ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمک مراجع تقلید به دولت برای کاهش شمار یارانه‌بگیران

جامعه زمانه

چهارتن از مراجع تقلید شیعیان، ناصر مکارم ‌شیرازی، جعفر سبحانی، حسین نوری‌همدانی و محمدعلی علوی گرگانی نظرات خود را درباره دریافت یارانه نقدی از سوی افراد مرفه جامعه اعلام کرده‌اند.

در حالی که از روز بیستم فروردین، ثبت نام مجدد از متقاضیان دریافت یارانه آغاز خواهد شد، دولت ایران برای کم کردن شمار یارانه‌بگیران به تمهیدات مختلف متوسل شده است تا افکار عمومی را برای تغییرات جدید آماده کند.

چهارتن از مراجع تقلید شیعه، ناصر مکارم ‌شیرازی، جعفر سبحانی، حسین نوری‌همدانی و محمدعلی علوی گرگانی نیز نظرات خود را درباره یارانه نقدی و ضرورت حذف شهروندان مرفه از فهرست یارانه بگیران اعلام کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، ناصر مکارم شیرازی گفته است با توجه به این‌که «بیت‌المال در شرایط کنونی در اختیار دولت» است و «باید مطابق آنچه صلاح و مصلحت کشور» است صرف شود، «بنابراین هرگاه وجوهی را پس از مشورت با مشاوران آگاه و صاحب نظر تخصیص به قشر خاص بدهند، دیگر اقشار نمی‌توانند از آن استفاده کنند».

ناصر مکارم شیرازی

 این مرجع مذهبی با تأکید بر این‌که بعضی می‌گویند اموال بیت‌المال مربوط به همه اقشار است، توضیح داد: «این تعبیری اشتباه است، زیرا اموالی که وارد بیت المال می‌شد دو بخش بود، برخی مربوط به اراضی خراجیه بوده که به طور مساوی تقسیم می‌شد، بخش دیگری از قبیل زکات، خمس و انفال بوده است که طبق صریح قرآن مصارف معین دارد و در غیر آن مصرف نمی‌شده است و با توجه به این‌که امروزه اموال خراجیه وجود ندارد، مسئله مساوات مطرح نیست.»

مکارم شیرازی خطاب به مردم گفته است: «برادران و خواهران عزیز که از یارانه بی‌نیاز هستند اقدام به گرفتن یارانه نکنند و زندگی خود را با اموال مشکوک آلوده نسازند.»

وی ابراز امیدواری کرده است که دولت به عهد خود وفا کند و بخش مهمی از حذف یارانه‌بگیران را صرف هزینه درمانی و بهداشتی برای عموم مردم کشور کند.

یارانه برای فقرا حلال است

جعفر سبحانی با اشاره به این‌که «وجوه یارانه بیت‌المال است و بیت‌المال متعلق به کسانی است که استحقاق آن را داشته باشند»، گفته است: «فقرا و کسانی که درآمدشان کم است، مسلماً برای آنها گرفتن یارانه حلال است، اما کسانی که به مقدار شأن خود درآمد دارند، شرایط دریافت یارانه را ندارند و گرفتن یارانه برای اینها جایز نیست.»

جعفر سبحانی

به عقیده این مرجع تقلید معتقدان به مذهب شیعه، «نیمی از مردم غیر از طبقه کارگر در روستاها، به اندازه‌ای که شأن آنها است، تمکن دارند و به یارانه نیاز ندارند، لذا باید احتیاط کنند و به مقداری که لازم است، بگیرند و آنهایی که لازم نیست به دیگران واگذار کنند».

حسین نوری‌همدانی نیز با تأکید بر این‌که لازم است که مسئولان حکومت اسلامی بیت المال را در راه تامین احتیاجات ملت مصرف کنند» گفته است: «احتیاجات باید دسته‌بندی شود و اولویت‌بندی‌ها بر اساس الاهم فالاهم مورد توجه کامل قرار بگیرد و با توفیق خداوند مصروف شود و از این راه خدمت رسانی‌ها انجام بگیرد.»

او نیز تأکید کرده است: «چون معیار و ملاک صرف بیت‌المال در راه تامین نیازمندی‌ها است لذا کسانی که احتیاج ندارند نباید بگیرند.»

محمدعلی علوی‌گرگانی نیز تأکید کرده است کسانی که تمکن مالی دارند نباید یارانه بگیرند.

به عقیده این مرجع مذهبی «یارانه برای کمک به بخش‌ها و خانواده‌های نیازمند است و لذا کسانی که عرفاً دارای تمکن مالی بوده و دریافت نکردن یارانه تاثیری در زندگی آنها ندارد، نباید یارانه دریافت کنند».

