ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برندگان جايزه حقوق بشری "رها" مشخص شدند

ژيلا کرم‌زاده مکوندی، پروين ذبيحی، رسول بداغی، رضا شهابی، مجيد توکلی و فرامرز محمدی، شش برنده جايزه حقوق بشری "رها" معرفی شدند.

با اعلام نام ژيلا کرم‌زاده مکوندی، شاعر و فعال حقوق بشر به‌عنوان يکی از برندگان دوره اول جوايز حقوق بشری "رها" پنج برنده از شش برنده این جايزه مشخص شدند.

تنديس جايزه حقوق بشری "رها" توسط مجسمه‌ساز مشهور ايرانی بهروز حشمت ساخته شده است.

ژيلا کرم‌زاده مکوندی از نخستين همراهان حرکت مادران پارک لاله است که دو بار در سال ۸۸  بازداشت شده است.

او در دادگاه بدوی به چهار سال حکم تعزيری محکوم شد و پس از اعتراض به حکم صادره در دادگاه تجديد نظر به دو سال حبس تعزيری و دوسال تعليقی به مدت پنج سال محکوم و در سوم دی۹۰ برای بار سوم دستگير و جهت اجرای حکم به زندان اوين منتقل شد .

ژيلا کرم زاده مکوندی پس از گذراندن ۲۲ ماه حبس زمانی که تنها ۳۵ روز از دوران محکوميتش باقی مانده بود آزاد شد.

پيش از وی، پروين ذبيحی، فعال فعال حقوق زنان و کودکان و عضو جامعه حمايت از زنان کردستان، انجمن زنان آذرمهر و کمپين يک ميليون امضا؛ رسول بداغی، فعال صنفی و عضو هيأت مديره کانون صنفی معلمان ايران که دوران محکوميت شش سال حبس تعزيری خود را در زندانی رجايی‌شهر کرج می‌گذراند؛ مجيد توکلی، فعال دانشجويی دانشگاه اميرکبير، که دوران محکوميت هشت سال و شش ماه حبس خود را در همين زندان می‌گذراند؛ رضا شهابی، فعال کارگری و عضو هيأت مديره سنديکای اتوبوسرانی تهران و حومه که دوران محکوميت شش سال حبس خود را در زندانی اوين می‌گذراند؛ برندگان ديگر جايزه حقوق بشری "رها" معرفی شده‌اند.

 همچنین فرامرز محمدی، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی دهه ۶٠ و زندانی پس از رویدادهای انتخابات سال ٨٨ که چهار ماه پیش در بستر بیماری و در تهران درگذشت، نیز برنده ویژه این جایزه اعلام شده است.

شش برنده جايزه، توسط هيأت داوران ويژه‌ای متشکل از شيرين عبادی، برنده جايزه نوبل و وکيل مدافع حقوق بشر به عنوان رئيس هيأت داوران، آرون رودزاز بنيانگذاران و محقق اصلی پروژه حقوق آزادی و مدير اجرايی سابق فدراسيون بين‌المللی هلسينکی برای حقوق بشر و کارولينا يانوزفسکی، وکيل حقوق بشر و عضو هيأت مديره سودويند، انتخاب شدند.

جوايز حقوق بشری "رها"، از جانب سازمان غيردولتی اتريشی سودويند برای ادای احترام و ستودن کسانی که سهمی در ارتقاء و حفاظت از حقوق بشر در ايران داشته‌اند، در نظر گرفته شده است.

سودويند، در سال ١۹۷۹ بنيانگذاری شده و از سال ٢٠٠۹ دارای مقام مشورتی شورای اقتصادی اجتماعی سازمان ملل متحد است. این نهاد از سال ٢٠١٠ در شورای حقوق بشر از طريق تنظيم موضع‌گيری‌های خود و تدارک نشست‌های موازی در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران توسط نمايندگان خود در شورای حقوق بشر، حسن نايب‌هاشم و شعله زمينی، شرکت داشته و در زمينه طرح موارد نقض حقوق بشر در ايران و جلب توجه بين‌المللی به آن، می‌کوشد.

نخستين برندگان جوايز حقوق بشری "رها" در حاشيه جلسه بعدی شورای حقوق بشر در ژنو که چند روز دیگر برگزار می‌شود جوايز خود را دريافت می‌کنند.

تنديس اين جايزه، يک مجسمه فلزی طراحی و ساخته شده توسط مجسمه‌ساز مشهور ايرانی بهروز حشمت است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • باید علیه‌ سنت ختنه زنان مبارزه شود |

    […] پروین ذبیحى، فعال حقوق زنان و کودکان، که به عنوان یکى از برندگان جایزه حقوق بشرى رها در سال جاری  معرفى شد، یکی از فعالان عرصه پیشگیری از […]