ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مصوبه عدم صدور ویزای آمریکا برای ابوطالبی قانونی شد

باراک اوباما مصوبه کنگره آمریکا در عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی را امضا کرد. این لایحه با تاکید بر نقش ابوطالبی در گروگانگیری و اشغال سفارت آمریکا در تهران تصویب شده بود.

باراک اوباما مصوبه کنگره آمریکا در عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی را امضا کرد. این لایحه با تاکید بر نقش ابوطالبی در گروگانگیری و اشغال سفارت آمریکا در تهران تصویب شده بود.

باراک اوباما در روز جمعه ۱۸ آوریل، مصوبه‌ کنگره و سنای آمریکا در فراخوان به عدم صدور ویزا برای حمید ابوطالبی را امضا کرد. او این لایحه را با اتکاء به قانونی امضا کرد که ورود هر فرد مظنون به فعالیت‌های جاسوسی یا تروریستی علیه ایالات متحده یا اقدامات مغایر با امنیت ملی این کشور را منع می‌کند.

سنا و کنگره آمریکا در هفتم و دهم آوریل این لایحه را به رای گذاشته بودند و مصوبه آنها تنها در صورت وتوی اوباما جنبه قانونی نمی‌یافت.

حمید ابوطالبی متهم به همکاری در اشغال سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸ و مشارکت در گروگانگیری ۴۴۴ روزه کارکنان این سفارتخانه است. او این اتهام را رد کرده و گفته که تنها در زمان آزادی برخی گروگان‌ها، به عنوان مترجم ایفای نقش کرده است.

ابوطالبی پیش از این سفیر ایران در ایتالیا، بلژیک و استرالیا و مدیرکل سیاسی وزارت خارجه ایران بوده است. او از نزدیکان روحانی و ظریف و در شمار دیپلمات‌های میانه‌رو و متمایل به گفتگو با غرب محسوب می‌شود.

دولت ایران در مجادله مربوط به عدم صدور ویزای حمید ابوطالبی، از دبیرکل سازمان ملل درخواست کمک کرده است. مجید تخت‌روانچی، معاون وزارت خارجه ایران از بان کی‌مون خواسته است هر اقدام ضرور را برای حل این مشکل انجام دهد.

تخت روانچی در نامه به دبیرکل سازمان ملل نوشته بود که تهران با وجود اتهاماتی که آمریکا علیه ابوطالبی طرح کرده، روی این انتخاب پافشاری می‌کند. او ابوطالبی را فردی "شایسته، باتجربه و کارآمد" خوانده و گفته بود که تهران به هیچ وجه قصد تعیین نامزد دیگری برای نمایندگی ایران در سازمان ملل را ندارد.

پیش‌تر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از شکایت کشورش در رابطه با عدم اجازه ورود ابوطالبی به آمریکا خبر داده و آن را مغایر با "قرارداد مقر سازمان ملل و دولت آمریکا" خوانده بود.

ایالات متحده یالات متحده از نظر اصولی تعهد دارد که موجبات سفر کلیه دیپلمات‌های سازمان ملل به این کشور و کار در نیویورک را فراهم کند.

این تعهد در مواردی استثنایی می‌تواند نقض شود. آمریکا به طور نمونه در سال ۱۹۸۸ برای یاسر عرفات به اتهام مشارکت در اقدامات تروریستی، ویزای آمریکا صادر نکرد. عرفات در آن سال می‌خواست در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

ابوطالبی قرار بود به جای محمد خزایی، سفیر دایم ایران در سازمان ملل شود. موضوع مشارکت احتمالی او در گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، نخستین مرتبه از سوی خبرگزاری "بلومبرگ" طرح شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    باشد تا دیگر ترویستها و حامیانشان درس عبرت گرفته و بیش از این با آبروی ایران و ایرانیان بازی نکنند .

  • nader

    دیگر ساختمانی متعلق بدولت ایران در آمریکا و کانادا نمانده تا بابت خسارت ترورها مصادره شود. ایندفعه خسارت حمله بسفارت را از پول مسدود شده بر میداشتند!!

  • neda

    انموقع که از دیوار سفارت بالا میرفتند و همه گروههای سیاسی را با سندسازی جاسوس نامیدند باید فکر عواقب انرا میکردند.