علوی گرگانی تأکید کرده است: «دولت نیز متقابلاً موظف است، وجوه حاصله از این امر را صرف رفاه حال عمومی ملت کند.»

گروهی که حذف می‌شوند

علت تغییر در شیوه پرداخت یارانه و ثبت‌نام دوباره از متقاضیان، کسری بودجه شدید برای پرداخت یارانه‌ها و محدودیت در افزایش بیشتر قیمت‌هاست.

حسین نوری همدانی

پیش از این نیز دولت بارها از مردم خواسته بود که از گرفتن یارانه انصراف دهند. معاون رئیس‌جمهوری ایران نیز از مردم خواسته است «به خاطر توجه به مسائل کشور، توجه به بخش‌هایی که نیاز به توجه جدی دارند مانند آب، درمان و… از دریافت یارانه انصراف دهند».

برای خارج شدن افرادی که درآمد بالاتری دارند، شیوه خود‌اظهاری درنظر گرفته شده و پیش‌بینی شده است به طور طبیعی بخشی از افراد جامعه برای دریافت یارانه مراجعه نکنند و بخشی نیز نتوانند در ثبت‌نام شرکت کنند.

علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد اما شیوه تهدید را پیش گرفته و گفته است هر کس بدون نیاز اقدام به ثبت نام کند، طبق تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۳ مشمول جریمه خواهد شد.

بنا بر آنچه اعلام شده، در بازبینی و ثبت مجدد فرم‌های دریافت یارانه طوری عمل شده که پنج تا شش میلیون نفر ایرانی خارج‌نشین نمی‌توانند برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کنند.

همچنین ۱۷۰ هزار نفر که درگذشته‌اند و شناسنامه‌های آنها باطل نشده است، نیز در این طرح پالایش می‌شوند و یارانه آنها قطع می‌شود.

محمدعلی علوی گرگانی

درآمدهای حاصل از حذف یارانه‌ها مبلغ لازم برای پرداخت یارانه‌ها را تامین نمی‌کند تا جایی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران نهم فروردین امسال اعلام کرد: «تا آخر سال ۱۳۹۲ کل منابعی که از افزایش قیمت‌ها حاصل شد، ۹۰ هزار میلیارد تومان بود ولی ۱۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه بین مردم توزیع شد و این یعنی آنکه صد درصد منابع حاصل شده توزیع و ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز اضافه از بودجه دولت پرداخت شده است.»

هیچکدام از دولت‌های ایران در تمام سال‌های بعد از انقلاب نتوانسته بودند طرح قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرا کنند، اما سرانجام حذف یارانه‌ها در ایران از زمستان سال ۱۳۸۹ و در دولت محمود احمدی‌نژاد شروع شد و دولت با افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی شروع به پرداخت یارانه نقدی کرد. بر این اساس هر ایرانی از زمان یاد شده تا به امروز ماهیانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه نقدی دریافت کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    به به ، به به! آدم چهره این آخوندها را که می بیند حالش دگر گون می شود! چقدر چهره اینها نورانی است! اینها چقدر به فکر مردم هستند! حیف که ولی امر نیستم، اگر من جای رهبر با بصیرت بودم از محل درامدهای نجومی نهادها و بنیادها و ... زیر نظر رهبری ، جیره اینها را دوبرابر میکردم، حیف که نیستم! ولی پیشنهاد می کنم برای این که یارانه بگیران کم شوند فتوا بدهید عده ای از مردم را بکشند. بهر حال یک فتوایی، حدیثی، چیزی می توانید پیدا کنید که برای مثال جمعیت ایران و هزینه مردم زیاد است و پول کافی به رهبر و فقهای عظام و غیرعظام و امت حزب اله حاضر در صحنه و بشار اسد، سید حسن نصراله، سلفی های غزه و ... نمیرسد و برای ضریح و گلدسته و گنبد و صحن درست کردن و مسجد ساختن، پول کم می آید، واجب است که سپاه پاسداران برای حفظ نظام که اوجب واجبات است و ... و با هزار و یک مصلحت دیگر، نیمی از مردم ایران را بکشند. اینجوری مخالفان نظام مقدس هم کم می شوند و خطر کاهش برای آن می یابد

