ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مسئوليت حفاظت کاخ رياست جمهوری عراق از نيروهای کُرد سلب شد

 در پی کشته شدن روزنامه‌نگاری

 در پی کشته شدن روزنامه‌نگاری به دست نيروهای گارد رياست جمهوری عراق، وزارت کشور آن مسئوليت حفاظت از کاخ رياست جمهوری را از نيروهای نظامی کُرد سلب کرد.

روز شنبه، دوم فروردين‌ماه، محمد بديوی، مسئول «راديو آزادی» عراق، بعد از کشمکشی با نيروهای گارد رياست جمهوری مقابل درب ورودی ساختمان آن راديو در محله جادريه بغداد بر سر ورود به منطقه تحت کنترل تيم حفاظت از جلال طالبانی به قتل رسيد.

مسئوليت حفاظت از گارد رياست جمهوری عراق به عهده تيپ يکم و دوم پليس حفاظت از کاخ رياست جمهوری است.

اما به گزارش رسانه‌ها،‌ وزارت کشور عراق اعلام کرده که به علت  اين واقعه، مسئوليت محافظت از کاخ رياست جمهوری به نيروهای تيپ سه پليس فدرال عراق واگذار شده است.

اعضای تيپ يک و دو بخشی از نيروی نظامی حکومت اقليم کردستان عراق و «نيروهای پيشمرگ حزب اتحاديه ميهنی کردستان» هستند در حالی‌که فرماندهی تيپ سه پليس فدرال، شامل نيروهای سراسری پليس عراق می‌شود.

در ماه‌های گذشته اختلافات ميان حکومت اقليم کردستان عراق و حکومت مرکزی شدت گرفته است.

کشته شدن محمد بديوی بر اختلاف‌ها بين اقليت کرد و شيعه در عراق دامن زده است. جنبش «تغيير»، اپوزیسيون حکومت اقليم کردستان، در بيانيه‌ای رسمی نسبت به آن‌چه «دامن زدن به احساسات ملی و طايفی» خوانده شده، هشدار داده است.

نوری مالکی، نخست‌وزير و رهبر حزب «الدعوه» از احزاب عمده شيعه در عراق، در واکنش به اين قتل گفته است: «خون با خون شسته می‌شود.»

 اين مقام عراقی همچنين پس از صدور فرمان بازداشت عاملان اين رويداد، خواهان پيگيری قضايی پرونده قتل محمد بديوی شده است.

همچنين به گزارش خبرگزاری «کُردپرس» که در ايران به‌روز رسانی می‌شود و بر خبرهای عراق متمرکز است، شماری از نمايندگان و شخصيت‌های عراقی وجود نيروهای پيشمرگ در بغداد را غيرضروری دانسته خواستار خروج آن‌ها از بغداد شده‌اند.

مرگ محمد بديوی با واکنش‌های گسترده نهادهای مدافع حقوق بشر،‌ جامعه مطبوعات عربی و فعالان مدنی و سياسی داخل عراق روبه‌رو شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.