ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت اردوغان با رأی دادگاه به آزادی شبکه‌های اجتماعی

در حالی که دادگاه قانون اساسی ترکیه به آزادسازی توئیتر رأی داد و دادگاهی در آنکارا نیز يوتیوب را آزاد اعلام کرد، نخست‌وزیر ترکیه گفت با این تصمیم‌ها مخالف است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز جمعه (۴ آوریل  / ۱۵ فروردین)، تصمیم خود مبنی بر ممنوع کردن شبکه‌های اجتماعی در اینترنت درست دانست. او گفت با رأی دادگاه قانون اساسی مبنی بر آزادی شبکه «توئیتر» مخالف است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، کمتر از ۲۴ ساعت پس از در دسترس قرار گرفتن شبکه اجتماعی توئیتر در ترکیه، رجب طیب اردوغان حکم روز چهارشنبه دادگاه قانون اساسی را مورد انتقاد قرار داد و آن را برخلاف «ارزش‌های ملی» دانست.

اردوغان پیش از آغاز سفر خود به جمهوری آذربايجان به خبرنگاران گفت: «ما البته تصميم دادگاه درباره توئیتر را رعايت خواهيم کرد، اما من احترامی برای اين تصمیم قائل نيستم.»

دادگاه قانون اساسی ترکیه که بالاترین مرجع قضائی این کشور به‌شمار می‌رود و متشکل از دو استاد دانشگاه و يک وکیل است، روز چهارشنبه ۱۳ فروردین‌ماه (دوم آوریل) ممنوعیت شبکه اجتماعی توئیتر را غیرقانونی خواند و آن را نقض آزادی بیان دانست. این دادگاه دستور آزادسازی فوری توئیتر را صادر کرد.

در پی این تصمیم، دادگاهی در آنکارا نیز روز جمعه دستور آزادسازی وب‌سایت «يوتیوب» را که از هشت روز پیش فیلتر شده بود صادر کرد. با وجود این تصمیم، و درخواست تجدید نظر، يوتیوب هنوز هم روز جمعه در ترکیه غیرقابل دسترس است.

اردوغان که از سوی مخالفانش از چندین ماه پیش متهم به فساد مالی شده، جنگ علیه شبکه‌های اجتماعی اینترنت را از چندی پیش آغاز کرد. او پیش‌تر دسترسی به توئیتر را مسدود کرد و برای جلوگیری از پخش روزانه شنود تلفنی یا جلسات دولتی دستور فیلتر کردن يوتیوب را نیز صادر کرده بود.

مهم‌ترین عامل ممنوعیت يوتیوب، افشای نشست محرمانه چهار مسئول دولتی ترکیه بر روی این سایت بود. در این جلسه که در آن احمد داود اوغلو، وزیر امور خارجه و هاکان فیدان، وزیر سازمان اطلاعات ترکیه (MIT)  شرکت داشتند، از اشغال نظامی سوریه سخن به میان رفته بود.

تصمیم‌های مربوط به ممنوعیت شبکه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات شهرداری‌های ترکیه که روز یکشنبه  (۳۰ مارس / ۱۰ فروردین‌) برگزار شد گرفته شد و با مخالفت‌هایی در ترکیه و خارج از این کشور روبه‌رو گردید. مخالفان آن را نشانه‌هایی از اعمال قدرت دولت اسلامگرای اردوغان دانستند که از ۲۰۰۲ حکومت را در دست دارد.

تمرکز بر انتخابات ریاست جمهوری

رجب طیب اردوغان، برنده اصلی انتخابات شهرداری‌های ترکیه در سخنان روز جمعه خود ضمن ابراز تأسف از رأی دادگاه قانون اساسی گفت دادگاه دادخواست شکایت‌کنندگان را رد کرده است.

وی بار دیگر به شبکه‌های اجتماعی حمله کرد و گفت: «ارزش‌های ملی و اخلاقی ما نقض شد. همه چیز، از جمله توهین به نخست‌وزیر و وزیران آشکار بود.»

اردوغان با تأکید بر این‌که بستن توئیتر، يوتیوب و فیس‌بوک «به آزادی هیچ ربطی ندارد»، افزود: «[این‌ها] شرکت‌های تجاری هستند که محصول خود را می‌فروشند... این حق هر کسی است که آن را بخرد يا نخرد.»

رجب طیب اردوغان در پی موفقیت بزرگ در انتخابات شهرداری‌ها اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه اوت خیز برداشته است.

او در سخنان روز جمعه نشانه تازه‌ای از قصد خود را با اعلام این‌که با هرگونه تغییر قانون حزبش که وی را مجبور می‌سازد در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۵ از قدرت کنار برود، بیان کرد.

اردوغان گفت: «من موافق قانون حداکثر سه دوره ماندن در حکومت هستم.»

وی در همین حال اعلام کرد که برای تصمیم‌گیری «هنوز زود است» و باید با عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه در این‌باره گفت‌وگو کند.

عبدالله گل در ماه‌های اخیر از ابراز نظرات مخالف تصمیم‌های اردوغان ابائی نداشته و از وی فاصله گرفته است.

بر خلاف اردوغان، عبدالله گل آشکارا از رفع ممنوعیت توئیتر در ترکیه حمایت کرده است. وی که برای دیداری به کویت سفر کرده به خبرنگاران گفت: «تصمیم دادگاه قانون اساسی با اتفاق آرا بسیار مهم است.»

رئیس‌جمهوری ترکیه افزود: «این تصمیم در نهایت تأیید حاکمیت قانون در کشور است که بر پایه حقوق جهانی پی‌ریزی شده است.»

عبدالله گل تأکید کرد که به حاکمیت قانون در ترکیه «افتخار» می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    این دیکتاتور جدید دچار هذیان گوئی شده ، خودش هم گفته: «ما البته تصمیم دادگاه درباره توئیتر را رعایت خواهیم کرد، اما من احترامی برای این تصمیم قائل نیستم.» بنا بر این مردم ترکیه هم احترام و ارزشی برای نظر او ندارند و میدانند ماجرا از وقتی آغاز شد که مسئله فساد مالی او و نزدیکانش در توئیتر و یوتیوب علنی و آشکار گردید .

  • faryad

    عجب دموکراسی ؟ چگونه حزب او اکثریت را بدست آورد؟!