  • نادر

    چو از  این کویر وحشت به سلامتی گذشتی این همه کمیود و گرانی کشتار مردم در اوین کهریزک و ......فتوا نداشت فروش ناموس مردم در امارات فتوا نداشت هزار روز زندانی میرحسین و یاران فتوا لازم نداشت هشت سال حکومت غاصب احمدی نژاد و تاراج همین بیت المال فتوا نداشت اقایان چرا این قدر وابسته به دولت شده اید افتخار روحانیت در طول تاریخ مبارزه با حاکمان جور بوده است حال چه شده که  به ریالی فروختید کار شما شبیه شاعری است کهبرای چند لول تریاک برای حسب 100شعر میگویددست بردارید مانده حساب مراجع فقید را صرف درمان مردم کنید پولهای کمک به شبکه المنار و حماس و دههاکشور وبال گردن ملت را قطع کنید سفرهای تفریحی اقلزادهها را کنسل کنید دریافت حقوق ازدهها پست و مقام توسط اعضای هییت مدیرهها را محدود کنیددستگاههای عریض و طویل اطلاعاتی راادغام کنید ارسال میون به فضا را رها کنید به طور کلی دست از سرمردم بردارید و به حجرهاتان برگردید چون اقتصاد مال خراست شما چرا در کار خر شریک شده اید

  • مهاجر

    دلیل عدم انصراف اکثر هموطنانم از دریافت یارانه کاملا انساندوستانه است.چون در غیر اینصورت این پول ها هم صرف خمپاره های بشار اسد می شه و مردم بی گناه رو به خاک و خون می کشه.

  • کوروش

    الان سئوال اینجاست که قاعدتا حضرات آخوند که باید در پایین ترین سطح مردم زندگی کنند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! آیا یارانه میگیرند یانه ؟ چرا این آخوندای مفت خور نمیگن که خودشان میگیرند یا نه ؟ خامنه ای چطور؟ بهتر نیست یارانه نگیریم پولش را بدیم غذا بفرستند برای سوریه مردم اونجا را کشتار کنند؟

  • sina

    ضيا‌‌ءالدين حزنی فرمانده قرارگاه قرب کوثر سپاه از ساخت ۹۲ هزار مسجد خبر داده است. اين قرارگاه (و احتمالا برخی ديگر از نهادهای دولتی و حکومتی) تنها برای ساخت يک مسجد در صومعه سرا ۴۰۰ ميليون تومان هزينه کرده‌اند. از تعداد ۹۲ هزار مسجد بالغ بر ۸ هزار و ۱۰۰ پروژه مربوط به احداث مسجد در نقاط مختلف کشور در حال انجام بوده و بالغ بر ۱۰ تا ۶۰ ميليون تومان از طرف قرارگاه کوثر به اين پروژه‌ها کمک شده است. (فارس، ۱۰ دی ۱۳۹۲) اين قرارگاه تنها سازمانی است که برای ساخت و اداره‌ی مساجد هزينه می کند. چندين وزارتخانه (مثل ارشاد، علوم، آموزش و پرورش، مسکن و شهرسازی، دفاع) در ساخت اين پروژه‌ها مشارکت دارند. بدين ترتيب اگر به طور متوسط برای هر مسجد همين ميزان ۴۰۰ ميليون تومانی که گفته‌اند توسط دستگاه‌های مختلف حکومتی (تحت نظر رهبر)، دولتی (همه‌ی وزارتخانه‌ها در اين حوزه هزينه می کنند از وزارت راه مسکن و شهرسازی و ارشاد تا وزارت علوم، تحقيقات و فن اوری تا وزارت دفاع) و عمومی (شهرداری‌ها) هزينه شود برای ساخت ۹۲ هزار مسجد ۳۶۸۰۰ ميليارد تومان بايد هزينه شود که اندکی کمتر از ميزان سرمايه گذاری بانک مرکزی در مسکن مهر برای ۲.۶ ميليون واحد مسکونی يا اندکی کمتر از ميزان تخصيص يافته برای طرح هدفمندی يارانه‌ها در يک دوره‌ی يک ساله است. رقم ۴۰۰ ميليون برای اتمام يک طرح مسجد سازی نيز تخمين بسيار پايينی است. دور ريختن منابع امروز کمتر مسجدی است که از کمک‌های دولتی برخوردار نباشد. حتی در مساجدی که دولت ساخته نيستند هزينه‌های جاری آنها مثل قبض آب و برق و گاز آنها را دولت می پردازد. از ۶۰ هزار مسجد موجود شيعيان در ايران تنها در ۳ هزار مسجد نمازهای جماعت صبح و ظهر و مغرب اقامه می شود. اگر متوسط حضور افراد در اين مساجد را نيز حدود ۲۰۰ نفر (که رقمی بسيار خوش بينامه است) در نظر بگيريم اين مساجد به حدود ۶۰۰ هزار نفر خدمات می دهند. با کدام درايت حکومت جمهوری اسلامی می خواهد چنين بودجه‌هايی را صرف عماراتی کند که بی استفاده خواهند ماند مگر آن که تصور کنيم از اين مکان‌ها قرار است به عنوان پايگاه‌های جاسوسی و سرکوب در محلات استفاده شود. دخالت سپاه در مسجد سازی چنين ظنی را تقويت می کند. اين دور ريختن منابع در شرايطی صورت می گيرد که پروژه‌های عمرانی کشور در دو سال اخير کاملا خوابيده‌اند و دولت در تامين حداقل‌ها مشکل دارد. وضعيت دولت به گونه‌ای است که تنها هزينه‌های جاری تامين می شوند و بودجه‌های عمرانی اکثرا تحقق پيدا نمی کنند. مجيد محمدی

