخدر باشند و عجیب اینکه برخی سایت های پورنو همچنان باز است و شبکه های تلویزیونی پورنو پارازیت ندارند اما تلویزیون های سیاسی و خبری به جز RT روسیه پارازیت زیادی دارند.یورونیوز که وحشتناک است ادم از پارازیت سردرد میگیره