ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با «ایران آکادمیا» بیشتر آشنا شویم

مؤسسه علوم انسانی و اجتماعی «ایران آکادمیا» یک مؤسسه آموزشی باز است. با پژمان سلیم٬ یکی از بنیانگذاران و از اعضای هیئت مدیره این مؤسسه آموزشی گفت‌و‌گو کرده‌ایم. با «ایران آکادمیا» آشنا شویم:

مؤسسه علوم انسانی و اجتماعی «ایران آکادمیا» یک مؤسسه آموزشی باز است. با سعید پیوندی، جامعه شناس و پژوهشگر و پژمان سلیم، دو تن از بنیانگذاران و از اعضای هیئت مدیره این مؤسسه آموزشی گفت‌و‌گو کرده‌ایم. با «ایران آکادمیا» آشنا شویم:

از راست به چپ: احمد به خاطر فعالیت دانشجویی از تحصیل محروم شده، لیلا امکان رفتن به دانشگاه در یک شهر دیگر را ندارد و هاتف هم پناهجوست و اجازه تحصیل ندارد. آنها می‌توانند در ایران آکادمیا تحصیل کنند. ( منبع تصاویر: سایت ایران آکادمیا)

ایران آکادمیا چیست؟

همان‌گونه که از نام آن مشخص است، هدف اصلی ایران آکادمیا ارائه دروسی در حیطه علوم انسانی و اجتماعی از طریق آنلاین است. ایران آکادمیا بنا را بر این گذاشته است که برنامه و سیستم آموزشی خود را در انطباق با معیارهای آموزشی پیشرفته تنظیم کند. دراین راستا، تدریس علمی و مسئولانه علوم انسانی و اجتماعی با تأکید ویژه بر آزادی‌های جهان‌شمول آکادمیک و با در نظر گرفتن نیازهای دانشجویان ایرانی، پایه‌های اصلی فلسفه وجودی ایران آکادمیا را تشکیل می‌دهند.

ایران آکادمیا در سال اول٬ برنامه‌ای به عنوان «مطالعات اجتماعی» را در مقطع کار‌شناسی ارشد ارائه خواهد کرد. رویکرد این برنامه بینارشته‌ای است و درس‌های پایه‌ای همچون «روش‌شناسی»، «تاریخ اندیشه سیاسی مدرن» و «نظریه‌های اجتماعی معاصر» در کنار درس‌های تخصصی در حوزه‌هایی از قبیل حقوق بشر، دموکراسی و تغییرات اجتماعی را در برنامه آموزشی خود گنجانده است. ایران آکادمیا سعی دارد که از طریق این برنامه آموزشی در ‌‌نهایت توانایی دانشجویان را در درک و تحلیل پدیده‌ها و مسائل اجتماعی٬ بر پایه اندیشه سنجشگر و روشنمند علوم انسانی و اجتماعی٬ ارتقا دهد.

چه لزومی برای کار این مجموعه وجود دارد؟

به این موضوع می‌توان از زوایای مختلف نگریست. در وهله اول ما متأسفانه شاهد این موضوع هستیم که از آموزش عالی در زمینه علوم انسانی و اجتماعی در ایران نه می‌توان به عنوان مسئولانه یاد کرد نه می‌توان اذعان داشت که در آن به اصول جهان‌شمول آموزشی همچون استقلال علمی اساتید و آزادی‌های آکادمیک توجه درخور می‌شود. متأسفانه این روند در دوره دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شتاب بیشتری به خود گرفت. محتوای رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی به طور پایه‌ای بازبینی شدند و تعداد زیادی از مدرسین و اساتید فرهیخته کرسی‌های خود را از دست دادند. در وهله دوم ما شوربختانه شاهد این موضوع هستیم که گروهای مختلف در ایران به دلایل عقیدتی، مذهبی و سیاسی از تحصیلات عالی در ایران محروم می‌شوند.

ایران آکادمیا می‌تواند به عنوان یک پل٬‌ میان اساتید مجرب ایرانی در خارج از کشور و جوانان در ایران٬ انتقال دانش آزاد را ممکن سازد. افزون بر این٬‌ این مؤسسه می‌تواند در حد خود خلا دسترسی به دانش در حیطه علوم انسانی و اجتماعی را پر کند و امکان تحصیل را برای کسانی که این امکان را در ایران ندارند مهیا سازد.