  • hasani

    رییس سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید: «در پرونده‌ای که در یکی از استان‌ها در حال پیگیری است یکی از مدیران استانی بدون حتی یک ساعت ماموریت، ۱۲ میلیارد تومان حق ماموریت و ۵۳۰ میلیون تومان پول غذا دریافت کرده‌است!!!

  • Dariush

    گزارش ها حاکی است ایران ۳۰ هزار تن مواد غذایی به سوریه فرستاده است. روزنامه لبنانی دیلی استار روز سه شنبه به نقل از رسانه های دولتی سوریه گفت محموله ها وارد یک بندر سوریه در دریای مدیترانه شده است. دیلی استار این کمک را بخشی از حمایت گسترده تر ایران از بشار اسد، در حالی که قصد دارد برای سومین بار نامزد ریاست جمهوری شود، توصیف می کند. ایران حامی عمده اسد بوده است، از طریق گروه حزب الله تجهیزات نظامی برای او می فرستد و دولت را در چگونگی نبرد با شورشیان راهنمایی می کند. تهران همچنین مبالغ عظیمی پول برای نجات اقتصاد سوریه به کشور سرازیر کرده است. در ماه مه گذشته، ایران یک خط اعتباری به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار برای سوریه باز کرد که دولت اسد را قادر می سازد فراورده های نفتی خریداری کند!!

  • فرهاد - فریاد

    روزی حضرت اجل امام خمینی فرمودند : هی نگوئید اقتصاد خر هم اقتصاد دارد ........ " اما امروز کم مانده تلویزیون یک آیه یا یک حدیث بنویسد همانطور که رفسنجانی خواب دید و خامنه ای رهبر شد : قال رسول الله (ص) انصرفوا الیارانه ادخلو فی الجنه . " هر کس از دریافت یارانه انصراف دهد به بهشت وارد میشود " و هر کس این حدیث را قبول نداشته باشد کافر است و مفسد فی الارض .

  • ESI

    اکثریت مردم ایران برای اینکه به ریش حضرات بخندند ، ثبت نام میکنند و خواهان دریافت یارانه خواهند بود . لعنت بر دجال 

  • بهنام

    شرم را قی کرده و حیا را غورت داده اند . تا دیروز میگفتند این پول امام زمان است و امروز میگویند پول بیت المال هم نیست و شبهه ناک است و این پول را وارد زندگیتان نکنید . البته حنای این فسیلهای تهی مغز دیگر برای ملت ایران رنگی ندارد و بگذار هر چه میخواهد دل تنگشان بگویند . پیشنهاد میشود پولهای یا مفتی که به این فسیلها میدهند ، قطع گردیده و آنرا به افراد شایسته و مستمند اختصاص دهند . در همین چند روز آینده شاهد خواهیم بود که اکثریت مردم ایران برای اینکه به ریش حضرات بخندند ، ثبت نام میکنند و خواهان دریافت یارانه خواهند بود .

  • شهروند درجه سه

    همین را کم داشتیم! حالا مانده یم که چگونه با نظر مخالف این مراجع یارانه بگیریم! این دنیای ما که با وجود نظام مقدس جهنم شده، اکنون نگرانیم که اگر یارانه را بگیریم آن دنیای ما هم با جمهوری اسلامی همراه شود! چون این مراجع چنان نزد خدا گرامی هستند که نظرشان نظر خدا است! سالی چند میلیارد تومان پول مفت این مردم بلازده را از ولی امر مسلمین جهان میگیرند و صدایشان از جای گرم بلند میشود! وقاحت تا این اندازه .... !