ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برخی نسخه‌های خطی تیمبوکتو در معرض پوسیدگی‌اند

بازسازی ۲۷۰ هزار نسخه خطی کتابخانه تیمبوکتو که توسط اسلام‌گرایان در خط نابودی قرار گرفته بود، به دشواری‌هایی برخورده است.

بازسازی ۲۷۰ هزار نسخه خطی کتابخانه تیمبوکتو که توسط تندروهای اسلامی در خط نابودی قرار گرفته بود، به دشواری‌هایی برخورده است.

نسخه‌های خطی تیمبوکتو جزو میراث مکتوب بشریت است

پس از اشغال شهر تیمبوکتو توسط گروه اسلامی «انصارالدین»، بسیاری از این نسخه‌های خطی ربوده شدند و به شهر باماکو در شمال مالی انتقال یافتند و اکنون در اختیار اشخاص قرار دارند.

کار‌شناسان میراث فرهنگی بر آن‌اند که به دلیل رطوبت زیاد در شهر باماکو این نسخه‌های خطی اکنون در معرض پوسیدگی قرار گرفته‌اند.

گروه اسلامی انصارالدین در سال ۱۳۹۰ تیمبوکتو در مالی را اشغال کرد و کتابخانه «احمد بابا» را در این شهر به آتش کشید. اما ساختمان کتابخانه احمد بابا کاملاً نسوخت، و فقط طبقه اول و بخش نمایشگاه و بخش مرمت آسیب‌ دید.

کارکنان کتابخانه هم موفق شدند بسیاری از نسخه‌های خطی تیمبوکتو را که از میراث مکتوب به شمار می‌آید نجات دهند. یونسکو هم صندوق کمک‌های اضطراری و صندوق میراث جهانی‌اش را برای کمک به نجات و حفاظت از میراث آسیب دیده تیمبوکتو بسیج کرد.

اکنون معلوم شده است که بسیاری از این نسخه‌های خطی به طور قاچاق از تیمبوکتو خارج شده و به شمال مالی انتقال یافته است. این نسخه‌ها در معرض پوسیدگی قرار دارند.

کار‌شناسان میراث فرهنگی در نظر دارند، همه نسخه‌های خطی کتابخانه تیمبوکتو را گرد آورند و پس از تهیه نسخه‌های دیجیتال از روی آن‌ها، در شهر باماکو در مالی این نسخه‌های خطی را آرشیو کنند.

نسخه‌های خطی تیمبوکتو جزو میراث مکتوب بشریت است. این نسخه‌ها حدوداً ۱۲۰۰ سال قدمت دارند و به موضوعاتی مانند کیماگری، نجوم، طب و تفسیر قرآن می‌پردازند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت روزنامه بین المللی- شماره 43

    […] برخی نسخه‌های خطی تیمبوکتو در معرض پوسیدگی‌اند جشنواره جهانی فیلم زنان؛ رویارویی‌های خانوادگی و اجتماعی پوسترهای کودکان پاکستانی برای جلوگیری از حمله پهپادها […]