ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یوتیوب در ترکیه فیلتر شد

دولت ترکیه در پی انتشار مکالمات محرمانه مقامات این کشور در مورد اقدام احتمالی نظامی علیه سوریه در یوتیوب، دستور مسدود کردن این شبکه را صادر کرد.

دولت ترکیه در پی انتشار مکالمه‌های محرمانه مقا‌م‌های این کشور در مورد اقدام احتمالی نظامی علیه سوریه در یوتیوب، دستور مسدود کردن این شبکه را صادر کرد.

You Tube

دولت ترکیه پس از فیلتر کردن توئیتر، راه‌ دسترسی به یوتیوب را هم بست. مخالفان رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، برشی از مکالمه‌های محرمانه دولتی در مورد اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه را در یوتیوب منتشر کرده‌اند.

در این مکالمه، احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه و هاکان فیدان، رئیس سازمان اطلاعات ترکیه (میت)، همراه با معاونان خود، در حال بحث پیرامون اقدام نظامی احتمالی در سوریه هستند. اهمیت موضوع در آن است که گفت‌وگو در محرمانه‌ترین رده‌ها انجام شده و شنود و رصد آن به معنای رخنه‌ای جدی در ساز و کار دستگاه امنیتی ترکیه است.

پخش این شنود در آستانه انتخابات محلی ترکیه، می‌تواند ضربه محکمی به حزب «عدالت و توسعه» و رهبر آن رجب طیب اردوغان بزند. انتخابات محلی ترکیه روز یکشنبه ۳۰ مارس برگزار می‌شود و انسداد یوتیوب نیز به نوبه خود می‌تواند صدای معترضان اردوغان را بلندتر کند.

مسدودیت یوتیوب، تنها دو روز پس از حکم دادگاه اداری ترکیه در رفع فیلتر از توئیتر انجام می‌گیرد. روز سه‌شنبه ۲۵ مارس، دادگاه اداری ترکیه از دولت خواست هرچه زودتر توئیتر را از فیلتر خارج کند و تنها مراقب پیام‌هایی باشد که مصادیق مجرمانه دارند.

اردوغان در تنگنا

از ۲۵ فوریه به بعد تقریباً همه روزه، بریده‌هایی‌ از مکالمه‌های تلفنی اردوغان در یوتیوب به اشتراک گذاشته می‌شد. دست به دست شدن این اطلاعات، نخست وزیر ترکیه و حزب عدالت و توسعه را با دشواری‌های جدی روبرو کرد.

نخست صحبت‌های اردوغان و پسرش بلال جنجال‌آفرین شد. اردوغان به پسرش سفارش می‌کرد که میلیون‌ها دلار پول سیاه را از خانه خارج کند. در مکالمه‌ای دیگر، او از  وزیر دادگستری می‌خواست در پرونده‌ای معین اعمال نفوذ کند. در گفت‌وگوی دیگری، اردوغان با پسر ارشدش درددل می‌کرد که در سوئیس زندگی می‌کند.

از چند روز قبل شایع شده بود که مخالفان اردوغان در صدد انتشار یک سند بسیار محرمانه در شبکه‌های اینترنتی هستند. اردوغان و حزب عدالت و توسعه، همه اعتراض‌ها و مخالفت‌ها علیه دولت را به جنبش اسلامی فتح‌الله گولن منتسب می‌‌کنند. این جنبش در دستگاه قضایی، پلیس و برخی ادارات امنیتی هوادارانی دارد و گفته می‌شود که مکالمات شنود شده نیز توسط آنها به بیرون درز می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Jamil

    نسخه های شکست خورده در ایران و ترکیه و مصر ثابت کرد که سیاست باید از مذهب جدا   باشد.

  • sina

    اردوغان بدجوری از حکومت ایران تاثیرگرفته ؟! جمهوری اسلامی ترکیه ! بدا بحال مردم ترکیه!!

  • mansour piry khanghah

    این هم دمکراسی ترکیه ای که برخی از هموطنان آنرا به دمکراسی خواهان ایرانی توصیه میکردند! دمکراسی نسبی خوب را فقط دمکراسی خواهان واقعی می توانند برپا کرده و پاس بدارند.هیچ دمکراسی خواه و نظام مردمسالاری متکی و یا وامدار ابرقدرتها و مخصوصأ صهیونیسم نیست.