ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هيأت پارلمانی ايران دعوت دوباره اروپا را رد کرد

در پی تصویب قطعنامه اخیر پارلمان اروپا درباره ایران و لغو سفر هيأت پارلمانی ایران به اروپا، در تماس رؤسای هيأت‌های دو طرف، نماینده ایران باز هم بر لغو این سفر پافشاری کرد.

در پی دعوت دوباره هيأت پارلمانی اروپا از هيأت پارلمانی ايران برای سفر به اروپا، کاظم جلالی، رئيس گروه روابط پارلمانی ایـران با پارلمان اروپا، این سفر را غيرممکن دانست.

کاظم جلالی، رئيس گروه روابط پارلمانی ایـران با پارلمان اروپا و تاريا کرونبرگ، رئيس کميته روابط با ايران در پارلمان اروپا

به‌گزارش خبرگزاری مهر، در پی لغو سفر هيأت پارلمانی ايران به اروپا، تاريا کرونبرگ، رئيس کميته روابط با ايران در پارلمان اروپا خواستار گفت‌وگوی تلفنی با کاظم جلالی شده بود که اين گفت‌وگو عصر پنج‌شنبه ۲۱ فروردين‌ماه (۱۰ آوريل) انجام شد.

رئيس گروه روابط پارلمانی ايران و اروپا روز ۱۹ فروردين‌ماه با انتشار بيانيه‌ای اعلام کرد که در اعتراض به قطعنامه اخير پارلمان اروپا، سفر هیأت پارلمانی ايران به اروپا لغو می‌شود.

خبرگزاری مهر نوشته تاريا کرونبرگ در اين تماس تلفنی گفته است تمام تلاش خود را جهت جلوگيری از ايجاد خلل در روابط دوجانبه ايران و اروپا به عمل آورده‌ است.

این گزارش می‌افزاید کرونبرگ درباره قطعنامه راهبردی اخیر پارلمان اروپا درباره ایران که در آن به وضعیت حقوق بشر در این کشور توجه ويژه‌ای شده بود، گفته است «اعضای گروه روابط پارلمانی اتحاديه اروپا با ايران در تعديل اين قطعنامه نقش به‌سزايی داشته‌اند.»

قطعنامه راهبردی پارلمان اروپا در روز پنج‌شنبه ۱۴ فروردین‌ماه (سوم آوریل) تصویب و با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های مقام‌های جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو شد و حتی سفر هیأت مجلس ایران به اروپا لغو گردید.

در این قطعنامه پارلمان اروپا تأکید کرد که مناسبات با ایران باید در همه عرصه‌ها با در نظر گرفتن وضعیت حقوق بشر در این کشور باشد.

این قطعنامه از جمهوری اسلامی خواست که با نهادهای جهانی و انجمن‌های ملی مدافع حقوق بشر و با احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل همکاری کامل کند و با درخواست وی و دیگر گزارشگران برای حضور در ایران موافقت کند.

همچنین از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران خواسته شد تا به وعده انتخاباتی خود در مورد بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران عمل کند.

در ماده ١٧ این قطعنامه نیز خواسته شده است تا «هیأت‌های پارلمان اروپا به‌هنگام سفر به ایران متعهد به دیدار با منتقدان و مخالفان، نمایندگان جامعه مدنی و خانواده‌‌ها و زندانیان سیاسی، شوند.»

گزارش «مهر» به‌نقل از تاريا کرونبرگ افزوده است: «اقدامات و همکاری‌های خوبی در زمينه مبارزه با قاچاق و ترانزيت مواد مخدر از سوی ايران صورت گرفته است و لغو سفر هيأت پارلمانی ايران به اروپا بر اين مسأله تأثيرگذار است.»

رئيس کميته روابط با ايران در پارلمان اروپا در سخنان خود بر سفر هيأت پارلمانی ايران به اروپا اصرار ورزیده تا بدین طریق «بدخواهان به خواسته خود در برهم‌زدن رابطه رو به بهبود ايران و اروپا نرسند».

اصرار وی به این دلیل است که پس از تاريخ اين سفر، که قرار بود ۲۸ و ۲۹ فروردين‌ماه (۱۷ و ۱۸ آوريل) برگزار شود، پارلمان اروپا ديگر جلسه‌ای نخواهد داشت و بايد پس از اين تاريخ، پارلمان جديد اروپا تشکيل شود.

در این گفت‌وگوی تلفنی کاظم جلالی بار دیگر بر قطعنامه پارلمان اروپا درباره ایران انگشت گذاشته و گفته است این قطعنامه روند بهبود روابط دوجانبه را برهم زده است.

وی گفته است: «اين قطعنامه درباره حقوق بشر ايران، لحن تندی داشت و محتوای آن خارج از محدوده و چارچوب‌های ارتباطی دوجانبه بود.»

جلالی تصویب این قطعنامه را عامل جلوگیری «بدخواهان اروپایی و صهیونیست» از گسترش روابط ايران و اروپا دانست.

کاظم جلالی تأکید کرد که امکان سفر هيأت پارلمانی ايران به اروپا وجود ندارد و اميدوار است در موقعيت و شرايط بهتری و با رويکرد جديد پارلمان اروپا نسبت به ايران، سفر به اروپا صورت گيرد.

در آذرماه ۱۳۹۲ یک هیأت هشت نفره از نمایندگان پارلمان اروپا به ریاست تاريا کرونبرگ به دعوت گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا  به ایران سفر کرد.

این هیأت در طول سفر خود با نسرین ستوده و جعفر پناهی نیز دیدار کردند که این دیدار با مخالفت شدید برخی از محافل حکومتی ایران و همچنین وزارت امور خارجه این کشور مواجه شد.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و جعفر پناهی، فیلمساز ایرانی هر دو مدتی را در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران به‌سر برده‌اند و هر دو در سال گذشته میلادی به‌طور مشترک برنده جایزه حقوق بشری ساخاروف اروپا شدند.

کاظم جلالی در بیانیه اخیر خود درباره لغو سفر هيأت پارلمانی ایران به اروپا، دیدار هیأت اروپایی با نسرین ستوده و جعفر پناهی در تهران را «دیدارهایی به شکل مخفیانه و خارج از شئون دیپلماتیک» نامید و گفت: «این‌گونه حرکات در آینده به هیچ عنوان قابل پذیرش نخواهد بود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • samandoon

    ایران بهتر است بجای قهر کردن مقابله به مثل کند. یعنی نماینده های آن به اروپا بروند و با دگراندیشان و افرادی که ایران فکر می کند حقوقشان در اروپا زیر پا گذاشته می شود بدون اجازه ی مقامات رسمی کشورهای متبوعشان دیدار کنند. بعدش هم مجلس ایران خواست های خود برای اصلاح حقوق بشر در اروپا را اعلام کند تا طرفین بتوانند در مورد روند بهبود حقوق بشر در کشورهایشان به عنوان زیربنای برقراری ارتباطات بیشتر از موضع مناسب گفتگو کنند.