ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصاویر افشاگر از صحنه‌های تخلف در انتخابات افغانستان

نقش شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک طی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مهم بود. رادیو زمانه در گفت‌وگویی به نقش این شبکه‌ها و چند و چون تخلفات انتخاباتی بازتاب‌یافته از طریق آن‌ها پرداخت.

نقش شبکه‌های اجتماعی طی برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری در افغانستان بسیار مهم بود. به‌خصوص توئیتر و فیس‌بوک به ابزار اطلاع‌رسانی شهروندان عادی و فعالان اجتماعی تبدیل شده بودند. آن دسته از شهروندان که بازتاب نظرات خود را در رسانه‌های محلی و بین‌المللی نمی دیدند، از طریق شبکه‌های اجتماعی از مشارکت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌نوشتند.

 ۱۶ فروردین‌ماه، روز برگزاری انتخابات در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ویدیو‌هایی می‌گشت که چندین مورد تخلف را در ولایت‌های مختلف افغانستان افشا می کرد. آیا این ویدیوها می توانند سندی برای طرح شکایت از نتیجه انتخابات باشند؟ این تصاویر تا چه حد واقعیت دارند؟ آیا کمبود برگه‌های لازم در اولین ساعت‌های رأی‌دهی گواه تقلب برنامه‌ریزی شده است؟ و آیا دلایل کافی برای شک کردن به نتیجه انتخابات وجود دارد؟ وحید پیمان، از ناظران محلی انتخابات در هرات، و آصف آشنا، فعال سیاسی افغان به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمدی

    دست شما درد نکند گزارش خوبی است. در کشورهایی نظیر افغانستان و ایران و ...هنوز برگزاری انتخابات کاملاً سالم دشوار است اما مهم پذیرفتن اصل انتخابات به عنوان محور تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی است. در گذر زمان با رشد اگاهی جمعی به مرور حکومت ها هم مجبور به پذیرفتن قوانین باز،ی هر روز بیش از روز پیش خواهند شد. مردم افغانستان کارزار سترگی را به پایان بردند و نتیجه ای را که به دست اوردند به لحاظ بیغش بودن باید نسبی ارزیابی کنند و به تلاش خود غره باشند.