ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایندگان مجلس مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را تهديد کردند

نمايندگان مجلس ايران در اقدامی تازه بيانيه‌ای را امضا کرده‌اند که در آن اعضای هيأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای تهديد شده‌اند که اگر از مواضع هسته‌ای کوتاه بيايند به مردم معرفی خواهند شد.

نمايندگان مجلس ایران در حال جمع‌آوری امضا برای بيانيه‌ای هستند که در آن تأکيد شده است مذاکره‌کنندگان هسته‌ای حق گفت‌وگو درباره موضوعات دفاعی همچون توان موشکی در مذاکرات هسته‌ای را نخواهند داشت و تخلف‌کنندگان در کوتاهی از مواضع هسته‌ای ایران به مردم معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمايندگان مجلس ایران، در جلسه علنی امروز، يکشنبه ۲۵  اسفندماه بيانيه‌ای را در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با کشورهای گروه ۱+۵ امضا کردند که در آن گفته شده است هيأت مذاکره‌کننده ایرانی در مذاکرات هسته‌ای نبايد "کوچک‌ترين عقب‌نشينی" از مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی داشته باشند..

در اين بيانيه که تاکنون به امضای ۲۲۲ نماینده رسيده، آمده است: "هر گونه توافق با ۱+۵ نبايد بر خلاف اين معاهده، هيچ‌گونه محدوديت و ممنوعيتی برای فعاليت‌های مربوط به تحقيق به‌ويژه توسعه راکتور آب سنگين و غنی‌سازی به عمل آورد که از نظر نمايندگان ملت پذيرفته نخواهد بود."

در اين بيانيه تأکيد شده است که نمايندگان، "تخلف‌کنندگان" در این زمينه را به مردم معرفی خواهند کرد.

بيانيه نمایندگان مجلس ايران می‌افزايد: "مذاکره‌کنندگان بايد از طرح مباحثی در خصوص موضوعات دفاعی همچون توان موشکی در مذاکرات هسته‌ای جلوگيری نموده و حق ورود و يا گفت‌وگو در اين زمينه‌ها را نخواهند داشت."

ايران و کشورهای گروه ۱+۵ روز سوم آذرماه سال جاری به توافق اوليه دست يافتند. اختلاف نمایندگان مجلس با اين توافق هسته‌ای از همان روز آغاز شد.

در روز توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ مجلس ایران دقایقی ناآرام شد و نمايندگان خواهان توضیح در مورد این توافق شدند.

در روزهای بعدی اختلافات حکومتی بر سر توافق هسته‌ای و چگونگی مذاکرات بعدی شدت گرفت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ششم آذرماه در مجلس حاضر شد و درباره توافق هسته‌ای توضیحات مفصلی داد. ظریف از منتقدان این توافقنامه خواست تا “انصاف و منافع ملی” را در نظر بگیرند. با سخنان ظریف برخورد نمایندگان منتقد ملایم شد و مجلس از هیأت مذاکره‌کننده تشکر کرد.

در روز يکم بهمن ماه سال جاری، ۱۵۰ تن از نمایندگان نامه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ به علی لاریجانی، رئیس مجلس نوشتند و از وی خواستند تا جزئیات توافق ژنو برای آن‌ها محرمانه نباشد و در جریان این توافق قرار بگیرند.

امضاکننده این نامه خواهان رسانه‌ای کردن جزئیات توافقنامه هسته‌ای ژنو نبودند و تنها می‌خواستند خود در جریان جزئیات آن قرار گیرند.

حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران نيز روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه در جمع رؤسای دانشگاه‌ها و معاونان و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، با اشاره به توافق هسته‌ای اخیر و مخالفان آن گفت: “چرا وقتی یک کار بین‌المللی می‌شود استاد به من نامه خصوصی می‌نویسد چرا حرف نمی‌زنید؟ ژنو اولین راهگشا برای دانشگاه‌ها و پول دانشجویان بود. فقط یک عده که از یک جا تغذیه می‌شدند چیزی گفتند اما چرا باید یک عده بی‌سواد صحبت کنند؟ چرا استادان صحبت نمی‌کنند؟”

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان و تئوریسین جبهه پایداری به سخنان روحانی به‌تندی پاسخ داد و گفت: “این‌ها می‌گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می گویند، طاقت یک جمله را ندارند.”

وی افزود: “چرا داریم ارزش‌ها را فراموش می‌کنیم؟ بدتر از همه کارهایی که می‌شود این است که این‌ها را به پای امام و رهبری می‌گذارند و می‌گویند این پیروی از امام و رهبری است.”

نمايندگان مجلس مخالف توافق هسته‌ای از تلويزيون دولتی که سخنان روحانی را پخش کرده بود درخواست پاسخگوی به وی را کردند اما عزت‌الله ضرغامی رئيس صداوسيما اين امکان را به آن‌ها نداد.

اين در حالی است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران روز، شنبه ۱۹ بهمن‌ماه بار دیگر مسئولان حکومتی را به مدارا با هم فراخواند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    ....چرا داریم ارزش‌ها را فراموش می‌کنیم؟!... ارزشها یعنی داشتن موشک وبمب و صدور موشک و اسلحه برای تروریستها ؟!  یا صلح و آسایش و دموکراسی برای مردم و پیشرفت اقتصادی واقعی وغیر مافیا و رانتهای نظامی ودولتی  برای کشور و ارتباط سالم با کشورهای آزاد؟