اعضای هیئت مدیره، بنیانگذاران و اساتید بر اساس چه معیارهایی انتخاب شده‌اند؟

شایستگی در عین حال جدیت و وفارادی به اصول جهان‌شمول آموزشی و علمی، معیارهای اصلی را برای همکاری با ایران آکادمیا در برمی‌گیرند. اعضای هیئت مدیره و مدیر اجرایی بر اساس نیازهای جاری مجموعه و با در نظر گرفتن معیارهای فوق‌الذکر انتخاب می‌شوند. هیئت علمی ایران آکادمیا بر اساس نیازهای علمی٬ و البته منطبق با اهداف بلندمدت آموزشی ما٬ از استادان صاحب‌نظر دعوت به همکاری می‌‌کند.

هیئت علمی سازوکار عملی و نحوه گزینش را در آیین‌نامه‌های داخلی خویش تنظیم می‌‌کند. هیئت مشاوران و حامیان بین‌المللی با رأی هیئت مدیره منصوب می‌شوند.

منابع مالی شما از کجا تأمین می‌شود؟

ایران آکادمیا در وهله اول چشم امید به کمک‌های مالی مردمی دارد. در همین راستا کارزار «آگاهی موجب تحول می‌شود» راه‌اندازی شده است. از طریق تارنمای این کارزار مردم می‌توانند کمک‌های مالی خود را به ایران آکادمیا واریز کنند. در کنار کمک‌های مردمی، از نهاد‌هایی هم که استقلال علمی آکادمی و آزادی‌های آکادمیک را به رسمیت می‌شناسند، درخواست کمک مالی می‌شود.

تاکنون چه قدم‌هایی برای راه‌اندازی ایران آکادمیا برداشته شده است؟

با تلاش‌های مبتکران، دست‌اندرکان و حامیان این پروژه در طول سال‌های گذشته، پیشرفت‌های قابل ملاحضه‌ای، هم در زمینه محتوایی و هم در حیطه ساختاری در این پروژه حاصل شده‌اند. زیرساخت‌های این نهاد آموزشی از قبیل هیئت‌های مدیره، علمی و مشاوران تشکیل و فعال شده‌اند. تارنما و صفحه فیسبوک آکادمیا هم راه‌اندازی شده است و کارزار گسترده‌ای برای جلب کمک‌های مردمی راه‌اندازی شده است. همچنین برنامه آموزشی تنظیم شده است و مراحل تکمیلی در رابطه با ارائه دروس و فرایند ثبت نام در حال پیگیری است.

دوره‌های آموزشی ایران آکادمیا از چه زمانی آغاز می‌شوند و فرآیند ثبت نام چگونه است؟

ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که از مهر ماه سالی که در پیش روی داریم، برنامه درسی خود را آغاز کنیم. سازوکار و همچنین شرایط ثبت نام به زودی اعلام خواهند شد و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق تارنمای ایران آکادمیا به اطلاعات تکمیلی دسترسی پیدا کنند.

ممکن است تعدادی از همکاران و اساتید ایران آکادمیا را نام ببرید؟

در سال نخست مدرسین برجسته‌ای مانند نیره توحیدی٬‌ داریوش آشوری٬‌ سعید پیوندی٬‌ محمد رضا نیکفر٬ عطا هودشتیان٬‌ بهزاد یغمائیان٬ علی اکبر مهدی٬ مهدی مظفری٬ جلیل روشندل٬ محمود مسائلی و... در ارائه دروس همکاری خواهند داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مریم مزینی

    سلام،روز خوش ،راه ارتباطی باشما علی الخصوص اقای سلیم بجز ایمیل چیه؟لطفاراهنمایی کنید.

  • مهدی عسکری

    با عرض سلام و ادب احترام خدمت شما مدتی بود برای آماده تحصیل دغدغه داشتم تا معرفی موسسه تان را در شبکه تلویزیونی VOAدیدم و امیدوارم بتوانم از وجود ارزشمند شما بزرگواران بهره ببرم /ند. با سپاس فراوان سرخوش باشید / ند/یم