ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده اصفهان: ريچارد فرای نباید در اصفهان دفن شود

احمد سالک کاشانی، نماينده اصفهان

احمد سالک کاشانی، نماينده اصفهان در مجلس ایران، به حسن روحانی هشدار داد که ريچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی، جاسوس سازمان مرکزی اطلاعات آمريکا، سیا، بود و در اصفهان خاک شود.

ریچارد نلسون ‌فرای، ایران‌شناس برجسته هفتم فروردین‌ماه در بوستون آمریکا درگذشت

به‌گزارش خبرگزاری تسنيم، احمد سالک کاشانی روز سه‌شنبه ۲۰ فروردین‌ماه در جلسه علنی مجلس به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسران تذکر داد و گفت: «از آقای رئيس‌جمهور و وزير کشور درخواست می‌کنم که هرچه سريع‌تر جلوی ورود جنازه پليد ريچارد فرای، جاسوس سازمان سيای امريکا برای دفن در اصفهان در کنار قبر استاد سارقش آرتور پوپ در جوار رودخانه زاينده‌رود گرفته شود و به نمايندگان اعلام می‌کنم که زاينده‌رود به رودخانه مرده‌رود تبديل شده است.»

ریچارد نلسون‌ فرای، ایران‌شناس برجسته که هفتم فروردین (۲۷ مارس) در سن ۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت، وصیت کرده که جسدش در حاشیه زاینده‌رود در اصفهان دفن شود.

وی بیش از ۷۰ سال از زندگی خود را صرف مطالعه و پژوهش در باره تاریخ و فرهنگ فلات ایران کرده بود، از سغد تا تبریز و از خراسان تا خوزستان؛ از شرق تا غرب ایران زمین.

آرتور آپهم پوپ، مورخ شهير آمريکایی آثار هنری ايران نيز سال ۱۳۴۸ در سن ۸۹ سالگی در شيراز درگذشت. در پی درخواست مکرر از محمدرضا پهلوی، شاه وقت ايران، آرامگاهی برای آرتور پوپ در اصفهان در ساحل زاينده‌رود نزديک پل خواجو ساخته شد و در آن‌جا به‌خاک سپرده شد.

احمد سالک کاشانی گفت: «همان پوپ که با رضا قلدر (رضا شاه) ملاقات کرد، همان پوپ که سارق محراب هزار و چند ساله مسجد اصفهان در موزه نيويورک است، همان پوپ که دلال عتيقه‌جات ايران است. ريچارد فرای شاگرد اوست.»

نماینده اصفهان افزود: «چهار بار در کشورهای مختلف جاسوسی کرده و خودش می‌گويد کارهايی کردم که موجب ناراحتی مردم شده است. مشاور بنياد اشرف پهلوی است. مشاور ماهنامه ايران نامه است و در دهه ۷۰ برای جمع‌آوری اطلاعات محرمانه به ايران آمده و از دولت خاتمی تقديرنامه گرفته است.»

وی تأکید کرد: «آقای روحانی؛ اجازه ندهيد که قطاع‌الطريق فرهنگی اسلامی ايران در اصفهان دفن شود و مردم تحمل نخواهند کرد و هر حادثه‌ای اتفاق بيفتد برعهده مسئولان ذی‌ربط خواهد بود.»

نماینده اصفهان در مجلس در حالی این سخنان را بیان می‌کند که چند روز پیش روزنامه «شرق» به‌نقل از مصطفی محقق داماد، رئیس شورای تولیت بنیاد موقوفات دکترمحمود افشار که از روز درگذشت ریچارد فرای پیگیر انتقال پیکر او به ایران بوده است نوشت تاجیکستان نیز به دنبال انتقال پیکر این استاد ایران‌شناسی به دوشنبه است و اگر ایران نتواند زمینه عمل به وصیت‌نامه او را فراهم کند، این کشور آن را انجام می‌دهد.

محمد بهشتی، رئیس پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران نیز گفته است: «سیاسی نگاه‌کردن به وصیت‌نامه و انتقال پیکر فرای به ایران صورت‌ مسأله را تغییر می‌دهد. در صورتی که ایشان چهره‌ای فرهنگی بود و با توجه به تعلقات فرهنگی و عشقی که به تاریخ فرهنگ ایران داشت آن را مطرح کرد و اجابت آن ارج‌نهادن به فرهنگ و تمدن ایرانی و کسانی است که برای معرفی آن تلاش می‌کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هاگن

    برای خودمون متاسفم