ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ضرورت ایجاد یک میلیون فرصت شغلی برای غلبه بر بیکاری

جامعه زمانه

«بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی»، «تلنبار شدن تقاضا برای ورود به بازار کار» و «تغییر ذائقه کارجویان» ازجمله مسائل پیش روی دولت یازدهم در بخش اشتغال هستند.

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: «ما با بیکاری تلنبارشده و متورم روبه‌رو هستیم و در سال باید یک میلیون شغل در کشور ایجاد شود تا بتوانیم بر مسئله بیکاری غلبه کنیم.»

طی سال‌های گذشته نیروی کاری با ذائقه و فرهنگ جدید شکل گرفته است و اغلب آنها دارای تحصیلات عالی هستند

در آمارهای ارائه شده، شمار بیکاران در آینده تا حدود ده میلیون نفر برآورد شده است.

به گفته این مقام مسئول، «بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی»، «تلنبار شدن تقاضا برای ورود به بازار کار» و «تغییر ذائقه کارجویان» ازجمله مسائل پیش روی دولت یازدهم در بخش اشتغال است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته نیروی کاری با ذائقه و فرهنگ جدید شکل گرفته است و اغلب آنها دارای تحصیلات عالی هستند گفت: «دولت مسیر سختی را در پیش رو دارد و کشور به رشد هفت درصدی اقتصادی نیازمند است و این یعنی اینکه کمترین رشد کشور باید در این حد باشد.»

ربیعی که از آغاز سال ۱۳۹۳ به طور پی‌درپی گزارش‌ها و هشدارهایی درباره تحلیل شرایط نابه‌سامان اقتصادی ایران و همچنین بحران اشتغال کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داده، معتقد است: «با وجود اینکه در حال حاضر متوسط دریافتی هر فرد شاغل یک میلیون تومان است، اگر تورم بالا برود، اشتغال‌زایی در کشور مقرون به صرفه نخواهد بود.»

در حال حاضر بسیاری از کارگاه‌ها و مراکز تولیدی با بحران اقتصادی روبه‌رو هستند. روند رو به افزایش نرخ تورم و واردات بی‌رویه کالا به این بحران دامن زده است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه برای خروج از رکود لازم است به صنایع و بنگاه‌‌هایی که در معرض تهدید هستند توجه شود توضیح داد: «متاسفانه با مشکل سرمایه در گردش روبه‌رو هستیم، اما طی مذاکراتی که با بانک مرکزی به عمل آورده‌‌ایم مقرر شده است تا رقمی برای سرمایه در گردش تخصیص داده شود.»

به عقیده این مقام مسئول که هنوز برنامه‌ای برای مبارزه با بیکاری ارائه نکرده است، «اگر حتی یک ریال از محل هدفمندی یارانه‌‌های نقدی به سمت اشتغال برگردد»، می‌توان جامعه را به سمت فعالیت سوق داد.

در دولت‌های نهم و دهم برخی طرح‌ها در زمینه اشتغال‌زایی مطرح شده بود، اما به نتیجه مطلوب نرسید. گزارش‌های مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد در سال‌های اخیر نرخ بیکاری و تعداد بیکاران به طور پیوسته رو به افزایش بوده است. گفته می‌شود این شرایط باعث شده تا رقابت زیادی بین کارجویان برای تصاحب فرصت‌های شغلی شکل بگیرد و برای پذیرفته شدن در یک شغل صدها و هزاران نفر داوطلب شوند.

دولت یازدهم هنوز برنامه‌ای برای مبارزه با بیکاری ارائه نکرده است

آمارهای متناقضی درباره شمار بیکاران کشور وجود دارد. نتایج آمارگیری نیروی کار ایران در پاییز گذشته، نشانگر نرخ بیکاری ۳ / ۱۰ درصدی با ۲ میلیون و ۴۰۱ هزار بیکار است. بالاترین نرخ بیکاری را زنان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال  داشته‌اند.

گزارش مرکز آمار ایران از نتایج آمارگیری از نیروی کار در پاییز سال ۹۲ نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیش از آن در کل کشور ۷ /۳۶ درصد بوده است.

این گزارش که در خبرگزاری “مهر” منتشر شده، شاخص مشارکت اقتصادی در میان مردان را  ۶۲/۱  درصد و در بین زنان  ۱۱/۳ درصد محاسبه کرده است.  نتایج مرکز آمار ایران نشان می‌د‌هد که درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی ۶ /۳۸ درصد و در نقاط شهری ۳۶ درصد است.

بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز ۱۳۹۲ مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ ساله به میزان ۵۶ درصد بوده است. در تفکیک جنسیتی این نرخ، مردان گروه سنی ۳۹-۳۵ ساله با ۲/ ۹۴ درصد و زنان گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با ۵/ ۱۹ درصد بیشترین نیرو اعلام شده‌اند.

این گزارش هم‌چنین نشان مید‌هد که نرخ بیکاری در فصل پاییز برابر با ۳/ ۱۰ درصد یعنی معادل ۲ میلیون و ۴۰۱ هزار بیکار بوده است. پیشتازان بیکاری در این بازه زمانی، زنان گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله با ۸ /۴۶ درصد میزان بیکاری بوده‌اند.

در گزارش مرکز آمار ایران آمده که نرخ بیکاری در بین مردان در سه ماهه پاییز ۵/ ۸ و نزد زنان ۳/ ۲۰ درصد بوده است.

بیشترین میزان اشتغال افراد در حوزه‌های خدمات و کمترین میزان در حوزه کشاورزی اعلام شده است. شاغلان بخش خدمات ۴۸ درصد، بخش صنعت ۵/ ۳۴ درصد و در بخش کشاورزی ۵/ ۱۷ درصد بوده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.