ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت یک شهروند ایرانی - بریتانیایی به اتهام اهانت به اسلام

رویا صابری‌نژاد نوبخت، یک زن ایرانی‌ شهروند بریتانیا از مهرماه سال گذشته به اتهام «توهین به مقدسات» در زندان اوین به‌سر می‌برد.

رویا صابری‌نژاد نوبخت، شهروند ایرانی‌ تبار بریتانیا، از مهرماه سال گذشته توسط دستگاه امنیتی حکومت ایران بازداشت شده است و تاکنون به اتهام «توهین به مقدسات» در زندان اوین به سر می برد.

همسر رویا صابری‌نژاد دلیل بازداشت وی را «اظهارنظری در فیس‌بوک» عنوان کرده است

به گفته داریوش تقی‌پور همسر وی، خانم نوبخت دو هفته پس از سفر به ایران، هنگامی که به قصد دیدار بستگان خود به شهر شیراز می‌رود بازداشت می‌شود.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «دیلی میل»، با اعلام اینکه همسرش در زندان اوین است، دلیل این بازداشت را «اظهارنظری در فیس‌بوک» عنوان کرده است. خانم نوبخت در فیس‌بوک خود نوشته٬ حکومت ایران «بیش از اندازه مذهبی» است.

بر اساس کپی حکم بازداشت این زن ۴۷ ساله که در اختیار روزنامه بریتانیایی «ایندیپندنت» قرار گرفته، وی به «توطئه علیه امنیت ملی» و «توهین به مقدسات دین اسلام»  متهم شده است.

آقای تقی‌پور با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت همسرش، گفته است این اتهام‌ها پس ازگرفتن  «اعتراف اجباری» از خانم نوبخت مطرح شده است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «منچستر ایونینگ نیوز» گفته که همسرش در زندان ۱۹ کیلو وزن کم کرده است و«می‌ترسد که حکومت اسلامی او را اعدام کند».

خانم نوبخت شهروند بریتانیا است و از شش سال پیش به همراه همسرش در شهر «استاک‌پورت» بریتانیا زندگی می‌کند. او مدتی نیز به عنوان دانشجو در دانشگاه استاک‌پورت تحصیل کرده است.

خبر بازداشت این شهروند ایرانی تبار بریتانیا، زمانی رسانه‌ای شد که همسر وی این موضوع را با یکی از دوستان و همچنین کارفرمای خود در استاکپورت مطرح کرد و از طریق آنان به اطلاع نماینده این منطقه در مجلس بریتانیا رسید.

ناصر همایون فکری٬ کارفرمای داریوش تقی‌پور که نخستین بار با نوشتن نامه‌ای به نماینده مجلس در استاک پورت، مسئله را علنی کرد، در گزارشی که روز سوم آوریل در روزنامه «ایندیپندت» منتشر شده گفته است که آقای تقی‌‌پور و همسرش افراد سیاسی نیستند و از بازداشت خانم نوبخت شگفت‌زده شده است.

«سازمان عفو بین‌الملل» و دیده‌بان حقوق بشر نسبت به بازداشت رویا صابری نژاد نوبخت ابراز نگرانی کرده‌اند. پژوهشگر دیده‌بان حقوق بشر گفته است که ایران پیش از این بارها از اطلاعاتی که شهروندان به صورت عمومی  در فیس بوک و شبکه‌های دیگر اجتماعی منتشر می‌کنند به عنوان عامل دستگیری افراد استفاده کرده است.

پیگیری پرونده خانم نوبخت به دلیل اینکه دولت بریتانیا در ایران سفارتی ندارد، دشوار است. با این حال در ماه‌های گذشته این روابط تا حدی بهتر شده است.

وزارت امورخارجه بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرده که در حال بررسی این مسئله است.

برخی رسانه‌های بریتانیایی با اشاره به تجربیات پیشین برخی از ایرانیان مقیم خارج در سفر به کشورشان، نسبت به وضعیت رویا صابری‌نژاد نوبخت ابراز نگرانی کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.