ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وضعیت بحرانی بازار دارو در سال ۱۳۹۲

وضعیت بازار داروی کشور با ۲۰ درصد افزایش قیمت‌ها در سال ۱۳۹۲ بحرانی بود.

وضعیت بازار داروی کشور با ۲۰ درصد افزایش قیمت‌ها در سال ۱۳۹۲ بحرانی بود. به تازگی معاون غذا و دارو وزیر بهداشت وعده داده است که به زودی قیمت داروهای وارداتی حدود هفت، هشت درصد کاهش خواهد یافت.

در سال ۹۲ شمار زیادی از بیماران به ویژه بیماران خاص در تهیه داروهای مورد نیازشان دچار مشکل بودند.

در این سال به خاطر بسته بودن کانال‌های مبادلات ارزی، دولت مجبور بود با پرداخت هزینه‌‌های اضافی و از راه‌های فرعی، نیازهای دارویی خود را تامین کند که به افزایش قیمت دارو برای بیمار منتهی می‌شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال عدم تخصیص ارز مورد نیاز دولتی برای واردات داروهای خاص و گران‌قیمت در سال ۹۱، بحران دارویی در سال ۹۲ به اوج خود رسید. تغییر وزیر بهداشت در ماه‌های پایانی دولت دهم و روی کارآمدن محمدحسن طریقت منفرد نیز گره‌ای از مشکلات حوزه سلامت و دارو باز نکرد.

یکی از دلایل اصلی بروز مشکلات دارویی در کشور در ماه‌های پایانی سال ۹۱ و اوجگیری‌ آن در ماه‌های ابتدایی سال ۹۲، عدم توجه دولت و بانک مرکزی به تامین ارز مرجع برای واردات دارو بود.

حذف ارز مرجع در حالی صورت گرفت که انتظار می‌رفت کالاهای استراتژیک همچون غذا و دارو، همچنان از ارز مرجع برخوردار شوند، اما حذف آن برای داروهای وارداتی، آثار ناگواری بر بازار دارویی کشور داشت و باعث شد تا قیمت دارو به یکباره افزایش چندبرابری پیدا کند.

مرضیه وحیددستجردی وزیر وقت بهداشت، در یکی از گفت‌وگوهای تلویزیونی خود، از اینکه ارز مرجع دارو به واردات زین اسب و دسته بیل و خودروهای لوکس گران‌قیمت اختصاص یافته بود، گلایه داشت. گفته می‌شود همین واکنش نیز باعث شد از پست وزارت کنار برود.

در پی برکناری مرضیه وحیددستجردی و معرفی سرپرست برای وزارت بهداشت، دولت برای اینکه بتواند از التهاب بازار دارویی کشور بکاهد، تلاش کرد تا مقداری از ارز مورد نیاز دارو را تامین کند، اما این سیاست نیز گره‌گشا نبود.

 این در حالی بود که گفته می‌شد داروهای مورد نیاز بیماران خاص به دلیل نوسان‌های بازار ارز در گمرک کشور خاک می‌خورد.

در سال گذشته علاوه بر اینکه اغلب بیماران خاص برای دسترسی به داروهای مورد نیازشان دچار مشکل بودند، قیمت دارو نیز افزایش یافت و حتی به سه برابر قیمت قبلی رسید.

بسیاری از داروخانه‌ها داروی مورد نیاز بیماران را در اختیار داشتند، اما داروها را ذخیره می‌کردند.

به این ترتیب، افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، بیماران خاص و خانواده‌های‌شان را در تنگنا قرار داد؛ تنگنایی که همچنان ادامه دارد.

شماری از بیماران، به دنبال کمبود دارو، گرفتار بازار داروهای قاچاق شده‌اند و سلامت‌شان به خطر افتاده است.

چندی پیش حسن هاشمی قاضی‌زاده وزیر بهداشت ایران، وعده داد با توجه به توافق‌های اخیر در ژنو، دارو در کشور ارزان شود.

رسول دیناروند، معاون غذا و دارو وزیر بهداشت نیز روز دوم اسفند گفت: «بر اساس توافق‌نامه ژنو پیش‌‌بینی‌های لازم صورت گرفته تا انتقال ارز جهت تامین داروهای وارداتی تسهیل شود. به این منظور کانالی در نظر گرفته شده و از حدود هفته گذشته اقدامات مربوط به آن آغاز شده است. در صورتی که این امر به صورت روتین و روزمره قابل انجام باشد، جهت تامین داروهای با منشاء اروپایی و غربی، دیگر هزینه‌های انتقال ارز را نخواهیم داشت.»

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرده است در صورتی که اقدامات انجام شده بر اساس توافق نامه ژنو به طور مستمر اجرا شود، قیمت داروهای وارداتی هفت تا هشت درصد کاهش خواهد یافت.

به گفته دیناروند قرار است دولت از طریق حمایت‌های «بیمه» و «وزارت بهداشت» در سال آینده حدود دوهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دولت اعتبار بگذارد تا پرداختی بیماران کاهش بیابد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.