ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت ترکيه توئيتر را مسدود کرد

پس از تهديدهای چند هفته اخير رجب طيب اردوغان مبنی بر فيلتر کردن شبکه‌های اجتماعی اينترنت و اعتراض‌های گسترده در ترکيه، دولت توئيتر را مسدود کرد.

رجب طيب اردوغان، نخست‌وزير ترکيه، از شبکه‌های اجتماعی اينترنت چندان راضی نیست. بيش از هر چيز به‌ این دليل که در اين شبکه‌ها از او انتقاد می‌کنند. اکنون دولت او دسترسی به شبکه اجتماعی توئيتر را ممنوع کرده است.

اردوغان در مورد شبکه‌های اجتماعی گفت همه آن‌ها را خواهد بست و اين‌که جامعه جهانی چه خواهد گفت برای او مهم نيست.

به‌گزارش روزنامه «حريت» ترکيه، شبکه اجتماعی توئيتر در اين کشور مسدود شد. دولت آنکارا توئيتر را متهم می‌کند که تصمیم دادگاه را نادیده گرفت و لینک‌های خاصی را به‌رغم شکایت شهروندان ترکیه حذف نکرده است.

به‌هنگام گشودن سايت توئيتر نوشته‌ای از سوی دولت ترکیه روی آن ظاهر می‌شود که در آن توضيح داده شده اين سايت به دلايل قضایی مسدود شده است.

توئيتر نيز بلافاصله به کاربران خود شيوه دور زدن فيلترينگ را نشان داد. روان بارنت، مدير بازاريابی توئيتر در آلمان در اين‌باره گفت: «برای کاربران توئيتر در ترکيه اين امکان هست که توئيت خود را با اس‌ام‌اس ارسال کنند.»

روز پنج‌شنبه ۲۹ اسفندماه (۲۰ مارس) رجب طيب اردوغان که زير فشار اتهام فساد مالی قرار دارد، در يک سخنرانی انتخاباتی تهديد کرد که توئيتر را مسدود و با چنين شبکه‌هايی برخورد ریشه‌ای خواهد کرد.

انتخابات محلی ترکيه قرار است ۱۰ فروردين‌ماه (۳۰ مارس) برگزار شود.

اردوغان در مورد شبکه‌های اجتماعی گفت همه آن‌ها را خواهد بست و اين‌که جامعه جهانی چه خواهد گفت برای او مهم نيست. نخست‌وزير ترکيه با تأکيد بر اين‌که اين موضوع به سرکوب آزادی بيان ربطی ندارد، افزود: «هر کس خواهد ديد که جمهوری ترکيه تا چه اندازه قدرتمند است.»

اردوغان همچنين گفت که دخالت در زندگی خصوصی یا سرقت اسرار دولتی از طریق شبکه‌های اجتماعی آزادی بیان نیست. وی افزود: «ما با ممنوع کردن آن‌ها، اجازه اين کار را نخواهیم.»

رجب طیب اردوغان پنج‌شنبه، ۱۵ اسفندماه (ششم مارس) نيز در شبکه تلویزیونی ای.تی.وی اعلام کرد که پس از حضور موفقیت‌آمیز «حزب عدالت و توسعه» (AKP) در انتخابات محلی، قصد دارد فیس‌بوک و یوتیوب را ممنوع کند.

وی همچنین گفت: «من اجازه نخواهم داد که ملت ما قربانی فیس‌بوک و یوتیوب شوند.»

اما پس از اين سخنرانی حرف‌های خود را تعديل کرد.

نخست‌وزیر ترکیه پیش از این در جریان اعتراض‌های اجتماعی تابستان ۲۰۱۳ موسوم به “جنبش گزی” نیز شبکه‌های اجتماعی اینترنت را مورد انتقاد قرار داده بود. در روزهای اخیر نیز اتهام‌هایی علیه وی و پسرش مبنی بر دست داشتن در فساد مالی و جابه‌جا کردن میلیون‌ها دلار مطرح شد که بر اساس چندین فایل صدا بر روی سایت یوتیوب بود. اردوغان این صداها را “ساختگی” خواند و اتهام‌ها را رد کرد.

سایت یوتیوب در گذشته به‌دلیل انتشار فیلم‌هایی که گفته می‌شد توهین به آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین بود، برای چندین ماه در این کشور مسدود شده بود.

همچنین سایت موسوم به «ویمئو» به‌دلیل انتشار فیلم‌هایی از بلال اردوغان، پسر رئیس دولت ترکیه، به‌مدت ۲۴ ساعت ممنوع شده بود.

به‌تازگی پارلمان ترکیه لایحه جنجال‌برانگیزی به‌تصویب رساند که بر پایه آن کنترل اینترنت در این کشور گسترش بیشتری خواهد یافت.

علیه این قانون چندین تظاهرات برگزار شد که با واکنش نیروهای امنیتی و شلیک گاز اشک‌آور و حمله به تظاهرات‌کنندگان با ماشین‌های آب‌پاش روبه‌رو شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    تنها دلیل فیلتر توئیتر جلوگیری از افشاگری بیشتر علیه فساد مالی حزب حاکم و شخص اردوغان بوده است . این شخص فاسد که دید تمام مردم ترکیه دارند به ریش او و دیگر اعضای حزب اسلامگرایش میخندند چاره ای جز این ندید که به اینوسیله انتقام خود را بگیرد ، ولی همانطور که همگان شاهد بودند حتی رئیس جمهور ترکیه نیز به ریشش خندید و در انتقاد از این اقدام ، خودش هم در توئیتر مطلب نوشت . به هر حال این حزب اسلامگرا دارد آحرین زورهایش را میزند و تا سرنگونی این دولت و محاکمه سران آن در دادگاهی عادلانه زمان زیادی باقی نمانده و امیدوارم مردم ترکیه دیگر بار فریب اسلامگرایان را نخورند و با انتخاب دولتی سکولار مسیر توسعه و پیشرفت خود را افزایش دهند .

  • شهرام

    کسانی که سعی میکنند آزادی مردم را محدود کنند بی شک "ریگی در کفش " دارند و از افشای حقایق در وحشت هستند. برای کشوری که میخواهد به بازار اروپا بپیوندد و از کمکها و مزایای اقتصادی و اجتماعی آن بهره ورگردد، این عمل یک شکست سیاسی و یک عقب گرد بی حاصل و یک شکست جبران ناپذیر برای کشور و حزب او خواهد بود. در قرنی و عصری زندگی میکنیم که "آزادی و حقوق شهروندی " شرط حیاتی و رکن اصلی واساسی و بنیادین هر جامعه مترقی و پیشرفته ای محسوب میشود.

  • بابک

    «مسدود کرد» یا « بست» ؟

  • دادخواه

    تمامی دولتهای ایدئولوزیک سر انجام چهره آزادی ستیزی خود را نمایان میکنند