ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشانه‌هایی از بحران در خانه سینما

تعویق انتخابات هیأت رئیسه و به‌کارگیری عوامل سینمایی که از اعضای خانه سینما نیستند، جلوه‌ای از بحران در خانه سینماست.

در نشست خبری خانه سینما معلوم شد که نه تنها در اثر فشار دولت انتخابات هیأت رئیسه خانه سینما باز هم به تعویق افتاده است، بلکه بیش از ۷۰ درصد از عوامل سینمایی که در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، از اعضای خانه سینما نبودند. از آن سو، رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، خانه سینما را به «همفکری با جریان‌های خاص و جیره‌خوار» متهم کرده است.

مهم‌ترین وظیفه خانه سینما تأمین و تنظیم مناسبات حقوق شاغلان سینماست

خانه سینما از سال ۱۳۷۲ فعالیتش را به عنوان جامعه اصناف سینمای ایران آغاز کرد و مهم‌ترین وظیفه‌اش تأمین و تنظیم مناسبات حقوق شاغلان سینماست.

فرهاد توحیدی، رئیس هیأت مدیره خانه سینما در نشست خبری جمعه ۲۳ اسفند ماه گفته است که گروهی از همکاران خانه سینما در یک مأموریت صنفی دریافته‌اند که از میان ۱۲۰ فیلمی که هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر دیده‌اند، ۷۰ درصد اشخاصی که در تولید این فیلم‌ها مشارکت داشته‌اند، از نیروها و عوامل خارج از صنوف سینمایی بوده‌اند.

آقای توحیدی در ادامه گفته است: «ما در این شرایط به‌جای اینکه به امنیت شغلی بپردازیم به چیزهای مشغول شده‌ایم که ما را از مسئولیت اصلی بازداشته.»

فرهاد توحیدی،رییس هیأت مدیره خانه سینما

از سوی دیگر، سید ضیاءهاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، امروز، ۲۵ اسفند در پاسخ به گفته‌های فرهاد توحیدی، خانه سینما را به «رفتارهای یک جانبه» و «همفکری با جریان‌های خاص و ویژه‌خوار» متهم کرده و در یادداشتی که در خبرگزاری فارس منتشر شده، نوشته است: «اظهارات رئیس هیئت مدیره خانه سینما مبنی بر عدم عضویت ۷۰ درصد عوامل فیلم‌های سینمایی در خانه سینما مبین این نکته و مفهوم است که ۷۰ درصد عوامل فعال سینمای ایران تمایلی به عضویت خانه سینما ندارند و این خود گواه عدم جامعیت خانه سینماست.»

مجمع عمومی خانه سینما در تهران در حالی تشکیل شد که انتخابات برای تعیین اعضای جدید هیأت مدیره این نهاد صنفی برگزار نگردید و در ‌‌نهایت اعضای کنونی خانه سینما برای یک سال ابقا شدند. حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور از هیأت مدیره خانه سینما درخواست کرده بود که انتخابات مجمع عمومی را به تعویق بیندازد. ظاهراً ابتدا می‌بایست اصناف سینمایی در وزارت ارشاد به ثبت برسند. اما این‌کار که می‌بایست پنج ماه پیش به انجام می‌رسید، انجام نشده است.

سید ضیاءهاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران

به گفته محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما تأخیر در ثبت اصناف سینمایی به این دلیل اتفاق افتاده که وزارت ارشاد مجوز تشکیل صنف ندارد و به همین جهت در یک خلاء قانونی، کار برگزاری انتخابات مجمع عمومی خانه سینما به تعویق افتاده است. در چشم‌انداز هم راهکار امیدبخشی وجود ندارد. اختیارات وزارت ارشاد فقط در حد صدور مجوزهای فرهنگی است. خانه سینما اکنون از طریق وزارت کار برای ثبت اصناف سینمایی اقدام کرده است.

فرهاد توحیدی، رییس هیأت مدیره خانه سینما همچنین از «فشار اهرم‌های باقیمانده از دولت دهم» بر سازمان سینمایی کشور خبر داده است.

در دولت دهم تلاش شده بود با مشارکت سینماگران «ارزشی» و مورد وثوق یک خانه سینمای دوم با نام «خانه اصناف سینمای ایران» تشکیل شود، اما این تلاش‌ها به جایی نرسید. اکنون با توجه به گفته‌های فرهاد توحیدی بیم آن می‌رود که توسط برخی نهادهای سینمایی، خانه سینما دور زده شود و همچنین با به وجود آوردن موانع قانونی مانند نحوه ثبت اصناف سینمایی عملاً از وظایف صنفی خود بازبماند.

بازگشایی خانه سینما در ۲۱ شهریورماه در سالروز ۱۱۴ سالگی سینمای ایران یکی از اندک دستاوردهای فرهنگی دولت یازدهم است. چند ماه پس از بازگشایی خانه سینما اکنون نشانه‌هایی از بحران در این نهاد صنفی دیده می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.